لاوش - آسه چال

تاریخ ثبت در سایت : 1402/5/23
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قلل لاوش و آسه چال

این برنامه در تاریخ 15 مرداد1402 به همراهی همنورد قدیمی رامین علی محمدیان انجام شد.
مدتها بود که قصد صعود قله سوتک کوچک از یال شمالی رو داشتم و با بررسی تصاویر ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی مسیری ایمن رو طراحی کرده بودم. با توجه به مشغله کاری و مشکلات موجود مدتها نتوانسته بودم ، لذا از لحاظ روحی نیاز به تزریق انرژی و پناه بردن به کوهستان داشتم ،به همین خاطر به یکباره تصمیم گرفتم وسط هفته این برنامه رو اجرا کنم. شایان ذکر است که در پایان برنامه هر چند به قله سوتک کوچک نرسیدیم ولی قلل لاوش و آسه چال رو صعود کردیم. این قلل روی خط الراس سرخاب ها واقع شده، خط الراس یاد شده از غرب به شرق شامل :گچ کوه، شرور (آویر)، دونا، سرخاب، تش سنگ گردن(آتش سنگ)، سوتک کوچک است که در این بخش روندی خاوری- باختری دارد؛ در خاور سوتک کوچک خط الراس سرخاب تغییر روند می دهد و تقریبا شمالی- جنوبی می شود.
ساعت 4.45 بامداد از غرب تهران و از طریق اتوبان تهران – شمال بسمت پل زنگوله حرکت کردم. با توجه به راه اندازی فاز دوم آزاد راه پس از 45 دقیقه به پل زنگوله رسیدم در صورتیکه زمانبدی پیش بینی شده 1.5 ساعت بود. رامین با کمی تاخیر به من رسید و یکی از ماشین ها رو در پارکینگ مسجد گذاشتیم و با یک دستگاه سواری بسمت گردنه کمربن حرکت کردیم. ساعت حدود 7.15 پس از تعویض کفش ها استارت برنامه رو زدیم. از روی یال اصلی یا همان ادامه خط الراس سرخاب به سمت جنوب حرکت کردیم. مسیر شیب ملایمی داشت و بدون چالش بود. در برخی قسمت ها پا کوب های ضعیفی به چشم می خورد ولی سریعا گم می شد . ساعت 8 بامداد به قله بدون تابلو لاوش رسیدیم ، عکس هایی به یادگار گرفتیم و مجدد حرکت کردیم، ساعت 8.42 به سنگ چین بزرگی رسیدیم و صبحانه را همانجا صرف کردیم. ساعت 9.15 پس از حدود نیم ساعت مجددا به سمت قله آسه چال حرکتمان را شروع کردیم. علیرقم آنکه ارتفاع زیادی نمی گرفتیم ولی تا حد امکان سعی می کردیم تمام بخش های برجسته یا قلل فرعی را صعود کنیم لذا در مجموع مسیر دارای پستی ها و بلندی های زیادی بود و انرژی بیشتری را طلب می کرد. ساعت 11.30 برای استراحتی کوتاه چند دقیقه تامل کردیم (نقطه 091) و ساعت 12.15 به قله آسه چال رسیدیم. با توجه به عدم آمادگی و لزوم کم کردن ارتفاعی نزدیک به 70 متر و مجدد بالا رفتن آن در ادامه مسیر به سمت قله سوتک کوچک، همچنین برآورد مسافت حدود 5 کیلومتر رفت و برگشت از آسه چال تا سوتک کوچک و تراکم ابرهای باران زا تصمیم گرفتیم از ادامه مسیر بسمت سوتک کوچک خودداری کنیم. لذا بر روی قله بدون تابلو آسه چال نسکافه و تنقلات خوردیم و لختی استراحت کردیم. حدود ساعت 13.15 پس از گرفتن عکس های یادگاری و در هوایی باور نکردنی شروع به برگشت کردیم. صائقه و تندر در دور دست قابل مشاهده بود و روی خط الراس وروشت – شمزار ابرهای باران زا متراکم بودند. از حدود ساعت 13.45 باران به ما هم رسید و در هوایی خنک و لذت بخش با سرعت بسمت ماشین حرکت می کردیم. در مسیر برگشت بیشتر سعی کردیم که مسیرهای تراورس رو انتخاب کنیم تا هم سریعتر به ماشین برسی و هم انرژی کمتری مصرف کنیم. نهایتا ساعت 16.03 به ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و دلخوش به پایان رسید.

نکات مهم:
در مسیر آب قابل شرب وجود ندارد
آنتن دهی همراه اول در بیشتر مسیر پیمایش و قلل آسه چال و لاوش وجود دارد.
در صورت داشتن آمادگی جسمانی مناسب، صعود قله سوتک کوچک از این مسیر قابل اجرا است.