اشندر

تاریخ ثبت در سایت : 1400/9/29
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله اشکدر
این برنامه در تاریخ 25 آذر 1400 به همراه احسان مینایی و سیامک هاشمیان انجام شده است.
برای رسیدن به این منطقه از طریق اتوبان تهران- فردیس بسمت رودهن و سپس گیلاوند رفتیم، در بلوار اصلی گیلاوند به سمت شمال منحرف شدیم و وارد بلوار بهشتی شدیم و سپس از کوچه باریکی بنام پژوهش بسمت روستای چنار شرقی رفتیم، کمی جلوتر به پل فلزی باریکی رسیدیم که گذر از آن برای می نی بوس یا میدل باس کمی مشکل است با ادامه مسیر ترک از کنار مسجد روستای چنار شرقی گذشتیم و در سه راهی که دارای تابلو است از جاده منتهی به دریاچه تار خارج شدیم و بسمت روستای اشندر رفتیم (که جاده ای خاکی ولی مناسب عبور سواری است)، در انتهای جاده خاکی زنجیری ادامه راه خودرو را بسته بود و در نقطه ای که به عنوان Start مشخص شده ماشین رو پارک کردیم. پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها ساعت 6.35 برنامه شروع شد. با گذر از دامنه شمالی دره و با فاصله مطمئن از سیم خاردار های مربوط به پادگان حیدر کرار بسمت شرق رفتیم و از کنار تک درخت بیدی که لوله آب در کنار آن بود ، گذشتیم. در نقطه 21 کمی بسمت جنوب خاور پیچیدیم تا به خط الراس منتهی به قله اشندر برسیم. با توجه به برف کمی که روی زمین بود گذرمان هر چند با احتیاط ولی بسادگی انجام می شد و ساعت 8.17 به محلی مناسب برای صرف صبحانه رسیدیم. ساعت 9 مجددا حرکتمان را آغاز کردیم، از این محل تا قله تغریبا مسیر پر شیب و گرده ای می شود که در برخی قسمت ها دارای پاکوبی نامشخص است (شاید در زیر برف پنهان بود ) با پیچ و خم هایی که روی مسیر سنگی زدیم ساعت 10.15 به قله ای فرعی رسیدیم(Minor Sum) و تازه متوجه شدیم که هنوز به قله اصلی نرسیدیم، با ادامه مسیر روی خط الراس سنگی ساعت 10.33 به قله اصلی رسیدیم. از اینجا قله زرین کوه، بخش از خط الراس دوبرار و قله دماوند و گل زرد دیده می شود. پس از صرف نسکافه و تنقلات عکس های یادگاری را گرفتیم و بسمت پایین حرکت کردیم. با توجه به برف قدیمی از مسیری غیر متعارف برگشتیم که در صورت عدم وجود برف گذر از آن سخت است و همچنین باید توجه کرد که در صورت بارش برف تازه نباید از این مسیر بسمت دره رفت. ساعت 12.09 به آبشخوری رسیدیم که با بشکه های فلزی برای گوسفندان آماده شده و ادامه مسیرمان در امتداد دره اصلی ما را بسمت ماشین راهنمایی می کرد. ساعت 13 به محل تک درخت بید رسیدیم و نهار را صرف کردیم و بعد دوباره بسمت ماشین حرکت کردیم. نهایتا ساعت 13.50 به محل پارک ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و دل خوش بپایان رسید.

نکات مهم:
در حفظ پاکیزگی طبیعت کوشا باشیم.
با توجه به وجود پادگان فاصله ایمن را از سیم خاردارها حفظ کنید.
روی خط الراس و قله آنتن دهی همراه اول وجود داشت ولی با قطعی مواجه است.
مسیر رفت انتخاب شده کمی درگیری با سنگ دارد و چناچه یخ زدگی شدید باشد گذر از آن دشوار است.
مسیر برگشت گروه ما به هیچ وجه مناسب گروه های پر تعداد نیست، حتما تا گردنه زین اسبی ادامه مسیر دهید و از طریق پاکوب مطمئن بسمت دره فرود بروید.