تالون

ضریب خطر منطقه : ● کاملا بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1399/12/9
تجهیزات یا تخصصها : کلیه لوازم و پوشاک زمستانی+ یخشکن

توضیحات : این برنامه در تاریخ 7 اسفند 1399 به همراه همنورد خوبم آقای امیر جلالی اجرا گردیده است.
طالون(تالون)،روستایی از توابع بخش کن شهرستان تهران واقع در استان تهران ایران است.
از ابتدای جاده امام زاده داوود ( میدان بهاران در شمال بلوار کوهسار شهران که در این گزارش مبدا جاده قرار داده شده است ) 17 کیلومتر تا ورودی جاده روستای رندان مسافت میباشد. ( مسیر روستای تالون از جاده روستای رندان میگذرد). وارد جاده رندان شدیم و ادامه مسیر دادیم و پس از حدود 11 کیلومتر به محوطه کارگاهی بزرگراه تهران شمال رسیدیم. پس از پارک ماشین، در نقطه START صعود آغاز گردید. برخلاف پیش بینی های صورت گرفته که قرار بود از ساعت 12 ظهر به بعد، در منطقه بارش برف شروع شود،از همان ابتدا این امر محقق شد و صعودمان با بارش برف توام شد. به سمت آبشار تالون حرکت کردیم و پس از تهیه چند عکس یادگاری با توجه به ترکی که از قبل بر روی دستگاه آپلود کرده بودیم، یه سمت راست آبشار رفته و پس از عبور از نقطه SANG به قسمتی رسیدیم که با توجه به یخ زدگی مسیر و شیب و سنگ خطرناک، مجبور شدیم به زیر آبشار برگردیم و مسیر دیگری را امتحان کنیم. کمی جلوتر از نقطه 001 وارد شیبی شدیم که مارو به نقطه FANS میرسانید که در این مکان منبع آب و بنایی با نمای سیمان سفید و سقف شیروانی وجود داشت. ادامه مسیر دادیم و در نقطه ZIR SAKHRE به سمت چپ رفته و با رسیدن به نقطه AVVAL E YAL، سوار بر شیب تندی شدیم که مارو به راس میرساند. همزمان نیز بارش برف شدت گرفته بود و مه غلیظی منطقه را پوشانده بود. شیب تند و نفس گیر بود. پس از رسیدن به نقطه REST در ساعت 9:10 صبحانه ای نوش جان کردیم و پس از ورود به راس، ادامه مسیر دادیم و از نقاط سنگی تقریبا ساده ای گذشتیم و در ادامه راه با توجه به یخ زدگی مسیر مجبور به استفاده از یخ شکن ها شدیم و بالاخره در ساعت 11:19 بر فراز چکاد زیبای تالون به ارتفاع 3317 متر طبق محاسبه دستگاه GPS ایستادیم. مه کل منطقه را پوشانده بود و هیج منظره ای قابل مشاهده نبود. پس از دقایقی اندک نیز گروهی از کوهنوردانی از استان البرز نیز به قله رسیدند . پس از تهیه چند عکس و فیلم یادگاری و نوش جان کردن مقداری نسکافه و تنقلات، به سمت پایین حرکت کردیم و از همان مسیر صعود به پایین برگشتیم و در نهایت در ساعت 13:57 یک برنامه دیگر با تندرسی و شادکامی در کنار همنورد خوبم به پایان رسید .

چند نکته قابل توجه:

1- دقت داشته باشید، جهت رسیدن به روستای تالون، نباید وارد روستای رندان شوید، در سر وروری رندان، از سمت چپ ادامه مسیر داده و و پس از چند پیچ و خم، قبل از روستای تالون، به محوطه کارگاهی میرسید. اینجا محل پارک خودرو خواهد بود .
2- در فصول گرم، میتوان از دست راست و بالای آبشار و پس از گذز ار باغی به یال رسید که در فصل زمستان با توجه به یخ زدگی کنار دست آبشار، مسیر یال ( نقطه 001 ) جایگزین مناسبی میباشد.
3- در طول مسیر در راس، از نزدیک شدن به نقاب برفی خوداری شود.
4- در مسیر جاده رندان و تالون، مراقب ریزش سنگ در جاده باشید .