قلل سیاه بند و شمزار - از گردنه لاوش

تاریخ ثبت در سایت : 1402/7/8
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قلل سیاه بند و شمزار از گردنه لاوش
این برنامه در تاریخ 7 مهر 1402 به اتفاق همنورد خوبم رامین علیمحمدیان انجام شد.
صبح از طریق فاز 1 و 2 آزادراه تهران- شمال و جاده یوش- بلده به محل گردنه لاوش رسیدیم. پس از تنظیم کوله پشتی ها و تعویض کفش ها ساعت 7 استارت برنامه زده شد. از کنار اتاقک بتونی رد شدیم و از دامنه ای بدون پاکوب آرام آرام ارتفاع می گرفتیم. البته بعد متوجه شدم که به دلیل تعجیلی که شب گذشته و دیر هنگام در طراحی مسیر داشتم به وجود پاکوب دقت نکرده بودم و انرژی بیخودی را صرف کرده بودیم. در نقطه 1 این ترک به پاکوب رسیدیم (در صورتیکه پایین تر باید از ادامه جاده خاکی وارد پاکوب می شدیم). در ادامه مسیر از پاکوب در نقطه 2 (نقطه 3 تکراری) از پاکوب خارج شدیم و یال پر شیب بدون پاکوب را پیش گرفتیم. کمی بالاتر و در ارتفاع 3469 به زیر سنگ های توده ای رسیدیم. در صد متری شرق این نقطه یک دالون یا طاقچه زیبا وجود داشت که زمانی را برای عکس برداری از آن صرف کردیم. بعد از حرکت ساعت 8.50 به خط الراس رسیدیم. با نگاهی به باختر و دیدن تیغه های سنگی در سمت غرب وسوسه شدم که تلاشی برای صعود این قله بی نام و نشان که پرتگاه بسیار بلندی در دامنه شمالی دارد، داشته باشیم. ابتدا تصمیم داشتیم این فاصله کوتاه را بدون کوله پشتی بریم و سریع برگردیم اما با کمی تفکر و با توجه به احتمال وجود خرس در منطقه از جا گذاشتن کوله پشتی ها روی خط الراس منصرف شدیم و بسمت تیغه ها رفتیم. مسیر لذت بخش بود اما با توجه به عدم آشنایی کافی همنوردم به فنون دست به سنگ مدت زمان رسیدن به قله فرعی بیشتر از حد تصورم زمان صرف کردیم و ساعت 9.46 به قله ای فرعی سنگی برسیم، اما نکته اینجاست که باز به بلندترین نقطه این چکاد سنگی نرسیدیم چون یک شکاف یا پرتگاه با ارتفاع حدود 8 متر وجود داشت و بدون داشتن طناب گذر از آن غیر ممکن بود. لذا از آن فاصله 20 متری تا چکاد فرعی منصرف شدیم و از راه رفته و دست به سنگ بسمت خط الراس برگشتیم. ساعت 10.04 مجددا به خط الراس و صبحانه را روی گردنه صرف کردیم. بعد از 50 دقیقه مجدد بسمت قله سیاه بند رسیدیم و شیب زیر قله را از روی یال ادامه دادیم تا ساعت 11.28 به قله سیاه بند رسیدیم. در حدود 20 متری غرب این قله یک قله فرعی دیگر را نیز ثبت کردیم (نقطه 5) که محل مناسبی برای عکاسی هست. پس از گرفتن عکس یادگاری بدون توقف بسمت شرق و قله شمزار حرکت کردیم. در نقطه 6 با توجه به توده سنگی بزرگی که وجود داشت کمی تغییر مسیر دادیم و از خط الراس فاصله گرفتیم تا این توده سنگی را دور بزنیم. (البته شاید امکان گذر از شمال توده سنگی با احتیاط وجود داشته باشد ولی ما آنرا امتحان نکردیم) . با ادامه مسیر در نقطه 7 مجدد به خط الراس رسیدیم و با تراورسی ملایم به گردنه رسیدیم (نقطه Rest) در این محل استراحتی کوتاه داشتیم و سپس به سمت شیب آخر و قله شمزار حرکت کردیم و نهایتا ساعت 12.46 به قله کم صعود شمزار رسیدیم. پس از استراحت و گرفتن عکس های یادگاری ساعت 13.30 شروع به برگشت کردیم. این بار در نزدیکی گردنه بسمت جنوب تغییر مسیر دادیم و از طریق دره ای بسمت جاده آسفالت رفتیم، این دره شیب زیادی دارد و با توجه به عدم وجود پاکوب زمان زیادی برای پایین رفتن لازم داشت. در اواخر مسیر به چشمه و حوضچه ای رسیدیم که آب مناسبی برای شرب نداشت. ساعت 14.46 در کنار جاده آسفالته یوش- بلده و در زیر چند درخت بید نهار را صرف کردیم. پس از آن از طریق جاده آسفالت بسمت گردنه لاوش حرکت کردیم. در محل چشمه از یکی از ماشین های گذر خواستیم که رامین را با خود تا سر گردنه ببرندتا ماشین را بیاورد و این 100 متر آخر را در جاده آسفالته طی نکنیم. بالاخره ساعت 15.41 رامین با ماشین به محل چشمه رسید و این برنامه هم با تندرستی و دل خوش به پایان رسید.

نکات مهم:
با توجه به آنکه بخش زیادی از مسیر پاکوب ندارد این برنامه برای گروه های پر تعداد مناسب نیست.
اگر قصد صعود قله سنگی را دارید حتما طنابچه انفرادی حداقل 15 متری همراه داشته باشید.
در بیشتر مسیر آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
در مسیر منبع آب قابل شرب وجود ندارد.
پاکیزگی و زیبایی طبیعت را برای آیندگان به میراث بگذاریم و از ریختن هر گونه زباله خودداری کنیم.