کاسونک

امتیاز :   5   :   5
نام : کاسونک
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● ساده
مسافت : 12.9 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : تهران-رودبار قصران- گرمابدر
بهترین زمان برای این منطقه : اردیبهشت تا آبان
ضریب خطر منطقه : ● کاملا بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1400/1/28
مدت زمان : 6 ساعت و 50 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3685
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : لوازم معمول کوهپیمایی

توضیحات : این برنامه در تاریخ 28 فروردین 1400 در غیاب همنوردان همیشگی ام آقایان جلالی و مینایی به همراه دوست عزیزم بهزاد فضلی اجرا گردید.

قله کاسونک با ارتفاع 3680 متر در منطقه البرز مرکزی و در محدوده فشم از توابع شهرستان رودبار قصران قرار دارد و برای صعود آن از روستای گرمابدر اقدام می‌شود. این روستا در انتهای جاده‌ای فرعی قرار دارد که از میدان فشم به سمت شمال شرق کشیده شده و در این مسیر روستاهای مختلفی مثل روته، زایگان، لالان و آبنیک قرار دارد.
نزدیک‌ترین قله به کاسونک، قله شیورکش است که در غرب آن قرار دارد و با خط‌الراسی سنگی و تیغه‌ای به آن می‌رسد. کاسونک از طریق گردنه یونه‌زا در شمال به قله اشتر و خط‌الراس خاتون بارگاه و از طریق گردنه‌ای در جنوب شرق خود به قله کافره وصل می‌شود. همچنین از طریق قله شیورکش و گردنه‌ای که در جنوب غرب آن قرار دارد به قله پیرزن کلوم متصل می‌شود.
از فراز کاسونک خط‌الراس خاتون بارگاه تا قلل برج و خلنو و سرکچال در سمت شمال و شمال غرب، خط‌الراس شیورکش در سمت غرب، پیرزن کلوم و مهرچال در جنوب غرب، شاخه‌ای از دشت لار مشهور به خشکه لار و قلل آتشکوه و ریزان در جنوب، کافره در جنوب شرق، قله دماوند در سمت شرق و همچنین دشت لار و قلل اطراف آن در سمت شمال شرق رویت می‌شوند.
توجه داشته باشید، در ابتدای جاده خاکی که از گرمابدر به گردنه یونه زا میرسد، محیط بانی وجود دارد که امکان دارد در بعضی از ایام سال، از ورود ماشین به منطقه جلوگیری کند؛ در غیر این صورت میتوان با ماشین تا گردنه یونه زا رفت و از آنجا صعود را شروع کرد که با وجود باز بودن جاده خاکی ما این کار را نکردیم و ماشین را کمی بالاتر از محیط بانی پارک کردیم. مسیر جاده دارای چند پیچ و خم میباشد که در بعض جاها ما از میانبر استفاده کردیم و خود را به گردنه یونه زا رساندیم. سپس به سمت جنوب خاوری ( دست راست گردنه ) باسیتی تغییر مسیر داد و سوار بر یالی شد که با چند فراز و فرود نه جندان سخت، به گردنه اصلی زیر قله میرسد. دقت کنید از گردنه اصلی تا قله شیب بسیار تندی در پیش است . با پا قدم ما از گردنه تا قله، حدود 1 ساعت زمان برد. مسیر برگشت هم طبق ترک پیوست همان مسر صعود میباشد با این تفاوت که میتوان جهت کوتاه کردن مسیر جاده بعد از گردنه یونه زا، از میانبر جهت رسیدن به محل پارک خودرو استفاده کرد .
چند نکته:
1-محیط بانی گرمابدر در کل سال جهت حفاظت از منطقه لار، در محل مستقر میباشند و با توجه به اینکه ضوابط خاصی در خصوص کنترل جاده وجود ندارد، در صورت بسته بودن زنجیر جاده، میتوان با متانت و خوش رفتاری
درخواست بازگشایی مسیر را داشته باشد. البته پیشنها نمیشود با خودرو وارد منطقه شد.
2- در این موقع از سال در منطقه، چشمه های آب زیادی وجود دارد.
3- در حفظ پاکیزگی محیط زیست، سهیم باشیم .

شاد و برفزار باشید.
سیاوش شهیدی


تعداد دانلود : 294
تعداد نمایش : 970
ثبت فایل از : سیاوش شهیدی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







حسین  نیکخواه

5

1402/8/3
خیلی خوب بود

علی  جلالی

5

1400/1/28
همیشه پر توان و بر فراز قله ها باشید. سپاس از گزارش کامل