علم کوه-گرده آلمانها

تاریخ ثبت در سایت : 1398/7/24
مدت زمان : ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع :
تجهیزات یا تخصصها : وسایل عمومی مثل: کوله پشتی-پوشاک بیس- پلار-گورتکس- اپی گاز- عینک- چادر-کیسه خواب-زیرانداز-دستکش –دستکش کار-فلاسک چای-کفش کوهپیمایی-جوراب اضافه-کیت کمکهای اولیه-کیت بقا-کیت لوازم بهداشتی-چراغ پیشانی با باطری اضافی و... تجهیزات فنی: باتوم –طنابچه انفرادی- کارابین پیچ- جی پی اس-کلاه کاسک-هارنس- دو طول طناب-کوئیک دراو-تسمه-ایسلینگ-ابزار حمایت- یک دسته کیل-طنابچه پروسیک و...

توضیحات : روز اول بعدازظهر باسه دستگاه سواری از تبریز حرکت میکنیم. بعد از عبور از شهرهای مختلف به کلاردشت میرسیم آنجا باقی مایحتاج خود را تهیه کرده به رودبارک و سپس به هتل فدراسیون کوهنوردی درونداربن که درارتفاع 2279 متری و به مختصات N36° 25.816' E51° 01.526'حادث است میرویم. صبح زوداست هواسردو قرارگاه شلوغ. صبحانه میخوریم و کوله هایمان را مرتب میکنیم. امکان حمل بار باقاطر وجود دارد که باید از قبل هماهنگ شد. خودمان کول کشی میکنیم. صبح ساعت 8شروع به حرکت میکنیم بعداز کمتر از یک ساعت به گوسفندسرا بربر میرسیم از کناررودخانه زیباو عبوراز دو پل آن راه را ادامه میدهیم تا به سنگ کشتی به ارتفاع 2716متری و به مختصات N36° 25.371' E51° 00.422' میرسیم کنار آن توقف کوتاهی میکنیم و از چشمه سمت راست بطری هایمان راپر میکنیم و راه را ادامه می دهیم در طول مسیر چند جا تابلوهای مختلف نصب شده، تا ساعت 14 به پناهگاه سرچال در ارتفاع 3717متر وبه مختصات N36° 24.326' E50° 58.911'رسیدیم استراحت میکنیم غذای مختصری میخوریم، از آب چشمه بطریهایمان راپر میکنیم و به راهمان ادامه می دهیم تا نزدیک به دو ساعت بعد به علم چال که نسبتا شلوغ است و آثار پناهگاههای خرابه به چشم میخورد در ارتفاع 4140 متری و به مختصات N36° 22.987' E50° 58.702' میرسیم. چادرهایمان را برپا میکنیم ،دور هم شام وچای تهیه میکنیم وبرای فردا برنامه ریزی می کنیم کوله هایمان را می بندیم و استراحت می کنیم. روز سوم صبح بیدار میشویم بعد از صرف صبحانه منطقه علم چال را ترک میکنیم. مسیر ریزشی و سنگلاخی و کمی انحرافی است. به گردنه شانه کوه که ابتدای گرده آلمانهاست میرسیم مسیر را با احتیاط عبورمیکنیم تا به دو رکابی ها میرسیم مسیر شلوغ است سرپرست تیممان سرطناب میرود. بعد از آن به کارگاه یخی میرسیم که یکی از همنوردانمان خیلی معطل میکند و کلی زمان از دست میدهیم. بعد از آن سه رکابی ها را یکی یکی رد میشویم. سمت چپمان دونفر از اعضای تیممان را که مشغول صعود دیواره هستند میبینیم سرعت خوبی دارن و بامداد قبل از ما حرکت کرده بودند ولی سرعت تیم ما (گرده) آرام است. بعد از عبور از آن به سنگ سماور در ارتفاع 4765متری که شاخصه اصلیه گرده علم است میرسیم و این یعنی اینکه مسافت زیادی تا پایان گرده وجود ندارد. استراحت کوتاهی میکنیم و ادامه می دهیم تا گرده را به پایان رسانده و ساعتی بعد به روی قله زیبای علم کوه میرسیم. سمت راست گرده یخچال زیبای اسپلیت و قله هفت خان وجود دارد. روی قله عکس یادگاری می اندازیم و از طرف سیاه سنگها فرود میاییم. سرعت تیممان رفته رفته کمتر میشود و استراحت ها بیشتر. همین سرعت پایین باعث خستگیه بیشترم میشود. ولی با تیم حرکت میکنیم. فرودمان بیش از 10ساعت طول کشید. دیگر تاریکی زده بود و با چراغ پیشانی فرود می آمدیم. تا از شن اسکی ها هم گذشتیم و نهایتا به علم چال رسیدیم. همگی خسته بودیم . مدت زیادی نگذشت که تیم دیواره مان هم برگشت. ازدیدنشان و صعود موفق یکروزه شان خیلی خوشحال شدیم آنها از ما هم خسته تر بودن همین باعث شدتا به خودمان بیاییم وبساط شام رابچینیم. و در آخر همه به خواب رفتیم. روز چهارم همگی حسابی استراحت کرده بودیم، بعد از صرف صبحانه دوباره کوله های سنگینمان را به دوش انداختیم ازمنطقه زیبای علم چال دل کندیم و به سمت سرچال راهی شدیم. در سرچال یکی از قاطرچی ها که آنجا بود برایمان چایی دبش گذاشت و از ما حسابی پذیرایی کردسپس به سمت سنگ کشتی و ونداربن راهی شدیم. این قرارگاه مجهزترین وتمیزترین قرارگاه فدراسیون کوهنوردی است. آنجا ناهار پختیم و استراحت کردیم،سپس سوار بر ماشینهایمان به سمت تبریز راهی شدیم.