هرانده به خمده

امتیاز :   5   :   5
نام : هرانده به خمده
نوع فعالیت : پیاده روی و دویدن
استان : مازندران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : هرنده
بهترین زمان برای این منطقه : همه ی فصول
ضریب خطر منطقه : ● کاملا بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1399/6/17
مدت زمان : 10 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 1820
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات :
چطور به هرانده برسیم:
هرانده نزدیک جاده اصلی است، هم می توان با ماشین شخصی مسیر تهران فیروزکوه را پیمود یا با اتوبوس و تاکسی سر جاده در کنار تابلوی مسیر فرعی هرانده پیاده شد. در خمده، اگر نخواهید مسیر را تا هرانده پیاده برگردید(اگر ماشینتان هرانده است) می توانید ماشین از روستا کرایه کرده و از طریق جاده برگردید. اگر ماشین شخصی نداشتین، از خمده می توان مستقیم به فیروزکوه رفت و از آنجا خود را به تهران یا مقاصد دیگر رساند.
پیمایش سبک در مسیر شش کیلومتری هرانده(Harandeh) تا خمده (Khomedeh) که در کنار نمرود می گذرد، به نظر من یکی از زیباترین و چهارفصل ترین مسیر های گلگشت ایران است. سر تا سر مسیر باغات سیب و سایر میوه هاست و نمرود حیات بخش. نمرودی که می رود تا حبله رود شود و به سمت گرمسار و در نهایت کویر مرکزی برود.
ارتفاع هرانده در ابتدای مسیر ۱۸۲۰ متر و ارتفاع انتهای مسیر در خمده ۱۷۴۰ متر است.
این مسیر را می توان در غالب برنامه نیم روزه یا برنامه ای تمام روزه و با استراحت های متنوع و گشت کنار رودخانه گذراند. جهت رود از هرانده به سمت خمده (Khomedeh) است. هرانده روستایی در نزدیکی جاده اصلی(تهران-فیروزکوه) و تقریبا در ۱۳ کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه است. برای آنهایی که به هیجان علاقه مند هستند در این مسیر امکان دیدن غار زیبای بورنیک وجود دارد.
بورنیک به معنی «محل امن و خوب» است، این غار که از غارهای ماقبل تاریخ و آثار باستانی به‌حساب می‌آید با بیش از 18 متر ارتفاع و 60 متر عرض، یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های غاری ایران است. ازنظر ساختاری، غاری تکتونیکی است و تالارهای بسیار بزرگ و بلندی دارد. تشکیلات زیبای آهکی استلاگتیت و استلاگمیت در جای‌جای این غار به چشم می‌خورد.
مسیر شیب ملایمی دارد و اگر خیلی با آرامش طی شود، حداکثر سه ساعت طول می کشد. در طول مسیر پاکوب نشانه راه است و حرکت در جهت رودخانه گویای مسیر است. در نزدیکی خمده مسیر از از پاکوب به جاده خاکی و سپس آسفالته شده و کمی بعد خود را در روستای زیبای خمده می بینیم. آثاری از کنده کاری روی بدنه کوه و ساخت اتاقک ها در روستا به چشم می خورد. یک اقامتگاه به اسم خمبو در نزدیکی چشمه معروف روستای خمده فعال است که امکان استراحت، صرف غذا یا شب مانی در آنجا وجود دارد.
خمده به معنی روستای زمستانی است. خمده در نزدیکی راهن تهران شمال نیز هست. پیمایش این مسیر در هر فصلی ویژگی های خود را دارد. بهار سرسبز، تابستان و آب بازی، پاییز و سیب و برگ ریزان زیبا، زمستان برفی. در بخش هایی از مسیر که پاکوب کمی ارتفاع می گیرد، مناظر سرسبز در کنار نمرود فوق العاده رخ نشان می دهند. یکی از مناظر زیبا در مسیر غار بورنیک است و با ارتفاع گرفتن زیبایی دره را بیشتر نشان می دهد.
اصل این گزارش توسط آقای احسان موسوی http://afracamp.ir/1398/11/%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%85%D8%AF%D9%87%D9%81%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2%DA%A9%D9%88%D9%87%D8%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/
تهیه شده است. با تشکر از ایشان، من چند خط به اطلاعات آن اضافه کرده ام.




تعداد دانلود : 78
تعداد نمایش : 704
ثبت فایل از : ع. ژيلك زاده



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







حسین اسدی

5

1399/7/1
درود بر شما ،سپاس از اشتراک گذاری .