اشترانکوه (قله گل گل و سنبران یک روزه )بهمن 99

تاریخ ثبت در سایت : 1399/11/18
مدت زمان : ساعت و دقیقه
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : اشْتُرانْ‌کوه مشهور به آلپ ایران، بلندترین نقطه استان لرستان، رشته‌کوهی در شرق استان لرستان، واقع در شهرستان ازنا در شمال غربی شهرستان الیگودرز تا جنوب شرقی شهر دورود [۱][۳][۴][۵][۶][۷] و یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است.[۸] بلندترین قله این رشته‌کوه به نام سن‌بران به ارتفاع ۴۱۵۰ متر[۹] است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود.[۱۰] این رشته‌کوه سرچشمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رود دز به نام ماربره است که در دوره کوهزایی آلپی جدید ایجاد
دشده‌است. این کوه از جمله کوه‌های جوان می‌باشد که در حدود ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده‌است.
روز چهارشنبه 15بهمن ساعت 2ظهرازکرمانشاه به سمت روستای طیان (30کیلومتری شهر درود)حرکت کردیم
ساعت 6غروب به روستای طیان رسیدیم چون هدف و ابتدای مسیر حرکت مان از مسیر بیدستانه بود پس بهتر بود در آن روستا شب مانی کرده و صبح زود به سمت قله حرکت کنیم که متاسفانه روستای کم جمعیت و بافت قدیمی دارد و مکانی جهت شب مانی وجود نداشت که پس از پرس و جو مجدد به سمت روستای طیان حرکت کرده وشب رادر منزل آقای جوانمردی ماندیم
پس از استراحت و صرف شام حدود ساعت 12/30دقیقه بامداد مجدد به سمت روستای بیدستانه حرکت کردیم و ماشین را درب منزل یکی از روستاییان پارک و ساعت یک بامداد از دره سمت راست روستا به راه افتادیم
ازقابل ذکر است بر اساس نقشه های جی پی اس و طراحی مسیر که انجام داده بودم مسیر بیدستانه حدود 3کیلومتر کمتر
از مسر طیون میباشد
پس ازعبورازدره بیدستانه که مسیر کم شیبی است اما در زمستان پربارش امکان بهمن وجود دارد و توصیه نمیگردد
وباید از سمت چپ دره حرکت کرد آخر دره به شیب تندی قبل از سنگ اسکندر رسیدیم و از آنجا ازسمت راست به سمت گرده ماهی حرکت کردیم و پس ازحدود نیم ساعت به سنگ مثقال رسیدیم که مسیر پوشیده ار برف بود
ساعت هفت صبح به پناهگاه یال کبود رسیدیم پس ازصرف صبحانه ساعت هشت به سمت قله گل گل از سمت راست پناهگاه ازروی یال به راه افتادیم که مسیر پرچالش و پوشیده از برف به همراه درهای عمیق و پرخطر بود به دلیل برف کوبی زیاد ساعت 10/30به قله گل گل رسیدیم که متاسفانه تابلوی نداشت
پس از انداختن چند عکس یادگاری به سمت پناهگاه یال کبود حرکت کردیم و ساعت 12به پناهگاه رسیدیم وبلافاصله به سمت قله سنبران حرکت کردیم و از مسیر قیف به راه افتادیم و ساعت 1/30دقیقه به قله سنبران رسیدیم وبرنامه خاتمه یافت