سوتک کوچک - فرعی

تاریخ ثبت در سایت : 1400/7/23
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود سوتک کوچک – فرعی
این برنامه در تاریخ 22 مهر 1400 به اتفاق همنوردان خوبم آقایان رامین شریاندوست و حسین نیکخواه انجام شده است.
با توجه به تاخیری که در زمان حرکت اتفاق افتاد دیرتر از معمول به پارکینگ کنار باغ رویایی وارنگه رود رسیدیم و پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها ساعت 6.50 استارت برنامه زده شد، از طریق پاکوب مشخص به ابتدای دره شیرکمر رفتیم و پس از تعوسض آب کمل بگ بسمت پاسگاه محیط بانی دشت سرخرک رفتیم. ساعت 8.30 در نزدیکی چشمه کوچکی که نزدیک آغلی قرار دارد صبحانه را خوردیم و ساعت 9 مجددا حرکت کردیم. به پاسگاه محیط بانی که رسیدیم ساعت 10 شده بود (در این تاریخ محیط بانانی خالی شده بود)، پس از استراحتی کوتاه بسمت گردنه حرکت کردیم، 10.49 به گردنه رسیدیم و با خوردن میوه جانی تازه کردیم. 11.05 بسمت خط الراس سرخاب حرکت کردیم و ساعت 12.10 به محلی رسیدیم که روی ترکی که از سایت ایران جی پی اس گرفته بودم آنرا قله سوتک کوچک ثبت کرده بود، بعلاوهروی اپلیکیشن Fat map نیز این نقطه با همین نام مشخص بود. اما نکته ای وجود دارد که باید به آن توجه بیشتری شود: اگر روی خط الراس سرخاب به سمت شرق حرکت کنیم ابتدا به قله قله آتش سنگ می رسیم و با ادامه مسیر روی خط الراس به سمت شرق به محلی می رسیم که برخی ترک ها و اپلیکیشن ها آنرا به عنوان سوتک کوچک ثبت کرده اند در حالیکه چنین نیست، از نقطه ای که ما قرار داشتیم حدود 1.5 تا 2 کیلومتر بسمت شرق که برویم قله ای را خواهیم دید که از محلی که ما بودیم بلندتر است و برخی ترک های جی پی اس موجود در سایت ایران جی پی اس ترک آنرا به عنوان سوتک بزرگ ثبت کرده اند که کاملا اشتباه است و سوتک بزرگ در غرب قله رفیع کمان کوه قرار دارد، قله مورد نظر روی نقشه های موجود در اپلیکیشن های Gaia Gps و Windy به عنوان سوتک کوچک ثبت شده است. همانطور که گفتم ساعت 12.10 به محلی رسیدیم که روی ترک قبلی به عنوان سوتک کوچک بود ولی وقتی روی خط الراس قرار گرفتیم متوجه ایراد شدیم.
در این محل یکی از همنوردان از ادامه مسیر صرف نظر کرد، ابتدا قرار شد 2 نفری به سمت قله بلندتر برویم که حدود 50 دقیقه زمان لازم داشت و بعد در گردنه بالای محیط بانی به دوستمان ملحق شویم اما با کمی تامل نسبت به خلوتی بیش از حد منطقه، امکان مواجهه با حیوانات وحشی و حدود 2 ساعت تنها ماندن همنورد عزیزمان صلاح ندانستیم که او را تنها بگذاریم بنابراین مدت زمان بیشتری روی قله فرعی ماندیم و از دیدن رخ زیبای آزادکوه، کمان کوه، یخچال و سرماهو لذت بردیم. ساعت 13.20 از همان مسیری که صعود کرده بودیم به سمت پایین شروع به فرود کردیم، به محیط بانی که رسیدیم استراحتی کوتاه کردیم و به ادامه مسیر پرداختیم، ساعت 15.30 به محل چشمه شیرکمر رسیدیم و نهار رو صرف کردیم، ساعت 16به سمت پارکینگ حرکت کردیم و 16.39 به محل پارک ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و دل خوش به پایان رسید.
نکات مهم:
در منطقه آنتن دهی همراه اول وجود ندارد ولی روی خط الراس سرخاب در برخی قسمت ها بصورت ضعیف امکان ارسال پیامک وجود داشت.
در تاریخ انجام برنامه آب لوله کشی کنار محیط بانی قطع شده بود پس آخرین منبع آب مطمئن چشمه بزرگی است که قبل از رسیدن به محیط بانی در مسیر دره وجود دارد.
به نکته ذکر شده در مورد موقعیت قرار گیری قله اصلی سوتک کوچک در همین گزارش دقت بفرماید.
با رها نکردن زباله هایمان در منطقه، زیبایی طبیعت بکر را برای آیندگان نیز حفظ کنیم.