قله قارون تابستانه ایذه خوزستان

تاریخ ثبت در سایت : 1400/2/12
تجهیزات یا تخصصها : کارآموزی کوه پیمایی . کلنگ

توضیحات :
منگشت کوهستانی است گمنام در شمال شرق استان خوزستان.
 رشته کوه  منگشت که از شرق شهرستان  ایذه در استان خوزستان شروع شده و تا مرزهای کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری امتداد دارد.
طول تقریبی آن به صورت خط هوایی تقریبا نزدیک به ۶۰ کیلومتر و طول پیمایشی آن با توجه به پهنا، نوع مسیر و تعداد قله های انتخاب شده متغییر و به بیش از ۱۰۰ کیلومتر هم می رسد
منگشت در زاگرس میانی قرار گرفته است.خط الراس رشته کوه منگشت در بیشتر طول مسیر خود از کنار قله های ۳۰۰۰متری عبور میکند.
کوهستانی که ارتفاع کم کوهپایه های آن در حد 1000 مترباعث ارتفاع صعود زیاد در حد ۲۶۰۰ متر شده که با شیب زیاد و مسیر های طولانی قوی ترین کوهنوردان را به زحمت می اندازد.

بلند ترین قله کوهستان منگشت قله خدا نام دارد به ارتفاع3600 متر در منطقه قارون (غارون ) که شرقی ترین قله نیز میباشد .و معروف ترن و پر تردد
ترین آن قله ای است که در شرق ایذه به ارتفاع 2945 متر و به نام منگشت ایذه معروف است.
وجود چشمه ها، آبشارها،برف چال ها و دره های طولانی و فنی زیبایی وصف نشدنی به این کوهستان داده و باعث جذب هر کوهنوردی که یکبار پا به این منطقه گذاشته باشد می شود.
همچنین باغهای انار، انگور، انجیر، گردو و… در منطقه توسط باغداران روستائی ایجاد گشته ‌اند که دارای قدمتی دیرینه می‌باشند
این کوه زیستگاه جانورانی چون خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش، سمور، کل وبز ،سنجاب ایرانی ، شغال، خارپشت و
پرندگانی مانند کبک ، کبوتر، دال ، عقاب ، باز ، شاهین ، دارکوب ، شانه به سر، کمرکولی، سنگ‌چشم وپری شاهرخ، زاغی، بلبل، سهره طلائی و… می‌باشد

رودها و چشمه سارهای زیادی از این کوه سرچشمه می گیرند که مهمترین آنها به شرح زیرند:
آب سفید در منطقه سادات حسینی
رود کلودر در منطقه میراحمد غریبی ها
آبشار شیوند در روستای شیوند
آب چهارده در منطقه چشمه خاتون
رود زرد در منطقه مال آقا و ابوالعباس
رود اعلاء در منطقه شاهزاده عبدالله
انگیزه :
ارتفاع آن بین 780 تا3600 متر از سطح دریاست.
رودخانه پرآب کارون در شرق منطقه جریان دارد.
پوشش گیاهی غالب آن درخت بلوط است و سایر درختان آن  بادام، ارژن، زالزالک، تنگس، کیکم، انجیر، گلابی وحشی(هرمو) ، ارغوانی ، بنه. و...هستند
گیاهان مرتعی آن نیز گون، خارشتر، خرگوشک، جاشیر، گل گاوزبان، لاله، لاله واژگون، شقایق، سی سمبل، اندشت، تره، کرفس، بن سر(بن سرخ)، اواندول و… می‌باشند .
عمده پوشش گیاهی آن را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.
خلاصه گزارش .ساعت ۶عصر 8اردیبهشت بوسیله یک دستگاه سواری از طریق جاده ایذه اصفهان راه افتادیم بعد از گذشتن از دراچه کارون ۳و شهر دهدز وارد جاده فرعی روستاهای سادات حسینی شدیم سپس با اتومبیل وارد لنج شدیم و از عرض دریاچه گذشتیم سپس وارد روستای کوچک جدولکان از توابع شهر دهدز ودهستان ملاح شدیم شب را در خانه روستایی آقای مصیب حسینی گذراندیم . ساعت ۵صبح کوه پیمایی خود را آغاز نمودیم .از کنار رود خانه توف سفید و باغهای روستا گذر کردیم سپس وارد مسیر جنگلی بنام* پس بلگوش* Pasbalgoosh شدیم .این مسیر حدود ۳ساعت میباشد در طول این مسیر یک چشم وجود دارو با توجه به اینکه تا چشمه بعدی حدود ۳ساعت راه میباشد بهتر است از اینجا آب کافی برداریم .بعد از گذر از منطقه جنگی وارد شیب بسیار تندی میشویم .سپس به چشمه بسیار پر آب بنام چشمه همایی میرسیم بعد از استراحتی کوتاه به مسیر خود ادامه داده به منطقه ییلاقی قارون وارد میشویم ودرکنار  وارگه قدیمی عشایر کمپ شبمانی خود را برپا میکنیم  .بعد از استراحت کافی . کوله های صعود خود را بسته و صبح روز جمعه ۱۰اردیبهشت صعود را آغاز مینماییم دوبار شیب تندی را پشت سر گذاشته وارد منطقه خط الراس قارون میشویم از اینجا دشتهای زیبای  باغملک دهدز و دریاچه کارون ۳نمایان میشوند بعد از گذر از قله های متعدد که همگی بالای ۳۰۰۰میباشند به قله اصلی قارون بنام قله خدا میرسیم . ترک خود را ثبت کرده و راه برگشت پیش میگیریم به کمپ شبمانی میرسیم و شب را همانجا میخوابیم و صبح زود کوله ها و چادرها را جمع و جور کرده و راهی مسیر برگشت میسویم حدود ساعت ۳عصر به روستا رسیده و راهی ایذه میشویم .
افراد شرکت کننده . بزرو ممبینی صادق رحمانی روزبه رمضانی پویان زمانی مصیب حسینی
سرپرست برنامه مصیب حسینی .