18 مسیر صعود به قله دراک شیراز -مجزا و خط الراس

امتیاز :   5   :   5
نام : 18 مسیر صعود به قله دراک شیراز -مجزا و خط الراس
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : فارس
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : شیراز
بهترین زمان برای این منطقه : همه فصول
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1400/1/9
مدت زمان : ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 2890
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : کوه دراک پر تردترین کوه شیراز می باشد.
خط الراس آن در حدود 23.5 کیلومتر می باشد.

فایل فوق بر اساس پیمایش های خودم و کوهنوردان شیرازی تهیه شده است.
در فایل فوق 18 مسیر متداول برای صعود به کوه دراک ارائه شده است.
تنها چشمه دارای آب در دراک ، چشمه بهرامی می باشد که آن هم فصلی می باشد.
البته در دامنه کوه و در سمت تنگ سرخ چندین چشمه وجود دارد که اکثر فصول جاری هستند.

مسیرهای صعود ارائه شده به کوه دراک به ترتیب وضعیت صعود و دسترسی به شرح زیر می باشد.

1- مسیر اصلی صعود به پناهگاه غدیریه و قله :
از میدان احسان تا پناهگاه غدیریه در حدود 4 کیلومتر می باشد که از طریق دره علی عسگری و سپس دره سه کاج و در نهایت ایستگاه امید به پناهگاه غدیریه می رسد ، در طول مسیر تابلوهای راهنما وجود دارد و تمام مسیر پاکوب می باشد. پناهگاه غدیریه دارای دو اتاق می باشد که گنجایش حدود 30 نفر را داراد. از پناهگاه غدیریه تا قله در حدود 6.5 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراس صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا پناهگاه حدود 1.5 تا 2 ساعت و از پناهگاه تا قله نیز حدود 1 تا 1.5 ساعت)

2- مسیر دره موسوی یا هفتاد و دو پیچ :
از میدان احسان تا پناهگاه غدیریه در حدود 5 کیلومتر می باشد که از طریق دره علی عسگری و سپس دره موسوی و در نهایت خط الراس به پناهگاه غدیریه می رسد ، تمام مسیر پاکوب می باشد. از پناهگاه غدیریه تا قله در حدود 6.5 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراس صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا پناهگاه حدود 2 تا 2.5 ساعت و از پناهگاه تا قله نیز حدود 1 تا 1.5 ساعت)
نکته : البته در مسیر فوق می توان از طریق مسیری از نعل اسبی و به صورت تراوس به سمت قله رفت (طول این مسیر تا قله از میدان احسان در حدود 10 کیلومتر و زمان تقریبی صعود آن در حدود 3 تا 3.5 ساعت می باشد.)

3- مسیر دره کاه کشی :
از طریق بلوار حسینی الهاشمی تا خط الراس در حدود 4.5 کیلومتر می باشد که از طریق دره کاه کشی به خط الراس می رسد ، تمام مسیر پاکوب می باشد. از خط الراس تا قله در حدود 4.3 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراسی صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا خط الراس حدود 2 تا 2.5 ساعت و از خط الراس تا قله نیز حدود 1 تا 1.5 ساعت)

4- مسیر دره فراخ :
از طریق شهرک برف فروشان تا خط الراس در حدود 3.4 کیلومتر می باشد که از طریق دره فراخ به خط الراس و نزدیک پناهگاه امیریه می رسد ، تمام مسیر پاکوب می باشد. از خط الراس تا قله در حدود 3.2 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراسی صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا خط الراس حدود 2 تا 2.5 ساعت و از خط الراس تا قله نیز حدود 1 ساعت)
نکته : از خط الراس و باغ و ایستگاه هواشناسی حدود 1 کیلومتر تا پناهگاه امیریه و چاه بید فاصله می باشد. پناهگاه امیریه دارای یک اتاق و در حدود 20 نفر گنجایش دارد ، چاه بید نیز دارای آب برفی می باشد که در چاه انباشته شده است.

5- مسیر پارک کوهستانی دراک :
از طریق پارک کوهستانی دراک تا خط الراس در حدود 3 کیلومتر می باشد که از طریق دره پارک کوهستانی به کلبه حاج محمد علی و سپس خط الراس می رسد ، تمام مسیر پاکوب می باشد. از خط الراس تا قله در حدود 2.3 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراسی صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا خط الراس حدود 1.5 تا 2 ساعت و از خط الراس تا قله نیز حدود 1 ساعت)
نکته : از پارکینگ پارک کوهستانی تا خود پارک نیز در حدود 2.9 کیلومتر می باشد. (زمان پیمایش این مسیر به صورت پیاده در حدود 1 تا 1.5 ساعت می باشد.

6 - مسیر دره چاک ناری :
از طریق دره چاک ناری تا پناهگاه امیریه در حدود 7 کیلومتر می باشد که از طریق دره پلنگی و سپس چاک ناری به پناهگاه امیریه می رسد ، تمام مسیر پاکوب می باشد. از خط الراس تا قله در حدود 2.3 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراسی صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا خط الراس حدود 2 تا 2.5 ساعت و از خط الراس تا قله نیز حدود 1 ساعت)
نکته : از بلوار مهندسین تا پارکینگ کلبه بید قنبری یک جاده خاکی به طول 3.6 کیلومتر می باشد.

7 - مسیر دره کلبه بید قنبری :
از طریق پارکینگ بید قنبری تا کلبه و چشمه خشک شده بید قنبری در حدود 1.2 کیلومتر و سپس از طریق کلبه بید قنبری تا پناهگاه غدیریه در حدود 2 کیلومتر می باشد ، تمام مسیر پاکوب می باشد. از خط الراس تا قله در حدود 6.5 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراسی صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا کلبه بید قنبری حدود 1 ساعت و از بید قنبری تا غدیریه نیز در حدود 1 تا 1.5 ساعت و از پناهگاه غدیریه تا قله نیز در حدود 1 تا 1.5 ساعت)
نکته : از بلوار مهندسین تا پارکینگ کلبه بید قنبری یک جاده خاکی به طول 3.6 کیلومتر می باشد.

8- مسیر خط الراس از سمت کمربندی :
از طریق تقاطع کمربندی شیراز و بلوار مهندسین در حدود 6.1 کیلومتر تا پناهگاه غدیریه راه می باشد.تمام مسیر پاکوب و در قسمتی از مسیر هم جاده خاکی می باشد که امکان تردد عموم در این جاده خاکی میسر نمی باشد. از پناهگاه غدیریه تا قله نیز در حدود 6.5 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراس صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا پناهگاه حدود 2.5 تا 3 ساعت و از پناهگاه تا قله نیز حدود 1 تا 1.5 ساعت)

9- مسیر اشکفت زر :
از طریق کمربندی شیراز و اشکفت زر در حدود 5.6 کیلومتر تا پناهگاه غدیریه راه می باشد.تمام مسیر پاکوب و در قسمت بیشتری از مسیر هم جاده خاکی می باشد که امکان تردد عموم در این جاده خاکی میسر نمی باشد. از پناهگاه غدیریه تا قله نیز در حدود 6.5 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراس صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا پناهگاه حدود 2 تا 2.5 ساعت و از پناهگاه تا قله نیز حدود 1 تا 1.5 ساعت)

10- مسیر دره سماقدون :
از طریق پارکینگ دراک و دره سماقدون و یال دره بیراهه در حدود 3.7 کیلومتر تا پناهگاه غدیریه راه می باشد.مسیر دارای درگیری با سنگ و اکثرا بدون پاکوب می باشد. از پناهگاه غدیریه تا قله نیز در حدود 6.5 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراس صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا پناهگاه حدود 1.5 تا 2 ساعت و از پناهگاه تا قله نیز حدود 1 تا 1.5 ساعت)

11- مسیر دره بیراهه:
از طریق پارکینگ دراک و دره سماقدون و دره بیراهه در حدود 4 کیلومتر تا پناهگاه غدیریه راه می باشد.مسیر دارای درگیری با سنگ ، شیب تند و اکثرا بدون پاکوب می باشد. از پناهگاه غدیریه تا قله نیز در حدود 6.5 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراس صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا پناهگاه حدود 2 تا 2.5 ساعت و از پناهگاه تا قله نیز حدود 1 تا 1.5 ساعت)

12- مسیر دره کرونی:
از طریق پارکینگ دراک و دره کرونی و یال دره بیراهه در حدود 3.8 کیلومتر تا پناهگاه غدیریه راه می باشد. مسیر دارای درگیری با سنگ و اکثرا بدون پاکوب می باشد. از پناهگاه غدیریه تا قله نیز در حدود 6.5 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراس صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا پناهگاه حدود 1.5 تا 2 ساعت و از پناهگاه تا قله نیز حدود 1 تا 1.5 ساعت)

13- مسیر غار کلاغ وحشی :
از طریق بلوار حسینی الهاشمی تا خط الراس در حدود 4.2 کیلومتر می باشد که از طریق مسیر غار کلاغ وحشی و سپس یال آن به خط الراس می رسد ، تمام مسیر پاکوب می باشد ، تنها در بین رفتن از غار تا یال درگیری با سنگ وجود دارد. از خط الراس تا قله در حدود 4 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراسی صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا خط الراس حدود 2 تا 2.5 ساعت و از خط الراس تا قله نیز حدود 1 تا 1.5 ساعت)

14- مسیر کتیبه :
از طریق پارکینگ دراک و دره علی عسگری و سپس کتیبه در حدود 4 کیلومتر تا پناهگاه غدیریه راه می باشد. مسیر دارای درگیری با سنگ ، ریزال ، یک دست به سنگ خطرناک و دارای پاکوب می باشد. از پناهگاه غدیریه تا قله نیز در حدود 6.5 کیلومتر می باشد که به صورت خط الراس صعود می شود. (مدت زمان تقریبی صعود تا پناهگاه حدود 2 تا 2.5 ساعت و از پناهگاه تا قله نیز حدود 1 تا 1.5 ساعت)

15- مسیر دره دربند :
از طریق پارک کوهستانی دراک تا قله در حدود 3 کیلومتر می باشد ، مسیر دارای پاکوب خوب ولی شیب خیلی تند و گاهی ریزال می باشد. (مدت زمان تقریبی صعود تا قله حدود 1.5 تا 2 ساعت)
نکته 1 : از پارکینگ پارک کوهستانی تا خود پارک نیز در حدود 2.9 کیلومتر می باشد. (زمان پیمایش این مسیر به صورت پیاده در حدود 1 تا 1.5 ساعت می باشد.
نکته 2 : مسیر برای فرود به علت شیب تند خیلی مناسب نمی باشد و بهتر است که از طریق دره پارک کوهستانی فرود انجام گردد.

16- مسیر دره ایستگاه:
از طریق پارک کوهستانی دراک تا قله در حدود 2.7 کیلومتر می باشد ، مسیر اکثرا بدون پاکوب با شیب خیلی تند و دارای درگیری با سنگ می باشد. (مدت زمان تقریبی صعود تا قله حدود 1.5 تا 2 ساعت)
نکته 1 : از پارکینگ پارک کوهستانی تا خود پارک نیز در حدود 2.9 کیلومتر می باشد. (زمان پیمایش این مسیر به صورت پیاده در حدود 1 تا 1.5 ساعت می باشد.
نکته 2 : مسیر برای فرود به علت شیب تند خیلی مناسب نمی باشد و بهتر است که از طریق دره پارک کوهستانی فرود انجام گردد.

17 - مسیر شیطان دره (سخت ترین مسیر) :
از طریق باغ سهراب و سپس شیطان دره تا قله در حدود 5.9 کیلومتر می باشد ، مسیر دارای پاکوب خوب ولی شیب خیلی تند و گاهی ریزال و درگیری زیاد با سنگ و عبور از رودخانه می باشد. البته شیطان دره تنها مسیر دارای چشمه در دراک می باشد. (مدت زمان تقریبی صعود تا قله حدود 3 تا 3.5 ساعت)
نکته : برای دسترسی به باغ سهراب 3 مسیر وجود دارد که به شرح زیر می باشد.
الف - مسیر جاده خاکی نسبتا خوب به طول 4.7 کیلومتر از طریق بلوار آفرینش
ب - مسیر پارک آبشار شهرک گلستان - چشمه گلستان که در حدود 4 کیلومتر و دارای پاکوب خوب می باشد که در حدود 1 تا 1.5 ساعت زمان می برد.
ج - مسیر پارک آبشار - اشکفت عربی که در حدود 4.5 کیلومتر و دارای پاکوب خوب می باشد که در حدود 1.5 تا 2 ساعت زمان می برد.

18 - مسیر خط الراس از سمت پسکوهک:
این مسیر دور از دسترس ترین مسیر نسبت به مسیرهای دیگر از طریق شیراز می باشد. فاصله علی آباد پسکوهک تا شیراز در حدود 35 کیلومتر می باشد و حدودا یک ساعت تا ابتدای مسیر از شیراز زمان نیاز می باشد. جاده دسترسی به علی آباد پسکوهک تماما آسفالت می باشد.
از طریق علی آباد پسکوهک تا قله در حدود 11.3 کیلومتر راه می باشد که مدت زمان تقریبی صعود در حدود 4 تا 4.5 ساعت می باشد.

خط الراس کامل دراک :
طول کل خط الراس کامل دراک در حدود 23.5 کیلومتر و با حدود 10 ساعت زمان کل برنامه می باشد. این خط الراس از علی آباد پسکوهک شروع تا تقاطع کمربندی و بلوار مهندسین ادامه دارد.

نکته : در فایل مسیرهای برای پیمایش دره های اطراف دراک نیز ارائه شده است.
تمامی اسامی مسیرها بر اساس نقشه کوه دراک می باشد.


تعداد دانلود : 318
تعداد نمایش : 5453
ثبت فایل از : فرزاد  ریحانی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







مهدی عسکری

5

1402/8/17

مهدی عسکری

0

1401/2/6

مهدی عسکری

0

1401/2/6

صادق قاسم خانی

5

1400/1/9