لوارک- صعود نافرجام از مسیر یال آلودر

مدت زمان : 9 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 2983
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود نافرجام قله لوارک از مسیر یال (کوه آلودر)
این برنامه در تاریخ 4 شهریور 1400 به اتفاق همنوردان عزیزم آقایان احسان مینایی، سیاوش شهیدی و بهزاد انجام شد. با توجه به صعود نافرجامی که در بهمن 1399 از مسیر دره سیبک به اتفاق سیاوش عزیز داشتیم و با بررسی بیشتر تصاویر ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی تصمیم داشتیم که در تلاشی دوباره از مسیر یال آلودر این قله دور از دستمان را صعود کنیم به همین جهت ترک جی پی اس از آن طراحی کردیم.
ساعت 5.34 پس از تنظیم کوله پشتی ها و تعویض کفش استارت برنامه را در تاریکی بامداد زدیم، تا نزدیک آبشار رندان پیش رفتیم و با استفاده از پاکوب باریکی که پیچ و خم می خورد به سمت ابتدای یال مورد نظرمان رفتیم، (دقت شود که در این قسمت برای حدود 15 دقیقه جی پی اس من خاموش بود- تا رسیدن به محل نقطه دست به سنگ به همین جهت باید از سمت چپ کلاهکی که پیش رویتان هست بگذرید و در انتها یه دست به سنگ کوتاه که با حمایت بدنی و احتیاط از آن گذشتیم) با ادامه مسیر بسمت شمال به کلاهک دیگری می رسید که به راحتی از سمت راست آن می توانید عبور کنید و به گردنه ای برسید که روی آن یک آنتن تلوزیون خانگی که متعلق به باغ شخصی می باشد، قرار دارد. با گذر از یک ست به سنگ تیغه ای به یک شکاف می رسید که باید از این به بعد تا شکاف 2 کمی دست به سنگ شوید ( سنگ ها دارای گیره های فراوان هستند و نیازی به طناب حمایت نیست، پس از گذر از شکاف 2 به مسیری نرمال می رسید که در آن پاکوب واضحی نیست اما به راحتی می توان به سمت تک درخت و در ادامه به 2 درخت بزرگ اورس برسیم، چند متر بالاتر از درخت ها به پاکوب منتهی به دره سیبک رسیدیم، این بار با توجه به اینکه قرار بود از یال آلودر ادامه مسیر دهیم باز هم بسمت شمال ادامه مسیر دادیم و بعد از گذر از کنار تک درخت دیگری که سمت راست آن پاکوب خفیفی وجود داشت به سمت گردنه لت ادامه مسیر دادیم. ساعت 7.40 به محلی مناسب برای صرف صبحانه رسیدیم و پس از نزدیک به 40 دقیقه استراحت مجددا شروع به حرکت کردیم. با ادامه مسیر بر روی یال (معروف به کوه آلودر) از چند بخش سنگی نیز گذشتیم که مشکل خاصی ندارند و بدون نیاز به حمایت می توان از آنها گذشت. ساعت 9.55 به محلی رسیدیم که یکی از همنوردان بواسطه درد در ناحیه شکم اعلام کرد که نمی تواند به صعود ادامه دهد، از آنجا که زمان بندی خوبی داشتیم تصمیم بر آن شد که با دادن قرص و استراحتی کافی بررسی کنیم که آیا اوضاع بهتر می شود یا نه، اما پس از نزدیک به 50 دقیقه استراحت و عدم بهبودی تصمیم گرفتیم که همگی برگردیم. در همان مدت استراحت با بررسی دره ای که بسمت دره و مسیر اصلی قله سرلت می رفت به این نتیجه رسیدیم که برای پرهیز از بده بستان های برگشت روی یال آلودر از سمت دره و مسیر اصلی برگردیم؛ بنابراین دره پرشیب پیش رو را بسمت پایین فرود رفتیم، در مسیر از محلی که چشمه کم آبی (در ابتدای شهریور) داشت گذشتیم و سپس به تنگه ای رسیدیم که گذر از آن نیاز به دقت و احتیاط دارد و نهایتا به کف دره رسیدیم (نقطه 5)، با ادامه مسیر به سمت جنوب از کنار آغل بزرگی گذشتیم و چند صد متر پایین تر در زیر درختان بید کمی استراحت کردیم و با صرف میوه و نسکافه تجدید قوا کردیم و مجددا به سمت ماشین ها حرکت کردیم، برخی قسمت ها با کمی تغییر مسیر نسبت به مسیر نرمال بیشتر از سایه سار درختان لذت بردیم و بارها مسیر را به طرفین رودخانه بردیم، با نزدیک شدن به آبشار رندان متوجه شدیم که شخصی از کوه خواران هست در اطراف چشمه ای که نزدیک آبشار بوده اقدام به ساخت و ساز گسترده کرده و مسیر را به شدت بهم ریخته بود بطوریکه احتمالا تا چند وقت دیگر امکان استفاده از آب چشمه برای عابرین و کوهنوردان نخواهد بود. با ادامه مسیر معمول کنار آبشار رندا بالاخره ساعت 14.39 به محل پارک ماشین در روستای رندان رسیدیم و برنامه ای دیگر به پایان رسید.
نکات مهم:
چناچه قصد صعود به قله لوارک از این مسیر را دارید می توانید خط قرمزی که روی فایل مشخص شده و منتهی به قله را ادامه دهید.
مسیر موجود برای صعود گروه های پر تعداد مناسب نیست.
حتما آب کافی برای رفت و برگشت بخصوص در تابستان همراه داشته باشید چون منبع آب قابل اعتمادی در مسیر نیست.
در مسیری که ما پیمایش کردیم آنتن دهی موبایل وجود نداشت، فقط در نزدیک روستای رندان و احتمالا روی خط الراس اصلی توچال ممکن است امکان برقراری ارتباط وجود داشته باشد.