خرس چال/ خرس چار/ خرس چر

تاریخ ثبت در سایت : 1397/5/27
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش برنامه صعود به قله خرسچال

چند هفته پیش با جستجو برای یافتن مسیر قله ای که اسم خرس در آن باشه با قله ای بنام خرسچال یا خرس چر در منطقه طالقان آشنا شدم. فایل جی پی اسی که از این مسیر داشتم فاقد ترک و فقط شامل نقاط بود در نتیجه با کمک نرم افزارهای مختلف ترک مسیر ایجاد و به جی پی اس منتقل کردم. خاطر نشان می کنم که هیچ گزارش برنامه ای از این مسیر بدست نیاوردم.
تصمیم داشتم به اتفاق نهایتا 3 تن از دوستان دیگر که آمادگی نسبتا خوبی دارند این مسیر تقریبا 10 کیلومتری رو صعود کنیم، ولی روز حرکت ( پنج شنبه ساعت 10 بامداد) فقط دوست خوبم احسان عزیز به من ملحق شد و به اتفاق به سمت منطقه طالقان حرکت کردیم. ظهر به منزل باصفای همکار و دوست قدیمی ، مهندس جعفریان رسیدیم و خورشت قیمه خوشمزه ایی که برایمان تدارک دیده بودند صرف کردیم. در مجموع تمامی بعد از ظهر پنج شنبه را به استراحت گذراندیم و در تراس چای نوشیدیم و شام صرف کردیم.
طبق قرار ساعت 5 صبح جمعه به اتفاق مهندس جعفریان و همسایه ایشان به سمت روستای پراچان که جز آخرین روستاهای طالقان بالا هست حرکت کردیم. جاده ای کوهستانی، باریک و پر دست انداز داشت که برای تردد، نیاز به دقت زیادتری دارد.
ساعت 6.15 استارت حرکت رو زدیم برای یافتن ابتدای مسیر کمی جستجو کردیم و بالاخره در گرگ و میش هوای بامدادی تونستیم پاکوب رو پیدا کنیم، در مسیر به آبشار زیبایی رسیدیم که از سمت راست آن بالا رفتیم و تا محلی که صبحونه رو خوردیم چندین بار از عرض رودخانه گذر کردیم، با توجه به اینکه در اواخر مرداد ماه صعود انجام شده کار مشکلی نبود. صبحونه رو سریعتر از همراهانمان خوردیم و از آنها جدا شدیم. مسیر پاکوب بسیار واضح و مشخص در کمرکش کوه ما را به روی یال رساند و از آنجا با شیب ملایم و دلچسبی به گردنه رسیدیم ( نقطه 15 ) در نزدیکی گردنه به لوله آبی بر خورد کردیم که چندین کیلومتر امتداد داشت و نفهمیدیم چه کسانی آب را از کجا و به کجا دارند انتقال می دهند. از نقطه 15 روی یال دیگری سوار شدیم و بسمت شمال ( قله خرس چال) حرکت کردیم ولی متاسفانه مجبور شدیم ارتفاع قابل ملاحظه ای را به طبع پا کوب از دست بدهیم. تا نزدیک محلی که در کف دره آغل زیبایی دیده میشد مسیر پا کوب به خوبی مشخص بود ولی از آنجا به بعد مجبور شدیم مجدد ارتفاع بگیریم و در دامنه ای با واریزه به سمت شیب نهایی حرکت کنیم. به نقطه 65 که رسیدیم با دامنه ای مواجه بودیم که شیب بسیار تندی داشت و پر از واریزه بود. برای دقایقی استراحت کردیم و کوله هایمان را سبک کردیم تا سریعتر فاصله باقی مانده تا قله را طی کنیم. ساعت 13 مجدد استارت حرکت رو زدیم و تا 13.30 به صعود ادامه دادیم. در این زمان با توجه به در نظر گرفتن زمان تقریبی باقیمانده تا قله و همچنین لزوم فرود از همان مسیر بسمت وسایلی که بجا گذاشته بودیم تصمیم گرفتیم که از ادامه صعود خودداری کنیم . ( فاصله تقریبی تا قله 470 متر و ارتفاع باقیمانده 250 متر) . لذا از نقطه 66 بازگشتیم. پس از برداشتن وسایل مجددا به سمت گردنه حرکت کردیم ؛ منتهی این بار از مسیری نزدیک به یال که پاکوب خیلی مشخصی نداشت به سمت گردنه بازگشتیم. در میانه راه مجددا وارد پاکوب قبلی شدیم و به گردنه رسیدیم. ساعت 4 در پنه سایه تخته سنگ بزرگی نهار رو صرف کردیم و به سمت پایین حرکت کردیم. به آبشار که رسیدیم تن خسته را به آب زدیم و غبار راه را شستیم و دمی استراحت کردیم. بالاخره ساعت 19 به محل پارک خودرو رسیدیم.

ثبت فایل از : علی  جلالی

سهیل سهیل

1400/4/8
ترک ناقص میباشد و احتمالا قله کاملا صعود نشده ( با مطابقت دادن به گوگل ارث ).