کل جنو

تاریخ ثبت در سایت : 1398/10/25
مدت زمان : 10 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3813
تجهیزات یا تخصصها : کوله کوهنوردی ۶۵ تا ۷۵ لیتری، کلاه کاسک ، کفش مناسب کوهنوردی، بادگیر، وسایل محافظت از آفتاب شامل کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، باتون، کیسه‌خواب، زیرانداز کوهنوردی، ، هدلایت ، کاپشن پر سبک جهت شبمانی، باطری، فلاسک، پاور بانک و وسایل بهداشتی و شخصی شامل دستمال مرطوب، مسواک و خمیردندان، مایع دستشویی کوچک و داروهای شخصی موردنیاز-حدود 20 متر طناب +طناب های انفرادی – هارنس – کلاه کاسک – کارابین - کرامپون

توضیحات : روز شمار برنامه :
ابندای تیغه ها (چال کبود) - 3681013 m N 39s -353703 m E
مختصات قله : 39s - 353651 m E - 3680292 m N
شصت خدا : 39s - 354033 m E - 3680700 m N

ساعت 7 صبح جمعه 25 مردادماه اعضای گروه در میدان امام گرد هم آمدند. مسیر حرکت از کرمانشاه، نهاوند، بروجرد، درود و ازنا در نظر گرفته‌شده بود.
ساعت 12:00 به شهر زیبای ازنا یکی از همنوردان که از تهران قرار بود به ما ملحق شود به گروه پیوست و پیس از مقداری استراحت و صرف ناهار در شهر ازنا حدوداً ساعت 13:00 به سمت روستای کمندان حرکت نمودیم قسمتی از مسیر جاده اسفالت می‌باشد و پس از طی مسیر اسفالت حدوداً 12 کیلومتر از مسیر جاده خاکی همواری است که می‌توان با اتومبیل شخصی نیز از جاده استفاده نمود. در انتهای جاده خاکی پارکینگ مناسبی جهت پارک اتومبیل کوهنوردان و گردشگرانی که قصد بازدید از تونل برفی معروف ازنا رادارند در نظر گرفته‌شده است. پس از رسیدن به محل پارکینگ و مرتب کردن وسایل و کوله‌ها تیم به‌صورت منظم با سر قدمی استاد نیک‌روش ساعت 14:20 از ابتدای مسیر شروع به کوه‌پیمایی نمود.
ابتدای مسیر از روستای کمندان - 3685874m N 39s -352774 m E
پس از طی مسیر حدود 30 دقیقه‌ای به محلی رسیدیم که پاکوب مسیر صعود به قله از مسیر تونل برفی جدا می‌شود و در این نقطه باید از رودخانه نسبتاً پرآبی عبور کرد که متأسفانه این رودخانه دارای پل نمی‌باشد و بااحتیاط کامل باید از رودخانه گذر نمود. پس از عبور از پاکوب و شیب‌های زیبای مسیر و لذت بردن از مناظر اطراف به حدود ساعت 15:30 اولین چشمه معروف به چشمه بهادر رسیدم . این چشمه دارای آب بسیار گوارا و سردی می‌باشد
چشمه بهادر 39s - 354492m E - 3682048m N
پس از اندک استراحت و برداشتن آب جهت ادامه مسیر مجدداً کوهنوردی را ادامه داده و بعد از گذشت حدوداً 1:30 دقیقه به چشمه دوم معروف به چشمه ناصر رسیدیم. حجم آب این چشمه کمتر از چشمه قبلی بود که این چشمه آخرین چشمه در مسیر قله می‌باشد و سایر آب‌ها من‌جمله نهر کنار پناهگاه حاصل از ذوب برف می‌باشد که بنا به توصیه سرپرست برنامه ذخیره آب جهت صعود به قله را در این چشمه برداشته و به حرکت ادامه دادیم.
چشمه ناصر - 3683589m N 39s -353672 m E
از چشمه ناصر تا پناهگاه شیب تندی می‌باشد که حدوداً نیم ساعت پس از چشمه در ساعت 17:45 به پناهگاه رسیدیم. پناهگاه به‌صورت دوطبقه و حدود 30 نفر ظرفیت را دارا می‌باشد پشت پناهگاه نهر آبی وجود دارد که از قله سرازیر می‌شود. پس از استراحت نکات فنی صعود توسط سرپرست فنی برنامه مرور گردید و پس از صرف شام به استراحت پرداختیم.
پناهگاه سلیمانی - 3688170m N 39s -354083 m E
طبق هماهنگی شب گذشته رأس ساعت 5:30 از خواب بیدار شده و پس از صرف صبحانه و جمع‌آوری وسایل ساعت 6:30 از پناهگاه خارج شدیم و مسیر تیغه‌ها را در پیش گرفتیم
ابتدای مسیر تیغه‌ها- 3681013 m N 39s -353703 m E
مسیر تا ابتدای تیغه‌ها دارای شیب تندی می‌باشد و گهگاه ریزشی است که باید بااحتیاط طی شود. پس از حدود 1 ساعت به ابتدای مسیر تیغه‌ها رسیدیم که با صلاحدید سرپرست فنی برنامه استاد نیک‌روش گروه هارنس ها را پوشیده و وسایل فنی و طناب را جهت مواقع ضروری آماده کردیم و سپس پا در مسیر فنی تیغه‌ها گذاشتیم.مسیر تیغه‌ها مسیر فنی می‌باشد که عبور از این مسیر نیازمند به تمرین سنگ‌نوردی و آشنایی باکارهای فنی می‌باشد. در مسیر تیغه ها تعدادی کارگاه زنجیری برای حمایت نصب شده که در مواقع ضروری ، صعود های زمستانی و یا جهت گروه هایی که آمادگی فنی مناسبی ندارند میتواند مورد استفاده قرار گیرد با توجه به سطح توانایی تیم مسیر تیغه‌ها بدون مشکل و با سرعت خوبی طی شد و ساعت 9:30 تمامی اعضای گروه روی چکاد کوه کول جنو ایستادند و جشن صعود گرفتند. پس از کمی استراحت و گرفتن عکس یادگاری حدوداً ساعت 10 اقدام به فرود از قله گرفتیم.
همانند مسیر صعود ابتدای مسیر فرود نیز مسیر سنگی با شیب تند بود که باید با دقت و احتیاط کامل اقدام به فرود نمود و پس از فرود از مسیر سنگی مسیر به‌صورت شن اسکی با شیب تن ادامه داشت تا به تابلوهای راهنما که مسیر
سنگ شست خدا را نشان می‌داد رسیدیم. 39s - 354033 m E - 3680700 m N
با توجه به شرایط مسیر باید بسیار دقت نمود تا از مسیر اصلی خارج نشد لذا توصیه می‌گردد حتماً از راهنمای مسلط به مسیر یا GPS استفاده شود. پس از استراحت در کنار سنگ شست خدا و گرفتن عکس‌های یادگاری به مسیر ادامه دادیم و از یخچال پیش رو عبور نمودیم و حدود ساعت 13:00 به پناهگاه بازگشتیم . پس از صرف ناهار در پناهگاه و خوش‌وبش مختصری با افراد محلی ساعت 14:15 دقیقه اقدام به فرود از پناهگاه نمودیم. پس از عبور از شیب‌ها حدوداً ساعت 15:45 دقیقه با ابتدای دوراهی تونل برفی رسیدیم.
در مسیر برگشت همنوردان تصمیم به بازدید از تونل برفی معروف ازنا گرفتند که پس از دیدن از این جاذبه توریستی و عکاسی از آن ساعت 17:00 به محل پارکینگ رسیدیم و حدوداً ساعت 17:30 از پارکینک حرکت نمودیم و ساعت 24:00 به مبدأ حرکت برگشتیم و برنامه به پایان رسید.