قله ارنگ چال یا کندوان بزرگ

تاریخ ثبت در سایت : 1402/6/17
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله ارنگ چال یا کندوان بزرگ از گردنه عسلک
این برنامه در تاریخ 16 شهریور 1402 به اتفاق همنوردان قدیمی آقایان صمدی و رامین شریان علی محمدیان انجام شده.
پس از بررسی تصاویر ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی آنلاین مسیر صعود طراحی و انتخاب شد. روز 5 شنبه با یک دستگاه سواری از طریق فاز اول آزادراه تهران شمال به سمت گچسر حرکت کردیم و سپس وارد جاده فرعی آزادبر شدیم. این جاده تا نزدیک روستای آزادبر آسفالت سر و نسبتا خرابی دارد. قبل از ورودی روستا وارد جاده خاکی شدیم که به سمت گردنده عسلک می رود ، جاده خاکی یاد شده در بخش هایی خراب است ولی در مجموع در مواقعی که بارندگی نباشد با سواری از طریق این جاده می توان به طالقان رفت.
ما تا گردنه عسلک پیش رفتیم و ماشین را سر گردنه در کنار اتاقکی که وجود دارد پارک کردیم (نقطه start). پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها به سمت شمال شروع به حرکت کردیم، نقطه 10 گردنه زین اسبی هست و سپس وارد دامنه پرشیبی شدیم. آهسته آهسته و با پیچ و خم های زیاد سعی کردیم شیب دامنه را کمتر کنیم. ساعت 8.15 در محلی مناسب تصمیم به استراحت گرفتیم و بعد هم صبحانه را همان جا صرف کردیم. بعد از نزدیک به 45 دقیقه مجدد به سمت خط الراس شروع به حرکت کردیم. ساعت 9.33 به خط الراس یه قله فرعی رسیدیم و سپس به سمت باختر و روی خط الراس ادامه مسیر دادیم. ساعت 9.50 به قله ارنگ چال رسیدیم و با توجه به زمان و هوای مناسبی که داشتیم تصمیم گرفتیم که باز هم روی خط الراس به سمت باختر-شمال باختر ادامه مسیر دهیم. ساعت 10.19 از بالای آغل/ محل گوسفند خواب بزرگی گذشتیم، با ادامه خط الراس در حوالی نقطه 11 از پشته ای سنگی گذشتیم و ساعت 10.50 به آخرین نقطه ای رسیدیم که برنامه ریزی کرده بودیم. استراحت مبسوطی کردیم و نسکافه و تنقلات را خوردیم و ساعت نزدیک به 11.30 شروع به برگشت کردیم. در مسیر برگشت با انتخاب مسیر تراورسی از زیر آغل به سمت قله رفتیم، ساعت 12.21 مجددا به سنگ چین قله ارنگ چال رسیدیم و پس از گرفتن چند عکس یادگاری از همان یال پر شیب شروع به پایین رفتن بسمت ماشین کردیم. ساعت 13.35 به محل ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با دل خوش و تندرستی به پایان رسید.
نکات مهم:
در مسیر آب شرب وجود ندارد.
روی قله آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
مسیر فاقد پاکوب مشخص است.
ترک ثبت شده از ابتدای جاده خاکی (نزدیک روستای آزادبر) شروع شده است.