اسفندچال (صعود نافرجام)

امتیاز :   امتیازی داده نشده   :   0
نام : اسفندچال (صعود نافرجام)
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : البرز , تهران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 9 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : جده چالوس- روستای آویزر
بهترین زمان برای این منطقه : اواخر اردیبهشت تا اوایل آبان
ضریب خطر منطقه : ● بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1401/12/27
مدت زمان : ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 2718
کمترین ضریب خطا : 3
تجهیزات یا تخصصها : در زمستان بهتر است یخ شکن، کرامپون و کلنگ همراه داشته باشید.

توضیحات : گزارش صعود نافرجام قله اسفندچال

این برنامه در تاریخ 6 بهمن 1401 به اتفاق همنوردان عزیزم آقایاین سیاوش شهیدی، رامین علی محمدیان و میثم رضیئی انجام شد.
طبق قرار از جاده چالوس بسمت پل خواب و روستای آویزر حرکت کردیم. اندکی که در جاده فرعی بسمت روستای آویزر رفتیم پست نگهبانی محلی وجود داشت که خوشبختانه مشکلی برایمان ایجاد نکردند و پس از صحبتی کوتاه و بیان اینکه کوه نورد هستیم اجازه عبور به ما داده شد. به پل روستای آویزر که رسیدیم ماشین را پارک کردیم، هوای بسیار سردی بود و دماسنج ماشین 14- را نشان می داد. پس از تعویض کفش ها ساعت 6.48 استارت برنامه زده شد. باید از ساحل غربی رودخانه به سمت بالای دره حرکت کرد (البته ما چون از ترک قبلی استفاده می کردیم از ساحل شرقی کمی بالا رفتیم و سپس از طریق پلی سیمانی به ساحل غربی باز گشتیم). دره علی رقم پوشیده بودن از برف بسیار زیباست و خوشبختانه بسیار تمیز و عاری از زباله ها. کمی بالاتر از روستا از کنار بند آب بزرگی گذشتیم ، بالاتر که می رفتیم دره باریکتر و سنگی می شد به گونه ای که بخشی از آن بصورت تنگه ای در آمده که آبشار کوتاهی هم در آن وجود دارد با توجه به برودت و سرمای شدید سنگ ها یخ زده بود و گذر از این بخش نیازمند دقت و تمرکز بیشتر داشت. از تنگه که خارج شدیم دره بازتر شد و ادامه پاکوب تقریبا مشخص بود. در ادامه از کنار آلونک سنگی و باغی بزرگ گذر کردیم و ساعت 8.26 به محل امام زاده رسیدیم. صبحانه را داخل اتاق امام زاده خوردیم و ساعت 9.05 دقیقه دوباره حرکت کردیم. تا نقطه 004 پاکوب مشخص و شیب آن هم متعادل بود اما از این نقطه به سمت نقطه 005 و یال اصلی شیب دامنه بسیار زیاد بود و ناچار بودیم که با پیچ و خم های زیاد شیب مسیر رو کاهش بدیم. ساعت 10.21 به یال اصلی رسیدیم ولی یکی از همراهان که قبلا آسیب دیدگی در مچ پا داشت از درد این ناحیه ابراز ناراحتی کرد و همین امر موجب کندی حرکت گروه هم بود. از او خواست اندکی تحمل کنه و اگه درد بیشتر شد بر می گردیم. تا ساعت 12 پیش رفتیم و با بیشتر شدن درد همنورد خوبم به ناچار همان نقطه (2718 متر) را پایان برنامه اعلام کردیم. پس از خوردن تنقلات و نسکافه از همان مسیر بسمت امام زاده برگشتیم. ساعت 13.06 به امام زاده رسیدیم. نهار را خوردیم و بسمت تنگه حرکت کردیم. اینبار با توجه به شیب رو به پایین من یخ شکن رو به کفش ها بستم و از تنگه گذر کردیم اما دوستان جوانم بدون یخ شکن و با احتیط زیاد از بخش یخ زده گذشتند. نهایتا ساعت 15.40 به محل پارک ماشین رسیدیم، هر چند به قله اسفند چال نرسیدیم اما برنامه ای دیگر با تندرستی و دلخوش به پایان رسید.

نکات مهم:
در بخش هایی از مسیر یال اصلی آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
چناچه قصد صعود قله اسفندچال یا هفت خوانی را دارید آخرین منبع آب قابل شرب همان شیر آب نزدیک امام زاده است.
در زمستان بهتر است یخ شکن، کرامپون و کلنگ همراه داشته باشید.
در صورت بارش های سنگین برف بنظر می رسد که گذر از این مسیر بسیار دشوار است و امکان ریزش بهمن زیاد است. لذا حتما 72 ساعت پس از بارش سنگین برف و با تست پروفیل برف از این مسیر عبور کنید.
طبیعت زیبا و تمیز را برای آیندگان به میراث بگذاریم و زباله های خود را از منطقه خارج بفرمایید.
دقت داشته باشید که بر روی فایل بارگذاری شده خط آبی رنگ مسیر پیمایش گروه ما بوده و خط قرمز مربوط به گروه دیگری بود و خط سبز رنگ برای مسیر جایگزین بارگشت طراحی شده بود.



تعداد دانلود : 1
تعداد نمایش : 163
ثبت فایل از : علی  جلالی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر