زرچه خانی- زرده چال- ارژنگ

تاریخ ثبت در سایت : 1402/12/21
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قلل زرچه خانی- زرده چال و ارژنگ
این برنامه در تاریخ 17 اسفند 1402 به همراه همنوردان عزیزم آقایان سیامک هاشمی و رامین علی محمدیان انجام شد.
بامداد 5 شنبه از تهران بسمت هشتگرد حرکت کردیم با توجه به ارسال لوکیشن برای رامین قرارمان ساعت 6.30 در روستای سفیدارک بود. نرسیدهبه هشتگرد رامین تماس گرفت که اپلیکیشن نشان مشکل داره و دستگاه موبایلش موقعیت را میدان آزادی نشان می دهد و نمی تونه مسیر رو دنبال کنه، لذا از من خواست در حاشیه اتوبان منتظر بمانم تا پس از رسیدنش به اتفاق بسمت روستای سفیدارک برسیم. من هم جلو کارخانه سوپا توقف کردم و سعی کردم تا رسیدن رامین مسیر را از اپلیکیشن های متداول دنبال کنم. متاسفانه روی چندین اپلیکیشن نظیر نشان، ویز، گوگل مپ موقعیت ما میدان آزادی نشان داده میشد و جالب این بود که مکان یاب دور میدان آزادی می چرخید. مترصد بودم که جی پی اس را از کوله پشتی خارج کنم ولی قبل از اون گوشی رو یبار خاموش و روشن کردم و سیستم موقعیت یاب مکان درست رو نشون داد. حالا ببینید این امواج و تداخلی که ایجاد می کند چه به روز سلامت مردم می آورد.
با رسیدن رامین به مسیر ادامه دادیم و بعد از هشتگرد وارد خروجی روستای خور شدیم. با ادامه جاده آسفالته به روستای سفیدارک رسیدیم و در انتهای روستا در محلی مناسب که مزاحم روستائیان نباشد خودروها رو پارک کردیم. پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها در هوایی سرد ساعت 7 از روی یال به سمت قله به راه افتادیم. شیب نسبتا ملایم ابتدای یال را ادامه دادیم و ساعت 8.30 به محلی نسبتا مناسب برای صبحانه رسیدیم. در حین صرف صبحانه برف نسبتا ملایمی هم شروع به بارش کرد که در پیش بینی هوا شناسی منظور نشده بودد. پس از حدود 35 دقیقه مجددا حرکت کردیم. هوا سردتر شده بود و شدت باد نیز افزایش پیدا کرده بود به گونه ای که از سمت شمال ( قله زرچه خانی) تند بادهای شدید لحظه ای، برف را از زمین بلند می کرد و به صورت ما می کوبید. (خاطر نشان می کنم که بارش برف ساعت 9.30 قطع شده بود و هوا کاملا آفتابی شده بود). با ادامه مسیر ساعت 10.18 به قله زرچه خانی رسیدیم با گرفتن چند عکس یادگاری بسمت قله ارژنگ ادامه مسیر دادیم ولی هوا کاملا بهم ریخته بود و سرمای شدید به همراه بوران و کولاک پیشروی را سخت کرده بود. ناچار توقف کردم و کلاه و عینک طوفان را به پوششم اضافه کردم و به مسیر ادامه دادم. پس از حدود 1 ساعت برف کوبی به قله زرده چال و حدود 15 دقیقه بعد هم به قله ارژنگ رسیدیم. پس از گرفتن عکس های یادگاری برای در امان ماندن از سرمای گزنده کمی از قله ارژنگ پایین آمدیم (نقطه rest-ساعت 12.05) و در پناه درختچه ای نسکافه ای به بدن زدیم و تجدید قوایی برای بازگشت کردیم. پس از 15 دقیقه از همان راهی که صعود کرده بودیم شروع به برگشت کردیم و ساعت 13.47 دقیقه با آرام تر شدن شرایط آب و هوایی در پناه سنگی بزرگ میوه خوردیم و سریع بسمت ماشین حرکت کردیم با نزدیک شدن به روستا قرار گذاشتیم که نهار را قبل از روستا صرف کنیم و نهایتا ساعت 15.30 به ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و دل خوش به پایان رسید.

نکات مهم:
در بیشتر مسیر آنتن دهی همراه اول وجود دارد.
در مسیر پیمایش شده منبع/ چشمه آب وجود ندارد.
در پاکیزگی و حفظ محیط زیست کوشا باشیم و طبیعت زیبا را برای آیندگان به میراث بگذاریم.