غار شاهپور (غار شاهپور ساسانی)

امتیاز :   امتیازی داده نشده   :   0
نام : غار شاهپور (غار شاهپور ساسانی)
نوع فعالیت : غار نوردی
استان : فارس
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 8.3 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : شیراز کازرون قائمیه تنگ چوگان
بهترین زمان برای این منطقه : اواخر زمستان و اوایل بهار بهمن ماه تا اردیبهشت ماه
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1398/5/27
مدت زمان : 5 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 1291
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : کلاه کاسکت، چراغ پیشانی دوعدد، باطری اضافه، دستکش، کفش مناسب غارنوردی، لباس یکسره غارنوردی، کوله غارنوردی، آب برای هر نفر ۳ لیتر، غذا صبحانه و ناهار، میان وعده، میوه، خشکبار، انواع مغز ها، شکلات، کیت بقاء، جعبه کمکهای اولیه، طناب انفرادی به طول ۳۰ متر، کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابی، دستمال سر، عینک ضد آفتاب و ...

توضیحات : به نام خالق پیدا و پنهان"

"غارها به عنوان یکی از مظاهر قدرت خداوند در دل کوهها و زمین قرار گرفته اند"

🎴"موسسه‌ تحقیقاتی و پژوهشی، ورزشی، فرهنگی و اکوتوریسمی میثاق نوید طیبعت شماره ثبت ۳۸۵۶"

🗻🦇 "کلوپ غار، غارشناسی و کوه نوردی میثاق شماره ثبت ۳۸۵۶"

⭕ گزارش برنامه: برنامه علمی و پژوهشی غارنوردی و غارشناسی با هدف برداشت تراک(رد پا یا مسیر) جی پی اس GPS غار شاهپور و ذخیره و مارک کردن پوینت دهانه مختصات جغرافیایی دهانه های غار برای ارائه و خدمت به مردم و علاقه مندان به غارنوردی و کوه نوردی و طبیعت گردی.

🔸 مقدمه: جهت یابی و ناوبری در طبیعت و کوهنوردی

اهمیت امر آموزش در کوهنوردی بالاخص جهت یابی در طیبعت امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست .
مطمئناٌ قدم گذاشتن در کوهستان ، اگر چه با لذت و غرور همراه است ولی همین طبیعت زیبا می تواند بسیار خشن و ویرانگر نیز باشد.
توانمندی در یافتن کم خطر ترین و مناسب ترین راهها که پیشتر به ثبت رسیده، امکان پیمایش مناطق بکر و ناشناخته بدون هراس از گم کردن راه، صعود قلل دور دست بدون نیاز به حضور راهنماهای محلی و ... تماما از موهبتهایی است که ابزار و لوازم پیشرفته ناوبری در راس آنها موقعیت یاب جهانی جیپی اس در اختیار ما نهاده است. با این اوصاف ورود این شاخه به عرصه های آموزشهای کوهنوردی و کوهپیمایی دور از ذهن نمی باشد.
بنابرین در این خصوص دوره های آموزشی تداعی گردیده است تا با بردن دانش طبیعت گردان و کوهنوردان و بهبود کمی و کیفی مهارت های فنی آنها در طبیعت را جبران کند. دوره اول در واقع دوره ای در رابطه با جهت یابی مقدماتی با استفاده از قطب نما و اصول نقشه خوانی و طراحی مسیر می باشد که به منظور پاسخگویی به یکی از ضروری ترین نیازهای کوهنوردان و طبیعت گردان در تعامل با طبیعت و محیط کوهستان و همچنین ارتقاء توان ایشان در هدایت و سرپرستی گروه، می باشد این دوره کاربردی به شکل تاثیر گذار به کوهنوردان و طبیعت گردان امکان درک موقعیت و طراحی برنامه(زمان-مکان) را می دهد. و دوره تخصصی دیگر دوره موقعیت یاب جهانی جی پی اس می باشد.
متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از طبیعت گردان و کوهنوردان که بعضاً در بین آنها کوهنوردان بسیار حرفه ای نیز دیده می شوند، به دلیل عدم آشنایی با این مباحث، مسیرهای خود را در طبیعت گم می کنند و دچار حادثه می شوند. در همین راستا آشنایی با جی پی اس و فراگیری علوم آن امری لازم و ضروری است.

⭕شرح گزارش برنامه:
صبح روز جمعه ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۸، برنامه علمی برداشت و ثبت تراک GPS مسیر غار شاهپور شهرستان کازرون واقع در جنوب شهر قائمیه فارس انجام گرفت. طبق هماهنگی های قبلی انجام شده با مدیریت موسسه علمی، ورزشی، فرهنگی، اکوتوریسمی میثاق نوید طیبعت و کلوپ غار و غارشناسی و کوهنوردی میثاق به اتفاق همنوردانی از شهرهای شیراز و قائمیه با حضور راس ساعت ۷ صبح در بخش مرکزی شهرستان کازرون شهر تاریخی بیشاپور در ابتدای ورودی جاده تنگ چوگان در جنوب بخش چنارشاهیجان با کالیبره کردن دستگاه جی پی اس و ارتباط دستگاه با ماهواره های موجود کار برداشت تراک مسیر را شروع کردیم. ایستگاه مبدا حرکت خود را از خروجی تنگ چوگان در ابتدای شهر تاریخی بیشاپور مارک نموده و در امتداد مسیر جاده آسفالته منتهی به روستای کشکولی حرکت را آغاز نمودیم. پس از گذشت حدود پنج دقیقه به محل پارک عمومی خودرو در انتهای روستا رسیدیم. سپس با مارک نقطه پارکینگ در انتهای روستا و آماده نمودن وسایل و تجهیزات به سمت غار حرکت کردیم و در راستای جاده خاکی در دامنه های جبهه جنوبی کوه سیبکی مسیر را ادامه دادیم. و پس از دقیقا ۱ ساعت کوهپیمایی به دهانه غار رسیدیم و با مارک کردن نقاط جغرافیایی دهانه غار کار فنی برداشت تراک مسیر را با دستگاه GPS تمام کردیم. پس از کمی استراحت در دهانه غار و با بازدید از تالار های و مارک نقاط جغرافیایی دهانه دوم غار، در خنکای عصر حدود ساعت ۱۸ بعد از ظهر به سمت روستا حرکت نمودیم و ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه به روستا رسیدیم. پس از کمی استراحت و ریکاوری در خانه بومگردی آقای حاتمی معروف به آقای پیرآذین و پذیرایی از طرف ایشان و خداحافظی با همنوردان برنامه خاتمه یافت.

⭕ خدمات رفاهی منطقه:
دو پارکینگ عمومی جهت پارک خودرو در انتهای روستای کشکولی جهت رفاه حال گردشگران با مدیریت آقای حاتمی(پیرآذین) و آقای رضایی احداث شده است و همچنین اقامتگاه بومگردی با مدیریت آقای کاوه رئیسی همه روزه میزبان خوب گردشگران داخلی و خارجی میباشد و فروشگاه مواد غذایی و بهداشتی جهت تهیه نیازهای اولیه گردشگران در روستا وجود دارد.

⭕ ملاحظات: قابل توجه است که دو مسیر از مرکز استان فارس به طرف غار شاپور وجود دارد که یکی جاده ترانزیتی محور مواصلاتی شیراز - قائمیه به سمت غرب است که ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و مدت زمان ۱:۴۰ دقیقه که نزدیکترین مسیر دسترسی به غار می‌باشد.
و مسیر دیگری از محور مواصلاتی شیراز - کازرون وجود دارد که با طول ۱۷۲ کیلومتر فاصله تا غار و زمان ۲:۴۰ دقیقه طولانی ترین مسیر دسترسی به غار می‌باشد‌.

🔸اسامی شرکت کنندگان در برنامه:

۱- میثم آقائی سرپرست و مسئول فنی و ناوبری
۲- محمد رضا کیانی مسئول فنی ناوبری
۳- زهره مرادیان
۴- ستایش محمدی

تهیه و تنظیم گزارش: میثم آقائی
📆 تاریخ: ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۸


تعداد دانلود : 18
تعداد نمایش : 573
ثبت فایل از : میثم آقائی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر