سیاه سر

بیشترین ارتفاع : 2627
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله سیاه سر
این برنامه در تاریخ 28 بهمن 1402 به همراهی دوست قدیمی سیامک هاشمی انجام شد.
از طریق چاده امام زاده داوود تا کنار پل مرتفع پیش رفتیم و در محل پارک مناسبی توقف نمودیم. پس از تعویض کفش و تنظیم کوله پشتی ها ساعت 7.07 بامداد استارت برنامه زده شد. با گذر از بخش از جاده خاکی دسترسی فاز یک آزادراه تهران شمال که کاملا برای عبور ماشین ها غیر قابل استفاده شده به سمت ارتفاعات حرکت کردیم در کنار آزادراه کیوسک نگهبانی وجود دارد که نگهبان آن دائما به خودروهایی که روی پل توقف می کنند هشدار می دهد که باید حرکت کنند. از این قسمت به بعد پا کوب با شیب زیاد وجود دارد. با گذر از سقف تونل آزاد راه به تابلو مشخصی می رسیم که روی آن نوشته شده چم چم (و فلسفه آن را وجود پیچ و خم های زیاد عنوان می کند) با ادامه پا کوب شیب کمتر می شود و بعد از 15 دقیقه ادامه مسیر به تابلو سنگ آب می رسیم ( نوشته آن بیان می کند که به دلیل وجود حفرات در سنگ های این قسمت و آشامیدن آن آب توسط حیوانات نام این محل چنین معروف است) . بعد از تابلو دوم با تغییر مسیر به سمت جنوب و در کناره یک بخش دیواره ای به محلی مناسب برای صبحانه رسیدیم که ما توقفی در این نقطه نداشتیم. حوالی 8.15 به تابلو سوم رسیدیم که آنرا "دره دو دره" معرفی می کرد (فلسفه نام آنرا وصل شدن دو مسیل به این دره و اطلاع رسانی به ساکنین روستاها از طریق آتش نوشته اند) با ادامه مسیر ساعت 8.36 به تابلو چهارم رسیدیم که روی آن نوشته شده " منطقه سنبلا" و راهنمایی ادامه مسیر بسمت باغ گیلاس را با فلش مشخص کرده است. ساعت 8.51 به باغ گیلاس رسیدیم و صبحانه را همانجا صرف کردیم. پس از استراحتی کوتاه حدود 9.20 مجدد بسمت قله حرکت کردیم و پس از نقطه 004 مسیر را به یال آنسوی آبراهه تغییر دادیم. یال پر شیب پیش رو را ادامه دادیم تا ساعت 10.58 به خط الراس اصلی زیر قله سیاه سر رسیدیم (نقطه 007). با تغییر مسیر بسمت شمال باختری بسمت قله رفتیم و با توجه به عدم آمادگی جسمی در زیر قله کمی استراحت کردیم. نهایتا ساعت 11.32 به قله سیاه سر به ارتفاع 2627 متر رسیدیم. با توجه به باد سردی که وزیدن گرفته بود چند عکس یادگاری گرفتیم و با چند متر کاستن از ارتفاع در پناه سنگ ها نسکافه و تنقلات را خوردیم و تجدید قوا کردیم. پس از نزدیک به 1 ساعت شروع به برگشت کردیم. با توجه به آنکه متاسفانه برنامه های کمی در سال 1402 انجام داده بودیم و برف بشدت کمی که در اینسال باریده بود تصمیم گرفتیم برای لذت بردن از گام برداری در برف بجا مانده از هفته گذشته که به زحمت در دامنه های شمالی به 15- 20 سانت می رسید مسیر را کمی تغییر دهیم و با پیمایشی بیشتر بتوانیم بیشتر در برف گام برداریم لذا مطابق مسیر ثبت شده چی پی اس بسمت دره رفتیم و 13.18 به کف آبراهه رسیدیم. کمی پایین تر باتری های قدیمی جی پی اس تمام شدند لذا ادامه مسیر را نتوانستم ثبت کنم اما با رسیدن به باغ گیلاس استراحت مختصری کردیم و سپس از همان مسیر که بالا آمده بودیم بسمت ماشین برگشتیم. نهایتا ساعت 15.10 به ماشین رسیدیم.

نکات مهم:
در بخش هایی از مسیر و روی قله آنتن دهی همراه اول وجود دارد.
حتی در صورتیکه از GPS استفاده می کنید و باتری اضافه هم همراه دارید باز هم سعی کنید برای موارد اضطراری فایل مسیر را روی گوشی همراه خود نیز بعنوان بک آپ داشته باشید.
در حفظ پاکیزگی کوهستان کوشا باشیم و زیبایی طبیعت را برای آیندگان به میراث بگذاریم.