علم کوه از مسیر هسارچال

امتیاز :   5   :   5
نام : علم کوه از مسیر هسارچال
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : مازندران
میزان سختی : ● مشکل
مسافت : 18.6 KM
برنامه : 2 روزه
مناطق : کلاردشت، رودبارک
بهترین زمان برای این منطقه : تابستان
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1401/5/19
مدت زمان : 9 ساعت و 10 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 4850
کمترین ضریب خطا : 2
تجهیزات یا تخصصها : بر اساس چک لیست تهیه شده.

توضیحات : عنوان: گزارش صعود به علم کوه
تاریخ: 4 و 5 مرداد 1401 سه‌شنبه و چهارشنبه
نفرات: گروه 7 نفره
تجهیزات: بر اساس چک لیست تهیه شده
شرایط آب و هوا: از یک هفته قبل روزانه شرایط آب و هوای منطقه چک میشد تا در صورت مناسب نبودن برنامه به زمان مناسب‌تری تغییر یابد ولی خوشبختانه پیش‌بینی‌ها هوای مناسبی را اعلام می‌کردند که در عمل هم اینگونه شد.
وسیله رفت و آمد: از تهران با سه خودرو شخصی تا محل فدراسیون در رودبارک رفته و برگشتیم.
شرح:
- روز اول
1. آغاز حرکت: بر اساس برنامه‌ریزی ساعت 5 از عوارضی بزرگراه تهران شمال به سمت کلاردشت حرکت نمودیم.
2. صبحانه: ساعت 6:23 به سیاه‌بیشه رسیده و املت خوش‌مزه آقا مهدی را با چای و قهوه خوردیم. ساعت 7:05 پس از صرف صبحانه ادامه حرکت آغاز شد.
3. مقاصد میانی: ساعت 8:40 به کلاردشت رسیده که در ادامه ساعت 9 به محل فدراسیون کوهنوردی در رودبارک رسیدیم. خودروها را پارک نموده و با اجاره نیسان آبی به سمت مقصد بعدی حرکت نمودیم. یک توقف حدودا 10 دقیقه‌ای در ونداربن برای زدن آبی به سر و صورت و دوباره بستن کوله‌ها که به دلیل تکان‌های شدید بی‌نظم شده بودند داشتیم. پس از آن به حرکت ادامه داده و ساعت 11:15 به تنگه گلو رسیدیم.
4. تحویل بار: ساعت 11:45 دقیقه پس از بستن بارها در گونی، گونی‌ها به مسئول قاطرها جهت حمل تا هسارچال داده شد و حرکت به سمت هسارچال. به دلیل پر بودن ظرفیت آنها نیمی از بارها در سرویس بعدی حمل شد که حدود ساعت 17 به هسارچال رسید.
5. هسارچال: ساعت 13:55 به هسارچال که محل کمپینگ بود رسیدیم. نیمی از بارها تقریبا همزمان با ما رسیدند به هسارچال و آغاز به برپا نمودن چادرها کردیم. تا ساعت 15 چهار تا از چادرها که رسیده بودند، بر پاشدند که پس از آن ناهار خوردیم. از دیگر کارهای انجام شده، تهیه آب برای چای و دیگر نوشیدنی‌ها، گفتگوهای دوستانه، سرک کشیدن در منطقه و مرور برنامه فردا بود. حدود ساعت 19 شام خورده و حدود ساعت 20 دوستان کم‌کم برای خواب رفتند. البته بنده نه ناهار درست حسابی خوردم نه شام!

- روز دوم
1. آغاز حرکت: ساعت 3 و نیم بیدار شده و ساعت 4 پس از نوشیدن چای، قهوه، خرما و ... (صبحانه سبک) حرکت نمودیم. به دلیل آنکه دوستان شب گذشته آب برای مسیر برنداشته بودند، در همان ابتدا اندکی توقف برای آب داشتیم که البته در برنامه کلی تاثیری نداشت.
2. صعود: تقریبا هر یک ساعت یک توقف کوتاه 5 دقیقه‌ای برای نوشیدن آب داشتیم. حرکت گروه به گونه‌ای بود که اندکی از برنامه جلوتر بودیم. تقریبا هر ساعت 250 متر ارتفاع می‌گرفتیم. هوا سرد بود و لباس‌های گرم خود را از ارتفاع حدود 4200 به تن کرده بودیم. در مسیر و باد شدید می‌وزید.
3. قله: ساعت 9:15 و زودتر از برنامه به قله زیبای علم‌کوه رسیدیم. در قله باد شدید می‌وزید. پس از گرفتن عکس و فیلم ساعت 9:30 برگشت آغاز شد.
4. فرود: از مسیر با شیب تند و با احتیاط برگشتیم. ساعت 10:40 توقف بیست دقیقه‌ای برای استراحت و صرف میان وعده داشتیم. در مسیر برگشت البته هرزگاهی توقف‌های کوتاه داشته و ساعت 13:40 به کمپ رسیدیم.
5. ناهار و برگشت: پس از خوردن ناهار کمپ جمع شده و بارها ساعت 16:20 تحویل قاطرها گردید. سپس به سوی تنکه‌گلو حرکت نموده و ساعت 17:48 به تنگه‌گلو رسیدیم. پیش از رسیدن ما به تنگه گلو نیسان آبی رسیده بود که به سرعت بارها تحویل شده و حرکت آغاز شد. حدود ساعت 19:30 به رودبارک رسیده و پس از استراحتی مختصر حدود 20 به سمت تهران حرکت کردیم. در کلاردشت با خوردن بستنی صعود را جشن گرفتیم. حدود ساعت 1:30 روز پنجشنبه به تهران رسیدیم.
نکات با مزه:
1. یک آقای 76 ساله آلمانی به نام کارلو در کنار ما کمپ کرده بود که اولا بار خود را به قاطر نداده بود و روز دوم ساعت 3:30 حرکت نموده و 10:40 برگشته بود به چادرش در کمپ. بسیار خوش اخلاق بود.
2. در مسیر یک گروه از کردهای عراقی را دیدیم که از ما جلو زدند و احتمالا نیم ساعت برنامه‌شان از ما کوتاه‌تر شد.
3. کل نفراتی که قرار بود به قله برویم بدون هیچ مشکلی رفته و برگشتیم.
4. گروه همدیگر را بسیار حمایت می‌کردند.

درس‌های آموخته:
1. هنگام برگشت دیدیم که در ابتدای مسیر یک چشمه آب بوده که به دلیل آنکه به منطقه آشنا نبودیم خبر نداشتیم و روز اول هم چون از سمت راست دره حرکت کردیم ندیدیم چشمه را.





تعداد دانلود : 38
تعداد نمایش : 317
ثبت فایل از : Hadi Shabanzadeh



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







سید محمد هادوی

5

1402/5/13

ایمان فنودی

5

1402/4/30