دماوند مسیر شمالی

تاریخ ثبت در سایت : 1396/7/3
مدت زمان : 12 ساعت و 0 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 5610
تجهیزات یا تخصصها : کوله پشتی ، چادر ، GPS ، پوشاک مناسب فصل ، کفش کوهنوردی ، باتون ، عینک آفتابی ، کلاه آفتابی ، کارابین پیچ دار، طناب انفرادی ، تسمه ، تغذیه برای چهار روز ، آب به اندازه کافی و ... و داشتن کارآموزی کوهپیمایی ، کارآموزی برف و یخ ، تغذیه کوهستان و هواشناسی کوهستان لازم است.

توضیحات : طبق برنامه تقویمی باشگاه آلپ تبریز ، بعد از برگزاری جلسه هماهنگی و توجیهی با شرکت کنندگان در برنامه دماوند و اخذ مشاوره های لازم از مدیریت و مربیان باشگاه ، به تعداد ۸ نفر از اعضاء باشگاه در مورخ 14/06/96 در ساعت ۱۷ با یک دستگاه مینی بوس از تبریز به طرف روستای ناندل در جاده هراز حرکت کردیم. ۳ راهی ناندل در جاده هراز بین تونل ۷ و ۸ ( ۲ تونل بعد از پلیس راه بایجان ) قرار دارد. از جاده هراز تا روستای ناندل که آسفالت بوده حدودا" ۵۵ دقیقه زمان می برد. طبق برنامه در تاریخ ۹۶/۶/۱۵ ساعت 06:30 دقیقه به روستای ناندل رسیدیم و بعد از خوردن صبحانه و استراحت کوتاهی ،با هماهنگی آقای صالحی در ساعت ۹ با یک دستگاه نیسان بعد از طی مسافتی در جاده خاکی و مملو از دست انداز بعد از ۴۵ دقیقه به محوطه سنگ بزرگ ( آلومین ) منتقل شدیم. در ساعت 10:15 کوهپیمایی را شروع و در ساعت 13:15 در محل جانپناه ۴۰۰۰ مستقر شدیم بعد از برپایی چادرها، مشغول خوردن نهار شدیم. بعد از استراحت کوتاهی برای پیشگیری از ارتفاع زدگی در حوالی عصر، ۲ ساعت برای هم هوایی افزایش ارتفاع داشتیم. در مورخ 16/06/96 در ساعت 16:45 در هوای صاف و نسبتا" سرد مسیر پاکوپ را به طرف قله ادامه داده و بعداز گذر از جانپناه ۵۰۰۰ و عبور از کنار یخچال های شگفت انگیز و مبهوت کننده سیوله و دبی سل و به علت بارش برف در روزهای قبل که باعث یخبندان شدن مسیر صعود گردیده بود با ایجاد کارگاه صعود را ادامه دادیم. از ارتفاع ۵۰۰۰ به بعد شیب مسیرصعو تند و برفی بود. در نزدیکی قله (حدودا" ۱۵ دقیقه مانده به قله ) مسیرصعود شمالی با مسیر صعود شمال شرقی ادغام شده و مسیر صعود هردو جبهه یکی می شود و در آن نقطه ( اگر هوا صاف باشد ) پناهگاه تخت فریدون در مسیر شمال شرقی بطور وضوح و شفاف قابل رویت است. بعد از ۷ ساعت و ۴۵ دقیقه فعالیت سنگین در ساعت ۱۳ پای به قله گذاشتیم. در قله دماوند به علت کاهش فشار هوا ، کمبود اکسیژن و خروج گاز گوگرد تنفس با مشکل مواجه می شود. بعد از استراحت کوتاهی که در قله داشتیم عکسهای یادگاری گرفته شد. مراسم جشن تولد یکی از همنوردان برگزار شد و سپس برای شفای مریضان بویژه شفای عاجل دوست و همنورد عزیزمان آقای شاکری دعا کردیم. نهایتا" در ساعت ۱۴ راه بازگشت را در پیش گرفته و در ساعت ۱۸ برای استراحت و شب مانی در محل کمپ ۴۰۰۰ استقرار پیدا کردیم. در تاریخ 17/06/96 بعد از هماهنگی با آقای صالحی(راننده نیسان) و جمع آوری بارگاه در ساعت ۹ صبح فرودمان را ادامه داده و در ساعت 11:30 به محوطه سنگ آلومین رسیده سوار نیسان شده و به روستای ناندل برگشتیم. بعد از استحمام و استراحت مختصری در خانه کوهنوردان سوار مینی بوس شده و راه تبریز را در پیش گرفتیم. لازم به یادآوری است که دقایقی قبل از سوار شدن به مینی بوس یکبار دیگر به اوج قله دماوند چشم دوخته ، مرام و معرفت کوهنوردی را بجا آورده و از دماوند راسخ خدا حافظی کردیم.