بزگوش- بزکش

تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش برنامه صعود قله بزگوش / بزکش
قله بزگوش یا بزکش بر روی خط الراس ورسه سر قرار گرفته است
این برنامه در تاریخ 28 مهر 1402 به اتفاق 17 تن از همنوردانم در گروه کهبد انجام شد.
جمعه صبح ساعت 4 از پارکینگ بیهقی با یک دستگاه مینی بوس کند رو بسمت جاده فیروزکوه، منطقه ورسک و روستای اجت شدیم. با توجه به سرعت کم و چند توقف بالاخره ساعت 8 به روستای اجت رسیدیم و پس از تعویض کفش ها وارد مسیر صعود قله بزگوش/ بزکش، شدیم. مسافتی نزدیک به 3 کیلومتر را در مسیر جاده خاکی بعد از روستای اجت به سمت باختر رفتیم. 8.45 در میانه این مسیر و در نزدیکی چشمه آب صبحانهتوقفی به مدت 20 دقیقه داشتیم و مجدد جرکت کردیم. ساعت 9.38 به سه راهی رسیدیم که در کنار مسیر عکس چند تن از شهدای جنگ ایران و عراق دیده می شود. وارد جاده فرعی تر شدیم. کمی کخ جلوتر رفتیم یک راه بند در جاده قرار داده اند و امکان تردد خودرو برای افراد غیر بومی وجود ندارد. در ادامه به چند کلبه در انتهای مسیر جاده خاکی رسیدیم و بعد از آن وارد پاکوب شدیم. از این محل به بعد شیب مسیر بیشتر شد و در بخش هایی پاکوب نسبتا مشخص وجود داشت. ساعت 11.08 به بالای شیب تندی رسیدیم و استراحتی به مدت 15 دقیقه کردیم. با گذر از کنار تک درختی زیبا و مسیری که فاقد پاکوب مشخص بود ساعت 13.15 به نقطه ای رسیدیم که بر اساس نرم افزار GPS GARMIN 64S ارتفاعی برابر 2844 متر داشت و آنرا به عنوان قله معرفی کرده بود اما در سمت شرق این نقطه قله ای سنگی در پس مه غلیظ بصورت محو دیده می شد ، بلاوه ترک GPS که قبلا سیو کرده بودیم نقطه دیگری در فاصله اندک را بعنوان قله معرفی می کرد لذا با ادامه مسیر به قله ای با ارتفاع 2852 متر رسیدیم که تابلوو قله روی آن قرار داشت ولی ارتفاع ثبت شده روی آن به اشتباه 3000 متر نوشته شده بود (ساعت 13.25).
با توجه به مه غلیظ و بادی که می وزید اکثر همنوردان احساس سرما می کردن لذا پس از گرفتن چند عکس روی قله از مسیر دیگری که شیب بیشتری داشت ولی کوتاهتر بود بسمت ماشین ادامه مسیر دادیم. پس از اندکی حرکت روی خط الراس دامنه ای پر شیب و فاقد پاکوب مشخص رو طبق ترک قبلی در پیش گرفتیم . ساعت 14.42 برای استراحتی کوتاه توقف کردیم. ساعت 15.18 به جاده خاکی و منبع آب سیمانی برای گوسفندان رسیدیم. با ادامه مسیر و گذر از یک شیب تند داخل جنگل که منظره بسیار زیبایی داشت به زمینی شدت گونه رسیدیم و با رسیدن مجدد به جاده خاکی خیالمان راحت شد که در زمان تاریکی در جنگل خواهیم بود لذا نهار را همانجا صرف کردیم و بسمت روستای اجت رفتیم. نهایتا ساعت 17.27 به محل پارک مینی بوس رسیدم و برنامه ای دیگر با دل خوش و تندرستی به پایان رسید.

نکات مهم:
جاده های خاکی منطقه در صورت بارندگی برای ماشین های سواری، لغزنده و غیر قابل استفاده هستند.
در مسیر منبع به غیر از چشمه آب مشخص شده در کنار جاده، آب قابل اعتماد برای شرب وجود ندارد.
با توجه به اینکه منطقه در زمیان های زیادی از سال مه آلود است و پاکوب مشخصی در بیشتر بخش های مسیر وجود ندارد لازم است حتما با ترک جی پی اس و یا راهنمای محلی این برنامه را انجام دهید.
در بخش های زیادی از مسیر آنتن تن تلفن همراه وجود داشت.
زیبایی و پاکیزگی طبیعت را برای آیندگان به یادگار بگذاریم و زباله ها را در مسیر رها نکنیم.