قرار گاه ونداربن تا علم چال

امتیاز :   امتیازی داده نشده   :   0
نام : قرار گاه ونداربن تا علم چال
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : مازندران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : KM
برنامه : 2 روزه
مناطق : روستای رودبارک
بهترین زمان برای این منطقه : مرداد
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1400/6/20
مدت زمان : 24 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع :
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : با توجه به فصلی که صعود در ان انجام می شود لوازم و ابزارهای لازم می توانند متفاوت باشند و انتخاب ان ها با توجه به شرایط اب و هوایی صورت می گیرد. به طور کلی برای صعود تابستانه باتوم کوهنوردی، کلاه ضد طوفان، بلوز و شلوار بیس، کاپشن و شلوار پلار، کفش مناسب، کاپشن و شلوار بادگیریا گورتکس، گتر، جوراب پشمی، کلاه ضد طوفان، دستکش دوپوش، عینک افتابی، کلاه افتابی، هد لامپ و طناب شخصی یکنفره بسیار ضروری است.

توضیحات : علم‌کوه در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلاردشت و در استان مازندران قرار گرفته‌است.

اشنایی با علم کوه:
ارتفاع ان ۴۸۵۰ متر است که بعد از دماوند بلندترین قله ی مرتفع ایران واقع در کلاردشت استان مازندران به شمار می رود. دیواره ی مشهوری که در دامنه ی شمالی ان قرار دارد دارای سخت ترین و فنی ترین مسیر های صخره نوردی و سنگ نوردی در ایران است و برخی جایگاه ان را هم تراز با کی تو میدانند.

نخستین کسی که در سال ۱۹۳۳ میلادی توانست علم کوه را فتح کند کوهنورد بریتانیایی به نام داگلاس بوسک بود. چنانچه قصد صعود به این قله را دارید خواندن مقاله ی ما برایتان خالی از لطف نخواهد بود.



مسیر های صعود به قله ی علم کوه:
جبهه جنوبی:
ساده ترین مسیر صعود به قله از همین جبهه است. کوهنوردان مسیر خود را از رودبارک اغاز و با گذر از حصارچال و از سمت جنوبی به قله ی علم کوه می رسند. همچنین شب مانی در دشت حصار چال را در برنام ی صعود خود قرار می دهند.

جبهه شمالی:
این مسیر به عنوان سخت ترین مسیر های کوهنوردی در ایران دارای شهرت است که مانند جبهه ی جنوبی از رودبارک اغاز می شود و با گذر از پناهگاه سرچال و گردنه ی سیاه سنگ از سمت شرق به علم کوه می رسد.

دیواره شمالی:
این مسیر هم از رودبارک اغاز می شود و در نهایت از دیواره ی شمالی و علم چال به قله می رسد. در این قسمت به علت تعدد مسیر، صعودها متفاوت خواهند بود.

گرده المان ها:
این مسیر نیازمند ابزار ها و تجهیزات فنی می باشد و از لحاظ زمانی کوتاه تر از مسیر سیاه سنگ است.از رودبارک اغاز می شود و پس از گذشتن از علم چال و گرده المان ها، از سمت شمال به قله می رسد.



دیواره فنی آلپ ایران:
وجه شمالی این قله را دیواره ای به طول ۷۰۰ متر و عرض ۴۵۰ متر تشکیل داده است که یکی از زیبا ترین و در عین حال سخت ترین دیواره های دنیا به شمار می رود.

جبهه ی شمال شرق قله ی علم کوه از یک دیواره ی چند صد متری (حدودا ۸۰۰ متر) و از جنس گرانیت متخلخل تشکیل شده است. واین دیواره از قدیم مورد توجه و عنایت کوهنوردان خارجی(المانی، فرانسوی، ایتالیایی و…) و داخلی بوده است. همچنین این دیواره از یخچال علم چال شروع شده و تا قله ادامه دارد و مسیری کاملا عمودی است که نیاز به ابزار و مهارت های دیواره نوردی دارد.

هر ساله خبرهای مختلفی مبنی بر جان باختن کوهنوردان داخلی و خارجی در این دیواره ها به گوشمان می رسد اما جای نگرانی وجود ندارد اگر شما با تجهیزات لازم و با دقت هرچه تمام تر برای سنگ نوردی اقدام کنید، خطری شمارا تهدید نخواهد.همچنین در صورت تمایل می توانید از تجربه ی افرادی که از این جبهه ها صعود کردند نیز بهره بگیرید ولی سعی کنید با دید منفی به این دیواره نگاه نکنید و ترس را یکبار برای همیشه کنار بگذارید.



راهنمای صعود به علم کوه:
اگر با اتومبیل شخصی سفر می کنید باید وارد جاده چالوس شوید و به سمت مرزن اباد بروید سپس باید از جاده ی کلاردشت خود را به روستای رودبارک برسانید. در غیر این صورت با وسایل نقلیه ی عمومی بعد از رسیدن به روستای رودبارک وارد ساختمان فدراسیون شوید. در انتهای روستای رودبارک ساختمان بزرگی وجود دارد که نمای بسیار زیبایی دارد و در واقع همان کمپ فدراسیون است و به کوهنوردان ارائه ی خدمات می کند. فاصله ی رودبارک تا ورودی تنگ گلو حدود ۲۷ کیلومتر است لذا باید با نیسان یا جیپ این مسیر را طی کنید تا در وقت شما صرفه جویی شود.

کمپ دیگری به نام ونداربن وجود دارد که امکاناتی مشابه رودبارک دارد با این تفاوت که این کمپ به تنگ گلو نزدیک تر و در حدود ۱۵ کیلوکتر است. بعد از گذشتن از تنگ گلو از روی یخچال عبور خواهید کرد و در مسیر پاکوب به طرف حصارچال روانه خواهید شد.

با رسیدن به حصارچال کوهنوردانی را می بینید که در حال برپایی کمپ هستند و چادر

می زنند. بهتر است قبل از تاریک شدن هوا برای هم هوایی کمی از مسیر صعود را طی کنید و سپس به ارتفاع پایین برگردید و برای صعود فردا استراحت کنید.

بعد از طلوع افتاب عازم قله شوید،در ادامه دامنه های پر شیب مرجیکش را خواهید دید و پس از پیمودن ادامه ی مسیر ناگهان یخچال خرسان نمایان می شود. مسیر پاکوب و ریزالی را ادامه دهید و پس از حدود ۵ الی ۶ساعت کوهپیمایی به بالای قله علم کوه خواهید رسید.

روی قله از زیبایی های اعجاب انگیز مناظر اطراف لذت ببرید. قانون ساعت ۱۴ را فراموش نکنید و تا ساعت ۲ بعد از ظهر هرکجا که بودید برای برگشت به پایین اقدام کنید.

یخچال های علم کوه:
در دل این کوه بی مانند یخچال های طبیعی وجود دارند که اخرین بازماندگان از دوران یخبندان بر روی این کره ی سنگی هستند. این اثار یکی از مهم ترین و با ارزش ترین منابع اب شیرین ایران محسوب می شوند.

در فصول گرم بخش های بالایی این یخچال ها به تدریج ذوب می شوند و شکاف هایی را روی سطح ان ایجاد می کنند. همچنین مناطقی سرشار از برف در علم کوه به نام کاسه های برف وجود دارد که یخچال ها از ان ها تغذیه می کنند.

یخچال های علم کوه عبارتند از:تخت سلیمان، علم چال، سرچال، خرسان، هفت خوان، چالون، اسپیلت، شانه کوه و مرجیکش.

در کمال تعجب ، یخچال های موجود در جهان تحرک دارند. یخچال های علم کوه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به طور کلی تحرک ان ها موجب سقوط بهمن خواهد شد با این تفاوت که سرعت کمی دارند و اهسته سقوط می کنند.

پس از گذران فصل گرما حرکت این یخچال ها پایان می یابد.



امداد و نجات در علم کوه:
به گزارش ایرنا هر ساله با شروع فصل کوهنوردی قله ی علم کوه میزبان هزاران کوهنورد خارجی و داخلی است.متاسفانه عده ای از کوهنوردان در حین صعود یا برگشت از قله ی علم کوه به علت عدم وجود زیر ساخت های امداد رسانی جان خود را از دست می دهند.

رئیس جمعیت هلال احمر کلاردشت وجود و استقرار پایگاه امداد و نجات را ضروری دانسته و در تلاش برای حل این مشکل است.



بهترین زمان برای صعود به قله ی علم کوه:
مناسب ترین فصل و ماه ممکن برای صعود به علم کوه حدود نیمه ی دوم تیرماه است. بهار و پاییز و زمستان علم کوه با برف سنگین، طوفان و ریزش بهمن های سهمگین همراه است و معمولا گروه های کوهنوردی برنامه های صعود خود را در این فصول نمی چینند.



مختصات جغرافیایی :
https://geohack.toolforge.org/geohack.php?language=fa&pagename=%D8%B9%D9%84%D9%85%E2%80%8C%DA%A9%D9%88%D9%87¶ms=36_22_39_N_50_57_57_E_




تعداد دانلود : 35
تعداد نمایش : 271
ثبت فایل از : Ali Asgari



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر