قراول

تاریخ ثبت در سایت : 1402/12/26
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله قراول
این برنامه در تاریخ 24 اسفند 1402 به همراه همنورد خوبم رامین علی محمدیان انجام شد. قرار اولیه ما صعود قلل قراول و اوزنه در جنوب خط الراس زیبای گلزرد بود ولی با توجه به تعداد کم نفرات و عدم توان برف کوبی بیشتر فقط قله قراول صعود شد.
با گذر از آبعلی در جاده هراز جلو مسجدی که در ابتدای دره وجود دارد ماشین را پارک کردیم و پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها ساعت 6.50 استارت برنامه زده شد. در ابتدای مسیر با توجه به وجود معدن قدیمی جاده خاکی در کف دره وجود دارد ولی کمی بعد از معدن جاده خاکی محو می شود و پس از آن در مسیر سنگلاخی رودخانه ادامه مسیر دادیم. پس از عبور از تک درخت وارده تنگه ای شدیم و برای گذر از بخشی از تنگه از ساحل شرقی رودخانه ادامه مسیر دادیم (پاکوب ضعیفی داشت) ، در نزدیکی نقطه 2 آبشاری وجود دارد که برای گذر از آن باید از ساحل غربی رودخانه کمی بالا برویم و بعد از عبور از بالادست رودخانه مجدد به مسیر اصلی آب برگردیم. با چندین بار گذر از آب و در شمال محل سه راهی آبراه ها(حدود 150 متر) به نقطه Yal رسیدیم. اینجا ما سرگرم حرف بودیم و ادامه مسیر رودخانه را ادامه دادیم که بعد از حدود 400 متر به چند درخت رسیدیم و با بالا رفتن از دامنه پرشیب ساحل شرقی رودخانه به بوته های زرشک پر تعدادی رسیدیم (اما بهتر آن است که از نقطه Yal با یک خط فرضی و از روی دامنه ای کم شیب تر، در امتداد شمال، خود را به محلی بین نقطه 4 و بوته های زرشک برسانیم)، خوب حالا بر روی یال صعود مناسبی قرار گرفتیم و دامنه پر شیب را با روند شمال شرقی آرام آرام بالا رفتیم. ساعت 8.39 به محل مناسبی در زیر صخره ها رسیدیم و نزدیک به 40 دقیقه برای صرف صبحانه توقف کردیم. ساعت 9.25 مجدد حرکت کردیم و با گذر از دامنه ای پر واریزه با سنگ های بزرگ نابرجا بر ارتفاع خود افزودیم تا آنکه ساعت 10.15 از مسیر سنگلاخی خارج شدیم و راحت تر ادامه مسیر دادیم. قله قراول دیده می شد و فاصله چندانی با آن نداشتیم ولی با توجه به وجود برف پودری و کوبیده نشده ساعت 10.56 در نقطه ای که با عنوان میوه (Miveh) مشخص شده 10 دقیقه استراحت کردیم و بارگیری مختصری کردیم. ساعت 11.50 به قله فرعی رسیدیم و با توجه به منظره بسیار زیبای پیش رویمان دقایق زیادی برای عکاسی توقف کردیم و ساعت 12.15 به قله قراول رسیدیم. با توجه به باد سری که می وزید پس از گرفتن چند عکس یادگاری چند قدم از چکاد قراول پایین آمدیم و در پناه صخره ها نسکافه ای بر بدن زدیم و از زیبایی منطقه لذت بردیم. پس از حدود 20 دقیقه بسمت قله فرعی دیگری در همان نزدیکی به راه افتادیم و پس از گرفتن چند عکس یادگاری از آن نقطه با روندی نزدیک به جنوب غربی در نقطه 10 به یالی رسیدیم که با ادامه آن ساعت 14.10 به گردنه حد فاصل قلل قراول و اوزنه رسیدیم، (در اینجا بقایای پایه های دکل فشار قوی و جاده ای خاکی وجود دارد). با توجه به آنکه اگر می خواستیم بسمت قله اوزنه ادامه مسیر بدهیم بایست برف کوبی می کردیم و ارتفاعی نزدیک به 90 متر می گرفتیم از صعود قله اوزنه انصراف دادیم و بسمت باختر در دامنه ای برفی بسمت درختان تنومند خشکیده شروع به پایین رفتن کردیم. برف تا زیر زانو بود و با توجه به آنکه در سرازیری بودیم گام برداری بسیار لذت بخشی را در برف داشتیم، بعد از رسیدن به نقطه Nahr وارد ادامه جاده خاکی شدیم که بخش هایی از آن تخریب شده و برای گذر ماشین مناسب نیست. ساعت 15 بخ درختان تنومند در حال تخریب و خشکیده رسیدیم که آثار آغل کوچکی نیز در مجاورت آن بود و یک شلنگ آب هم داشت. حدود ربع ساعت توقف داشتیم و بعد از آن با حرکت بسمت پایین به ساعت 15.30 به نقطه Yal رسیدیم که قبلا آنرا توضیح دادم. با ادامه مسیر از کنار رودخانه و مسیری که صبح آمده بودیم از تنگه گذشتیم و نهایتا ساعت 16.40 با دل خوش و تندرستی به محل پارک ماشین رسیدیم و بنامه ای دیگر به پایان رسید.

نکات مهم:
1- مسیر بطور عمده فاقد پاکوب مشخص است.
2- مسیر مناسب گروه های پر تعداد نیست.
3- بر فراز قله آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
4- در مسیر برگشت ما احتمال بروز بهمن وجود دارد و بدون تست پروفیل برف و دیگر شرایط لازم نباید از آن مسیر در زمان هایی که زمین پوشیده از برف زیادی هست، عبور کرد.
5- در هنگام برگشت با توجه به آنکه حجم آب رودخانه بیشتر می شود باید احتیاط بیشتری برای گذر از رودخانه کرد.
6- با توجه به لزوم گذر از تنگه در شرایطی که احتمال بارندگی سهمگین بهاره و سیل وجود دارد یا آنکه حجم برف ارتفاعات بالادست زیاد است به هیچ وجه نباید وارد تنگه شد.