قلعه دختر- یال زمستانی تا ارتفاع 3100 متری

امتیاز :   5   :   5
نام : قلعه دختر- یال زمستانی تا ارتفاع 3100 متری
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● بسیار دشوار
مسافت : 13 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : تهران، منطقه رودبار قصران ، روستای آهار
بهترین زمان برای این منطقه : همه فوصل
ضریب خطر منطقه : ● خطرناک
تاریخ ثبت در سایت : 1399/11/24
مدت زمان : 10 ساعت و 30 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3099
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : کلیه لوازو و پوشاک کوهنوردی در فصل زمستان+ طنابچه انفرادی+ کلنگ یخ و برف

توضیحات : این برنامه در تاریخ 23 بهمن 1399 به همراه همنوردان عزیزم، آقایان امیرجلالی، احسان مینایی و بهزاد فضلی اجرا شده است. به دلیل حجم برف بسیار زیاد و برفکوبی سنگین و همچنین وجود چالش های فراوان از جمله دست به سنگ، عبور از دهلیز های پرشیب و پر برف، فراز و فرود های فراوان بر روی خط الراس و تمرکز و دقت به دلیل عدم مواجهه با خط ریزش بهمن های احتمالی که باعث شد زمان زیادی صرف گردد، در ارتفاع 3100 متری از ادامه صعود انصراف داده شد.
و اما گزارش برنامه
در ساعت 6:30 صبح پس از پارک خودرو در نزدیکی میدان اصلی روستای زیبای آهار، در نقطه START صعود آغاز گردید. پس از عبور از کوچه پس کوچه های روستا، در نقطه SHIB پس از عبور از کنار آغل گوسفندان، جهت رسیدن به راس سوار بر یال پر شیبی شدیم و ادامه مسیر دادیم. در نقطه BRAF ZIAD با حجم برف بسیار زیادی روبرو شدیم که حتی در نقاطی به بالاتر از زانو هم میرسید. در این نقطه روند حرکت کند و سخت بود و مجبور شدیم به دلیل تقسیم وزن بدن و جلوگیری از فرو رفتن به داخل برف، گربه وار ( چهار دست و پا ) بر روی برف ها حرکت کنیم! با هر ترفندی که بود از این نقطه گذشتیم و سوار بر شیب بسیار تندی در نقطه SHIB ZIAD2 شدیم و در نقطه SANG BOZORG صبحانه ای نوش جان کردیم. و به حرکت ادامه دایم.
در نقطه VOROOD BE RAAS به خط الراس اصلی رسیدیم. قله قلعه دختر از دور رخ نمایی میکرد ولی برای رسیده بهش، راه طولانی و سختی پیش رو داشتیم. شکست برف بر دامنه شمالی راس وجود داشت و باعث بوجود آمدن بهمن های متعددی در دامنه شمالی گردیده بود. همین امر باعث شده که حرکت ما از روی راس با دقت و احتیاط بالایی صورت پذیرد. پس از چند فراز و فرود در نقطه DAST BE SANG کمی استراحت کردیم و ریسک نکردیم و حرکت را از زیر گرده ها و سنگ ها ادامه دادیم. کماکان برف کوبی ادامه داشت.
در نقطه SANG CHIN مجدد بر راس سوار شدیم اما به دلیل شیب زیاد راس به سمت شمال و تیغه بودن مسیر، دگربار در نقطه 006 از دهلیز و شکاف پرشییب و پربرفی به زیر گرده برگشتیم و مسیر را ادمه دادیم. علاوه بر برفکوبی، نقاط دست به سنگ و فراز و فرود نیز در این مسیر وجود داشت که حرکت با دقت فراوان صورت میگرفت. در نهایت در ساعت 13:11 دقیقه در نقطه 007 توقف کردیم. تا قله فاصله زیادی داشتیم. به دلیل برفکوبی و فرازو فرودهای مسیر، انرژی زیادی از دست داده بودیم و تا قله نیز چالش های فراوانی پیش رو داشتیم و باید فکر مسیر برگشت هم میکردیم. ادامه دادن منطقی نبود، تصمیم گرفتیم در همین نقطه و در ارتفاع حدود 3100 متری از صعود انصراف بدیم. کمی استراحت کردیم و پس از میل کردن نسکافه و تنقلات جانی تازه کردیم. از همان نقطه خودمان را از طریق دامنه جنوبی راس به جاده قدیمی JADDE KHAKI که آهار را به شهرستانک در قدیم وصل میکرده رساندیم و به سمت شرق ادامه مسیر دادیم. حجم برف دست بردار نبود! باز هم برفکوبی!!!! مسیر را برفکوبی کردیم و در نقطه NAHAR نهار نوش جان شد. مجدد ادامه مسیر دادیم و رفته رفته از حجم برف کم شد و در نهایت در ساعت 17 پس از چالش های فراوان این برنامه با تندرستی در رکاب همنوردان عزیزم، به پایان رسید.

چند نکته مهم:
1- اجرای این برنامه در غالب گروه های پرتعداد، به هیچ عنوان پیشنهاد نمیگردد .
2- شرکت در این برنامه، برای افرادی که با فنون دست به سنگ و استفاده از طنابچه انفرادی در مواقع خاص آشنایی ندارند، پیشنهاد نمیگردد.
3- مسیر راس بسیار پرچالش و دامنه شمالی آن، مستعد بهمن میباشد. لذا حرکت از روی راس با تمرکز فراوان و به دور از نقاب برفی صورت پذیرد.
4- اگر قصد صعود به این قله در فصل زمستان را دارید، پیشنهاد میگردد با قوای بالای جسمانی در این برنامه شرکت کنید و تجهیزات علی الخصوص هد لامپ مناسب و غذای کافی همراه داشته باشید.
5- مسیر زمستانی میباشد و پیشنهاد میگردد در فصول گرم از مسیر ده تنگه و گردنه قلعه دختر که مسیر ساده ای میباشد، این قله صعود گردد.

برفزار باشید.
سیاوش شهیدی



تعداد دانلود : 25
تعداد نمایش : 637
ثبت فایل از : سیاوش شهیدی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







علی  جلالی

5

1399/11/25
دم شما گرم