تش سنگ گردن (آتش سنگ)

امتیاز :   5   :   5
نام : تش سنگ گردن (آتش سنگ)
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران , مازندران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 20.6 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : جاده چالوس- وارنگه رود
بهترین زمان برای این منطقه : اواخر اردیبهشت تا اوایل آبان
ضریب خطر منطقه : ● بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1401/2/30
مدت زمان : 12 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3738
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله آتش سنگ
این برنامه در تاریخ 29 اردیبهشت 1401 به اتفاق همنوردان عزیزم سباوش شهیدی و رامین شریاندوست انجام شده.
قله آتش سنگ از محموعه قلل البرز مرکزی و بین قلل سرخاب (در غرب) و قله سوتک کوچک (در شرق) و روی خط الراس سرخاب قرار دارد که محجور واقع شده و کمتر
ساعت 6.15 بامداد پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها در کنار باغ رویایی وارنگه رود استارت برنامه زده شد، از طریق پاکوب مشخص بسمت چشمه ورودی دره شیرکمر پیش رفتیم و پس از 55 دقیقه به این محل زیبا با درخت های بید سرسبزش رسیدیم، وارد دره شیرکمر شدیم و چندین بار از رودخانه گذشتیم و از روی یک توده برف بزرگ بجامانده از زمستان کم بارش 1400 گذشتیم. 8.39 به روبروی چشمه خورشید (در برخی گزارش ها نامش را چنین نوشته اند) رسیدیم که نسبت به سال های قبل کم آب تر بنظر می رسه و با ادامه مسیر ساعت 9.07 به پاسگاه محیط بانی رسیدیم (که در این تاریخ هنوز خالی است و محیط بانان حضور نداشتند). صبحانه رو همونجا در حالی صرف کردیم کخ منظره قلل رفیع کرچان، کلاش ویا و هفت خان رو در دوردست و در جهت جنوب باختری نظاره می کردیم. پس از استراحت و صرف صبحانه حدود ساعت 9.50 از مسیری که ترکیبی از مسیر از قبل طراحی شده و بازدید میدانی بود بسمت قله حرکت کردیم، مسیر پیش رو دامنه ای پر شیب و فاقد پاکوب بود لذا سعی کردیم با حرکات زیگزاگی شیب را کمتر کنیم. قبل از رسیدن به گردنه بین سرخاب و آتش سنگ از چندین لکه برف بزرگ بصورت تراورس گذشتیم و ساعت 12.04 به قله آتش سنگ به ارتفاع 3702 متر رسیدیم. مناظر اطراف واقعا چشم نواز و مسحور کننده بود. رخ زیبا و با وقار آزاد کوه سر فراز، قلل رفیع کمان کوه، یخچال وو سرماهو، سوتک بزرگ، سکه نو و سه چال، کلون بستک و صد کل خسون، هزار لا، هزار بند، کرچان، کلاش ویا و هفت خوان، گردنه عسلک، مجموعه سر به فلک کشیده قلل منطقه تخت سلیمان و علم کوه سرسخت واقعا رویایی بود. حس وصف ناشدنی داشتیم از اینکه این همه قلل رو صعود کرده بودیم. حدود 1 ساعت روی قله کاندیم و این همه زیبایی رو با چشمانمان جاروب کردیم تا در ذهنمان باقی بماند. 13.05 به سمت گردنه سوتک حرکت کردیم، در مسیر و پیش از رسیدن به گردنه سوتک باز هم گردنه ای بین قله آتش سنگ و قله سوتک کوچک ( GARDANEH2) و از واپسین لکه های برف باقیمانده از زمستان گذشتیم و از قله ای بی نام به ارتفاع 3738 متر گذشتیم، ساعت 14.27 به گردنه سوتک رسیدیم. با اضافه کردنه جوراب دوم برای راحتی پاها و خوردن میوه کمی استراحت کردیم و مجدد به راه افتادیم. بدون توقف از کنار محیط بانی گذشتیم و ساعت 16.29 در زیر سایه سار درخت های بید ابتدای دره شیر کمر نهار را صرف کردیم و پس از اندکی استراحت براه افتادیم. ساعت 18 به محل پارک خودروها رسیدیم و برنامه ای دیگر در سلامتی و با دل خوش به پایان رسید.
نکات مهم:
در مسیر قبل از رسیدن به محیط بانی چشمه های آب دائم مشخص شده ولی بعد از آن منبع آب قابل اعتمادی برای شرب وجود ندارد.
مسیر پیمایش شده به هیچ وجه برای صعود زمستانی مناسب نیست و در بخش های مختلف بویژه داخل دره شیر کمر و بخش هایی که ما بصورت تراورس از آنها گذشتیم احتمال وقوع بهمن بسیار زیاد است.
روی قله آتش سنگ آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
برخی نقشه ها این قله را تش سنگ گردن و برخی دیگر آنر آتش سنگ نامیده اند.
زیبایی و پاکیزگی محیط را برای نسل بعد نیز حفظ کنیم و زباله هایمان را در طبیعت رها نکنیم.




تعداد دانلود : 30
تعداد نمایش : 488
ثبت فایل از : علی  جلالی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







سیاوش شهیدی

5

1401/4/6
قله زیبایی بود