سیاه پلاس - از جورد

بیشترین ارتفاع : 3386
تجهیزات یا تخصصها : لوازم معمول کوهپیمایی

توضیحات : گزارش صعود قله سیاه پلاس – 12 فروردین 1400
اولین برنامه کوه پیمایی سال 1400 را در غیاب دوست عزیزم احسان عزیز به همراهی همنوردان خوبم آقایان سیامک هاشمی، رامین شریان دوست، رامین علی محمدی، سیاوش شهیدی و بهزاد فضلی در هوایی متغیر ولی در مجموع خوب برگزار کردیم.
ساعت 5.30 بامداد از میدان نوبنیاد حرکت کردیم، با بهره گرفتن از اتوبان پردیسان به رودهن رسیدیم و وارد جاده آسفالته فرعی و پر دست انداز منتهی به روستای جورد شدیم. از نقطه ای که روی ترک به نام کوچه خاکی "Kocheh Khaki" مشخص شده وارد جاده خاکی (کوچه کوهستان) شدیم؛ این جاده خاکی در روز برگزاری برنامه برای ماشین های سواری نیز قابل تردد بود ولی دست اندازهای زیادی دارد؛ با توجه به تجربه های پیشین موفق و ناموفقی که از صعود این قله داشتم و با بررسی تصاویر ماهواره ای و معدود ترک های موجود از صعود قله سیاه پلاس، مسیر متفاوتی را برای صعود چکاد سیاه پلاس طراحی کرده بودم، از همین رو در جاده خاکی ذکر شده حدود 4 کیلومتر پیش رفتیم و در نقطه Park ماشین ها رو متوقف کردیم. پس از تعویض کفش و آماده شدن تیم در جاده خاکی ادامه مسیر دادیم، از جویبار زیبایی گذشتیم و به باغ گردویی رسیدیم که در بالا دست آن آثار حفاری های معدنی و جاده های دسترسی فراوان وجود دارد، از این محل می توان به عنوان محل Camp استفاده کرد. بعد از باغ با تغییر مسیر به سمت خاور وارد دره ای کم عرض شدیم که آبشار کوچک و زیبایی داشت، با گذر از کنار آبشار و ادامه مسیر از کنار بند خاکی و چند درخت بید گذشتیم تا به گردنه "Gardaneh" رسیدیم، با ادامه مسیر بر روی یال در ساعت 8.30 به محلی مناسب برای صرف صبحانه رسیدیم، پس از 45 دقیقه استراحت و صرف صبحانه مجددا حرکت کردیم تا با گذر از میان یک شکاف بزرگ چند ده متری به گردنه دوم "Gardaneh2" رسیدیم، با صرف میوه و تجدید قوا به ادامه صعود پرداختیم. با توجه به اینکه دامنه شمالی پوشیده از برف بود و تله های برفی زیادی وجود داشت سرعت حرکت کند بود و ناچار بودیم از مسیرهای ایمن و دور از بهمن صعودمان را ادامه دهیم، بالاخره ساعت 13.05 به قله صخره ای سیاه پلاس رسیدیم. با رسیدن به قله و مشاهده جبهه هوای ناپایدار سیاه رنگی که از سمت جنوب باختر به ما نزدیک می شد تصمیم گرفتیم که از جبهه غربی قله فرود بریم تا مسیر کوتاه تری را بپیماییم. از همین رو پس از صرف نسکافه و تنقلات برای تجدید قوا از طریق نقطه 008 به محل گذرگاه باریکی رسیدیم که باید با احتیاط و دست به سنگ شدن حدود 10-15 متر را بصورت عرضی پیمایش کرد. پس از آن با ادامه مسیر بسمت غرب قصد داشتیم خودمان را به جاده خاکی که از روستای ایرا - دشت لار برسانیم ولی با مشاهده نقاب برفی در بالا دست تخته سنگ ها منصرف شدیم و از کنار دیواره سنگی "Sakhreh" به سمت نقطه Derakht1 رفتیم. ساعت 16 کمی پایین تر از نقطه قبلی ر محلی که پوشیده از گل های زرد رنگ بود نهار را صرف کردیم. پس از آن با گذر از کنار بند سنگی Band sangi1 در ساعت 45/16 به محل باغ گردو بازگشتیم. پس صرف چایی که دوست توانمندم حسین رسایی در این محل برایمان آماده کرده بود نهایتا ساعت 17/30 به محل پارک ماشین ها بازگشتیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و دل خوش به پایان رسید.

نکات:
• مسیر انتخابی برای گروه های پر تعداد مناسب نیست.
• بعد از باغ گردو چشمه آب مطمئنی در مسیر وجود ندارد اما در روز صعود جویبارهای کوچک ناشی از ذوب برف ها در مسیر وجود داشت که احتمال زیاد در فصول گرم احتمالا خشک خواهند بود.
• روی قله و در برخی قسمت های مسیر فرود آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
• چناچه ترک مسیر را روی گوگل ارت پیاده کنید، متوجه یک اختلال در نزدیکی محل قله سیاه پلاس خواهید شد. این اختلال بواسطه اعوجاج تصویر و پرتگاه عظیمی است که در جنوب قله سیاه پلاس و خط الراس وجود دارد. چناچه این ترک را روی تصویر اپلیکیشن ویکی لاک مشاهده کنید این اختلال برطرف خواهد شد.