خط الراس کمان به پالون گردن

سرپرست فنی برنامه: سعید خادم
برنامه ریز و طراح مسیر: احمدرضانورالدینی
قلل صعودشده:
کمان کوه (4234متر)، سرماهو (4165متر)، یخچال (4194متر)، قله بی نام (3770متر)، بی نام (3800متر)، بی نام (4000متر)، نرگس غربی (4097متر)، نرگس شرقی (4198متر) و قله پالون گردن (4243متر)
قلل زیبا و با شکوه البرز مرکزی سرچشمه رودخانه های با شکوه و محل ذخیره و انباشت برف چاله های با عظمت استان های البرز، مازندران و تهران محسوب می گردند. تیم دو نفره این پیمایش ضمن بررسی دقیق نقشه های توپوگرافی و با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف بر آن شد پیمایش خط الراس کمان کوه به پالون گردن را اجرا نماید.
در طول مسیر تا برکه کمان کوه چشمه سارهای آب به فراوان یافت می گردد از این میان می توان به چشمه ابتدای دره شیر کمر حد فاصل دره سوتک و دره وله در اشاره نمود، همچنین چشمه جنب پاسگاه فصلی محیط بانی و در نهایت چشمه ای در کیلومتر 10 مسیر اشاره نمود.
روز اول این پیمایش بعد از حدودا 15 کیلومتر پیمایش راس ساعت 15:00 به اتمام و محل کمپ ر بالاتر از برکه مستقر گردید. روز دوم شروع پیمایش خط راسی ساعت 05:45 آغاز و قله کمان کوه به عنوان اولین قله مسیر راس ساعت 07:00 از طریقه گرده سنگی صعود گردید. در ادامه قلل بعدی و در نهایت قله پالون گردن راس ساعت 15:00صعود گردید در طول این خط الراس 15 کیلومتری منبع آبی وجود ندارد بنابراین برای دسترسی به آب گاها فرود 200 متری ضروری است. در مسیر بازگشت به دلیل بادهای چرخشی و جهشی تصمیم بر فرود در دره شمالی (قله بی نام 3770متری) و صعود مجدد به گردنه چورن جهت رسیدن به کمپ شب مانی گردید و در نهایت پیمایش با یک خواب و استراحت کامل روز سوم راس ساعت 8 ضمن جمع آوردی چادر و وسایل به سمت روستای وارنگه رود حرکت و راس ساعت 12 به نقطه شروع پیمایش رسیدیم.
شاد و پیروز باشید

ثبت فایل از : احمدرضا نورالدینی

سعید خادم

1400/3/19
ممنون از احمدرضا نورالدینی گرامی برنامه خوب و سختی بود در روز صعود خط الراس (شنبه، 15خرداد1400) هوا آفتابی بود، بدلیل وجود یخچال در دامنه کمانکوه، مجبور به صعود از گرده غربی کمانکوه شدیم که دست به سنگ و چالش زیادی داشت، بع از قله های سرماهو (ساعت 7:35 صبح) و یخچال (ساعت 8:10 صبح)، در مسیر فرود خط الراس به شرق، تا گردنه 3700 متری بین قله یخچال تا نرگس غربی، چند بار دست به سنگ شدیم که چالش های جالبی داشت، ساعت 10:40 در گردنه 3700 متری، تیم جواد چراغی و مجید زحمت کش رو دیدیم که از روز قبل، از خلنو و پالون گردن، در حال پیمایش خط الراس به سمت آزادکوه بودند، در ساعت 11:10 به قله الرگ نو به ارتفاع 3800 رسیدیم، سپس یک قله 4000 متری بی نام، با ادامه صعود خط الراس بسمت شرق، ساعت 13:00 قله نرگس غربی (بدون تابلو)، ساعت 13:50 قله نرگس شرقی (بدون تابلو)، از اینجا به بعد با ادامه پیمایش خط الراس بسمت جنوب، ساعت 14:53 به قله چالشی و سرسخت پالون گردن رسیدیم (بدون تابلو) که یک از قله های مهم خط الراس دماوند به علم کوه می باشد مسی برگشت بصورت تراورسی از پایین قله های صعود شده، تا گردنه 3700 متری بود، در گردنه 3700 متری، بدلیل وزش باد و تمام شدن آب، تصمیم به فرود به دره شمالی گرفتیم، تا ارتفاع 3100 متری فرود داشتیم، و پس از برداشتن آب از چشمه ها، در جهت غرب بسمت گردنه 3750 متری مابین آزادکوه و کمانکوه صعود را شروع کردیم، ساعت 21:00 به گردنه رسیدیم، ساعت 21:50 به محل چادر رسیدیم و پس از خوردن شام، ساعت 23:00 در حالی که باد چادر را تکان میداد به خواب رفتیم صبح روز یکشنبه، 16خرداد، ساعت 7:00 صبح بیدار شدیم، و ساعت 8:15 پس از جمع کردن چادر، بسمت وارنگه رود حرکت کردیم برنامه سنگین، چالشی و یکی از بهترین تجربه های پیمایش خط الراسی بود که داشتیم به امید برنامه های ایمن و نو در کوهستان های زیبای ایران

سعید خادم

1400/3/19

سیاوش شهیدی

1400/3/17

درود به شما و خجسته باد بابات این برنامه شاخص. خیلی عالی. فقط یه پیشنهاد داشتم و اینکه بهتر است نقطه های مهم مسیر اعم از چشمه، دست به سنگ و یا هر نقطه ای که لازم است استفاده کنندگان از ترک بدانند، مشخص گردد. سپاس فراوان