یمایش و شناسایی خط رأس کوه چهل تن بردسیر

امتیاز :   امتیازی داده نشده   :   0
نام : یمایش و شناسایی خط رأس کوه چهل تن بردسیر
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : کرمان
میزان سختی : ● بسیار دشوار
مسافت : 19.6 KM
برنامه : 2 روزه
مناطق : بردسیر روستای گزگرد
بهترین زمان برای این منطقه : بهار
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1397/2/21
مدت زمان : 9 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3667
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : هلمت،کاپشن گرتکس،دستکش بیس،عینک آفتابی،چادر و کیسه خواب و ...

توضیحات : در راستای شناسایی خط الراس و توپولوژی بصری کوه چهل تن و همچنین پیمایش خط الراس در زمستان آینده، اقدام به اجرای این برنامه گردید. با توجه به عدم وجود دیتاهای لازم و track مسیر خط الراس در اینترنت و سایر منابع موجود، ابتدا در Google earth منطقه به طور مجازی شناسایی و track یک مسیر اولیه از روی خط الراس طراحی گردید و به دستگاه GPS منتقل شد. وضعیت شرایط جوی نیز ازطریق نرم افزارهای مربوطه پایش و پیش بینی های ارایه شده تجزیه و تحلیل گردید. باتوجه به وجود بارندگی در منطقه و سرعت شدید باد، اجرای برنامه یک روز به تعویق افتاد و اجرای آن به ۲۴ و ۲۵ فروردین موکول گردید. به یمن وجود فضای مجازی هماهنگی برای نوع تجهیزات لازم و سایر موارد سریع انجام گردید. باتوم با اینکه بسیار لازم بود به دلیل احتمال رعد و برق، حذف گردید ولی به همراه داشتن کاپشن گورتکس و کلاه کاسکت الزامی شد.

در ساعت ۵:۳۰ صبح روز جمعه ۲۴ فروردین با یک دستگاه سواری به سمت بردسیر حرکت کردیم. پس از رسیدن به بردسیر، با آژانس شبانه روزی بعد پمپ بنزین برای رفتن به ابتدای خط الراس و برگشت از روستای درهوا (پایان برنامه) هماهنگی لازم انجام شد.

برای رفتن به ابتدای خط الراس، پس از طی مسافت 21 کیلومتر در مسیرجاده بیدخون از طریق جاده فرعی خاکی به سمت روستای گزگرد حرکت می کنیم. در ابتدای مسیر خاکی تابلوی راهنمای روستا نصب شده است.

طبق بررسی های قبلی ابتدای مسیر شروع پیمایش خط الراس در مختصات 40R 449689 3287316 تعیین گردید. در ساعت ۸:۱۵ از نقطه شروع به سمت خط الراس حرکت کردیم. ابتدای مسیر تقریبا فلت و با پستی و بلندی های کمی همراه بود. سرعت باد ملایم ولی حرکت سریع ابرها خبر ازسرعت باد بسیار شدید در ارتفاعات و خلط الراس می داد. پس از گذشت نیم ساعت به اولین شیب نسبتا تند رسیدیم. سرعت زیاد باد مانع از حرکت گروه از روی خط الراس گردید. بنابراین به اجبار کمی پایین تر از خط الراس در یال شرقی به حرکت خود ادامه دادیم. و این باعث شد که نیمی از زیبایی های مناظر زمین ریخت دو طرف خط الراس رااز دست بدهیم چرا که رعایت موارد ایمنی در اولویت بود. در ساعت ۱۴ با توجه به شرایط حاکم جوی برای ادامه مسیر با توجه به پیش رو داشتن قله فرعی چهل تن به ارتفاع ۳۷۰۰ متر و پیمایش مداوم ۶ ساعت خط الراس و ناپایداری هوای منطقه از این ساعت به بعد، در سمت شرق یکی از قله های خط الراس اقدام به برقرای کمپ جهت شب مانی نمودیم. در چنین شرایطی که برقرای یک کمپ ایمن با توجه به شرایط موجود یک اصل مهم و اساسی است. پس از برقرای کمپ در مختصات 40R 4466953290673 هماهنگی لازم با گروه پشتیبان انجام گردید ومختصات کمپ نیز برای آنها ارسال شد. خوشبختانه سرعت شدید باد مانع از تجمع ابرها وبارش باران در طول شب گردید و نگرانی از بابت صاعقه برطرف شد. پس از صرف شام، نقشه های توپولوژی منطقه بررسی شد به طوری که نیمی از مسیر تعیین شده را پیمایش کرده بودیم و خوشبین از اینکه فردا در صورت مساعد بودن شرایط به قله اصلی چهل تن خواهیم رسید. وضعیت هوای منطقه با گروه پشتیبان چک گردید که تا فردا ظهر جو تقریبا پایداری در منطقه حاکم بود ولی عصر افزایش ابر و باد شدید را داشتیم.

صبح روز شنبه پس از صرف صبحانه مختصر ساعت ۷:۳۰ اقدام به پیمایش ادامه مسیر نمودیم. با توجه به سرعت مناسب باد ازروی خط الراس مسیر خود را ادامه دادیم. در اینجا در سمت شرق قسمتی از منطقه چهارگنبد به خوبی هویدا بود. پس از عبور از قله چهل تن کوچک سرعت باد رو به افزایش رفت که ناچاراً باز کمی پایین از خط الراس پیمایش را انجام دادیم. سرعت باد زیاد، نبود مسیر مشخص و پاکوب، تراوس مسیر و شیب زیاد در این قسمت از خط الراس سرعت حرکت راقدری کند می کرد. در ساعت ۱۱:۳۰ در زیر قله اصلی چهل تن سرعت باد به قدری شدید بود که ادامه مسیر و حرکت بر روی خط الراس با خطر و ریسک بالایی همراه بود. تجمع ابرها نیز هر لحظه بیشتر می شد. بنابراین با توجه به رسیدن به هدف اصلی برنامه (شناسایی و پیمایش خط الراس) تصمیم به اتمام برنامه نمودیم و از صعود قله اصلی صرف نظر نمودیم. دره مسیر برگشت بسیار زیبا و چمنزاری چشم نواز داشت که مسیرصعود قله لاله زار را اذهان تداعی می کرد. با گرفتن چند عکس یادگاری در طول مسیرساعت ۱:۳۰ به روستای "درهوا" و محل آبشار مصنوعی آن رسیدیم. پس ازهماهنگی با آژانس بردسیر فرصت مناسبی برای رفع خستگی، صرف ناهار و دیدن زیبایی های روستا تا آمدن خودرو فراهم گردید. با آمدن خودرو منطقه را به امید صعود در فصل زمستان ترک نمودیم


تعداد دانلود : 17
تعداد نمایش : 1434
ثبت فایل از : رضا ایران نژاد



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر