گزارش صعود به قله کماچال، قله ابراهیم بک

تاریخ ثبت در سایت : 1399/9/15
تجهیزات یا تخصصها : در زمستان لوازم و تجهیزات صعود زمستانه همراه باشد

توضیحات : گزارش صعود به قله کماچال، قله ابراهیم بک
بررسی های لازم بابت وضعیت آب هوا در طی هفته گذشته انجام شد و هوادر این روز آفتابی بود و فقط در ساعت 1800 احتمال بارش برف در ارتفاع 3000 بود و تصمیم براین شد که مسیر میدان درکه ، اردوگاه پلنگچال،قله کماچال،ایستگاه 5 تله کابین ،قله ابراهیم بک ، ایستگاه 2تله کابین و درنهایت پیمایش تا ابتدای پارکینگ ولنجک انجام شود.
ساعت0530در محل میدان درکه جمع شدیم و پس از هماهنگی های لازم ساعت 0600 استارت زدیم . مسیر حدود 500 متر مسکونی است و بایستی به آرامی و در سکوت مسیر را طی نمود .بعد از مسیر محله درکه کافه ها شروع میشوند و در نهایت پس از طی 5.5 کیلومترمسافت در ساعت0738 به کافه ازغال چال رسیدیم . چند دقیقه ای استراحت کردیم و مجددا مسیر را به سمت اردوگاه پلنگچال ادامه دادیم . حدودا 2 کیلومتر تا اردوگاه فاصله داشتیم . در ساعت 0900 به اردوگاه پلنگچال رسیدیم و صبحانه در این مکان صرف شد .به محض ورود به اردوگاه استاد عزیزم ، مرد خوش اخلاق جناب مسعود محمدی رو زیارت کردم و اتفاق خیلی خوبی بود ..البته روز قبلش همش به این فکر بودم که امروز میبینمش .توقف قرار بود برای چند دقیقه باشه ولی حدود یک ساعت شد و در ساعت 0952 از اردوگاه به سمت قله کماچال استارت زدیم . حدود 200 متر ابتدای مسیر کمی یخ بسته بود . از ابتدای همین مسیر تله مسیر تله کابین ایستگاه هفت به ایستگاه 5 کاملا مشخص است . خوشبختانه برف ها در مسیر پاکوب شده بودند و تا قله کماچال(ارتفاع3010متر) شیب نسبتا تندی را شاهد بودیم و در نزدیک قله حدود یک متر برف نشسته بود . به محض تمام کردن یال(غربی ) منتهی به قله ایستگاه 5 تله کابین معلوم شد . برف سنگینی بر روی قله نشته بود .از گردنه تا قله 50متر دیگر مانده بود . ساعت 1221 بر روی گردنه بودیم . ابتدا عباس اقدام به بررسی مسیر کرد ، من و جواد برروی گردنه ایستادیم و مشغول خوردن چای شدیم ،عباس و محمد با چند نفر از اعضا گروه اقدام به صعود نمودند . پس از چند لحظه مه سنگینی منطقه را فرا گرفت و گروه از دید ما خارج شد و فقط ارتباط توسط بیسیم من و محمد صورت میگرفت . محمد اعلام کرد که واقعا امکان صعود با این حجم برف به میزان حدود یک و نیم متر نیست و خطر ساز است و بیست مترارتفاع مانده به قله کماچال را صعود نکردند و برگشتند .گرای ایستگاه 5 از قله کماچال115درجه-گرای ایستگاه 7 از قله کماچال40درجه -گرای قله شاه نشین از قله کما چال 340 درجه است .در ساعت 1320 سریعا به سمت ایستگاه 5 تله کابین حرکت نمودیم و پس از5 دقیقه به ایستگاه 5 رسیدیم و ناهار صرف شد. پس از صرف ناهار در ساعت1500مسیر را به سمت قله ابراهیم بک شروع کردیم . قله ابراهیم بک(ارتفاع 2950متر) و قله کماچال(3010 متر) اختلاف ارتفاع 60 متری را دارند . در نتیجه شیب نرمی را تجربه کردیم تا به قله ابراهیم بک رسیدیم . قله ابراهیم بک هم دقیقا شبیه به قله کماچال برف سنگینی داشت و با 20 متر اختلاف ارتفاع از کنار قله عبور کردیم و مسیر را تا ایستگاه 2 طی نمودیم . در ساعت 1620 به ایستگاه 2 رسیدیم . متاسفانه در قبلا هم این تجربه رو داشتم که با ورود به این ایستگاه جی پی اس از کار می افتد . ترک مسیر به سمت باند فرودگاه مهرآباد میرود و مجددا با خارج شدن از ایستگاه 2 مجدد به مسیر برمیگردد و ترک را خراب می کند ، به نظر من تجهیزات مخابراتی و دکل های BTS تلفن همراه در بالای تله کابین ایستگاه 2 نصب می باشد عامل این مشکل است . پس از صرف قهوه در ایستگاه 2،درساعت 1710مسیر را به سمت پارکینگ ولنجک ادامه دادیم و راس ساعت 1831 به انتهای مسیر رسیدیم .

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
توضیحات : استفاده از ترک مسیر ها در جی پی اس بدون گذراندن دوره های تئوری و عملی جهت مبتدیان و حتی افراد باتجربه در کوهنوردی می تواند بسیار خطرناک باشد.
اینجانب تمامی مسیر هایی را که شخصا ثبت نموده‌ام را جهت استفاده کوهنوردان و آشنایی و بهره گیری از آن دسته از افرادی که صلاحیت و توانایی استفاده از آن را دارند گذاشته‌ام لذا اینجانب هیچگونه مسئولیتی درباره حوادث احتمالی افراد، چه مبتدی و چه کهنه کار را به عهده نمی گیرم و مسئولیت کامل استفاده از این مسیرها‌ی جی پی اس به عهده استفاده کنندگان می باشد