سای- مهرچال- پیرزن کلوم

تاریخ ثبت در سایت : 1400/5/5
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قلل سای- مهرچال و پیرزن کلوم در تاریخ جمعه 1-5-1400

این برنامه به همراهی آقایان رضا افجه ای، سیامک هاشمی، سیاوش شهیدی و حسین رسایی انجام شد.
با توجه به تصاویر ماهواره ای و ترک های موجود می دانستیم که شیب تندی در ابتدای مسیر انتظارمان را می کشد به همین جهت ساعت 5.35 از کنار روستای راحت آباد استارت برنامه را زدیم، با پیچ و خم های زیاد تا ابتدای یال اصلی پیش رفتیم و ساعت 8.40 به محلی مناسب برای صرف صبحانه رسیدیم (حدود25 دقیقه)؛ مجددا حرکت کردیم ولی با توجه به کندی حرکت یکی از همراهان که آمادگی بدنی مناسبی نداشت صعودمان به کندی صورت می گرفت. روی یال اصلی برخی جاها پاکوب ضعیفی وجود دارد ولی برخی قسمت ها هم نیاز به دست به سنگ شدن دارد. پیش از رسیدن به قله فرعی (Minor Summit) در نقاط 8 تا 12 بخش های وجود دارد که گرده ای می شود و باید از کنار پرتگاه های رفیعی گذر کرد. ساعت 11.55 بر فراز قله سای (3714 متر) ایستادیم که فاقد تابلو است. پس از حدود 20 دقیقه استراحت از طریق پاکوب مشخص بسمت قله مهرچال ادامه مسیر دادیم و ساعت 13.19 به قله مهرچال ( ارتفاع 3887 متر با جی پی اس گارمین 64اس- روی نقشه ها 3912 متر ثبت شده ) رسیدیم، پس از استراحت طولانی حدود 45 دقیقه و گرفتن عکس یادگاری با ادامه پاکوب بسمت قله پیرزن کلوم پیش رفتیم و ساعت 14.50 به این چکاد زیبا رسیدیم. با توجه به کندی دوست همراهمان ادامه مسیر بسمت قله همهن را به صلاح ندانستم و قرار شد از طریق یال بسمت دشت و چشمه مهرچال فرود برویم. با استراحتی مبسوط پاکوب را پیش گرفتیم و بسمت چشمه رفتیم تا هم ذخیره آبمان را تجدید کنیم و هم نهار را صرف کنیم. ساعت 5.20 به چشمه رسیدیم و نهار را در کنار این چشمه کم آب که در کنار آغل گوسفندان است و کمی مزه دارد در حالیکه پاهایمان را در خنکای آب رود جاری گذاشته بودیم صرف کریم و ساعت 18 مجددا شروع به حرکت کردیم، کمی پایین تر از تنگه زیبایی گذشتیم که آبشار های کوتاه وزیبایی دارد و تا گردنه ادامه مسیر دادیم. از این محل روستای امامه و ادامه مسیر طولانی مشخص می شود، با توجه به کندی حرکت همراهمان ادامه مسیر دادیم و از دور قلعه مازیار را نیز دیدیم. در اواخر مسیر شیب پاکوب زیاد می شود و نیاز به توجه بیشتر برای گذر دارد. نهایتا ساعت 20.44 به محل پارک ماشین دوم در روستای امامه رسیدیم و برنامه ای دیگر با دلی خوش و تندرستی به پایان رسید.

نکات مهم:
• با توجه به شیب زیاد دامنه در ابتدای مسیر می توانید حدود 800 متر از نقطه شروع برنامه ما بسمت خاور ادامه مسیر بدهید و از یال بعدی که شیب ملایمتری در ابتدای مسیر دارد برنامه تان را شروع کنید. با ادامه این یال در نزدیک یال اصلی به مسیری که ما پیمایش کردیم خواهید رسید، خاطر نشان می شود که مسیرپیشنهادی نیز در قسمتی که به یال اصلی نزدیک می شود پر شیب تر می شود.
• روی قلل مهرچال و پیرزن کلوم آنتن دهی همراه اول بصورت لحظه ای وجود داشت.
• در طول مسیر غیر از چشمه مهرچال منبع آب شرب دیگری وجود ندارد لذا آب کافی همراه داشته باشید.
• مسیر پیمایش شده تا قله سای بواسطه چالش های موجود و مسیرهای کوتاه گرده ای و دست به سنگ مناسب گروه های پر تعداد نمی باشد.
• مسیر پیمایش شده نزدیک به 19 کیلومتر است لذا با آمادگی جسمانی بالا در برنامه شرکت نمایید.