اورامان- ناو

بیشترین ارتفاع : 1900
تجهیزات یا تخصصها : لوازم کمپینگ و شب مانی

توضیحات : گزارش پیمایش اورامان- روستای ناو
این برنامه در تاریخ های 31 فروردین و 1 اردیبهشت 1402 به اتفاق همنوردان خوبم آقایان احسان مینایی، حسین رسایی، حسین نیکخواه و خانم ها شهین فرزانه و زیبا انجام شده است.
قبل از اجرای برنامه با گردآوری ترک های موجود و کسب نظر از دوستانی که پیشتر برنامه را اجرا کرده بودند و همچنین بررسی تصاویر ماهواره ای و نقشه های موجود مسیری را از اورامان به ناو در نظر گرفتیم و بامداد 5 شنبه با 2 دستگاه سواری بسمت اورامان حرکت کردیم، ساعت 18 به محلی که از پیش برای اقامت هماهنگ کرده بودیم رسیدیم. در فاصله چند قدمی کبابی محقر ولی با کیفیتی وجود داشت و شام را همانجا صرف کردیم.
صبح ساعت 6 بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه و انتقال ماشین به جلو مسجد استارت برنامه زده شد. از خیابان اصلی هورامان وارد کوچه سر تخت شدیم و به سمت کف دره و رودخانه پیش رفتیم. از پل گذشتیم و مسیر سر بالایی را ادامه دادیم. مطابق ترک ادامه دادیم و قبل از رسیدن به هوار بنین استراحتی کردیم و از مناظر اطراف بهره جستیم. کمی جلوتر از چشمه کانی زحور آب گوارا و خنکی نوشیدیم و ادامه مسیر دادیم. بخش هایی از مسیر را از جاده خاکی ییلاقات متعدد منطقه طی کردیم و برخی قسمت ها را از مسیرهای کوچه باغی بسیار زیبا . ناهار را در نزدیکی تپه بابا حیرانی با نمایی روح بخش از ارتفاعات سرسبز منطقه صرف کردیم و جوالی ساعت 16.30 به محل ییلاق گولی رسیدیم. در این دشت باز و سر سبز محل مناسبی برای چادرها انتخاب کردیم و پس از برپایی چادرها دست و صورتی شستیم. هنوز چای عصرگاهی را صرف نکرده بودیم که باران و طوفانی که از ظهر انتظارش رو داشتیم شروع شد. ابتدا صاعقه و بارش باران و بعد تگرگ درشت. اما خوشبختانه در چادرهایمان پناه گرفته بودیم و خیس نشدیم. پس از نزدیک به 1.5 ساعت بارش تقریبا تمام شد و توانستیم شب زیبایی را در کنار هم سپری کنیم. همراهان برنامه حدود ساعت 21.30 به داخل کیسه خواب ها رفتند و بسرعت خوابیدند اما من به عادت همیشه در کیسه خواب بیدار بودم و از این پهلو به پهلوی دیگر . خلاصه که شب سرد و طولانی رو پشت سر گذاشتیم و صبح ساعت 6 بیدار شدیم. هوای خنگ و دل انگیز باعث شده بود تمایلی برای بیرون آمدن از چادرها نداشته باشیم ولی چاره ای نبود و باید آماده می شدیم. پس از صرف صبحانه و جمع کردن چادرها حدود ساعت 8.40 بسمت ناو حرکت کردیم و حدود 800 متر در مسیر جاده ییلاقی ارتفاع کم کردیم. طبق هماهنگی انجام شده ماشین تویوتا قدیمی دو کابین (مدل 1979) ما را از ناو به اورامان برگرداند و برنامه دیگری با دل خوش و تندرستی به پایان رسید.

نکات مهم:
1- در بخش زیادی از مسیر آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
2- در مسیر چشمه های آب متعدد و قابل شرب زیادی وجود دارد.
3- مسیر بهتری که می توانید انتخاب کنید از روستای کماله در 2 کیلومتری اورامان شروع می شود و مسیر آن را می توانید از لینک (https://www.wikiloc.com/hiking-trails/wrmn-bh-hjyj-49381170) پیدا کنید.
4- در حفظ پاکیزگی کوشا باشیم و زیبایی طبیعت را برای نسل های بعد بهیادگار بگذاریم.

لازم است ابتدا اشاره ای به معنی برخی کلمات رایج در زبان کردی داشته باشم تا در حین استفاده از فایل بهتر بتوانید از آن استفاده نمایید: کانی= چشمه، هوار= ییلاق، سراجگاه= ییلاق