قلل پهنه- ساروی

تاریخ ثبت در سایت : 1401/9/21
تجهیزات یا تخصصها : در زمان های برفی حتما از کفش مناسب و باتوم استفاده شود

توضیحات : گزارش برنامه صعود قله پهنه و ساروی از شهرستانک
این برنامه در تاریخ 17 آذر 1401 به اتفاق همنوردان عزیزم احسان مینایی، سیاوش شهیدی، حسین نیکخواه به همراه برادران راضئی که اولین بار با هم ملاقات می کردیم انجام شد.
با توجه به عدم وجود ترک ثبت شده از این قلل با بررسی تصاویر ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی مسیر صعود و فرود را طراحی کردم و صبح 5 شنبه عازم منطقه شدیم. ساعت 6.30 در سه راهی شهرستانک – جاده چالوس با برادران راضئی قرار داشتیم که با کمی تاخیر رسیدند. بدون توقف به ابتدای مسیر طراحی شده رفتیم و پس از پارک ماشین ها روبروی نگهبانی محوطه معدن و تعویض کفش ها ساعت 7.10 دقیقه استارت برنامه زده شد. ابتدا در جاده خاکی پهنی که ما را به ابتدای یال صعود می رساند حرکت کردیم. درست در محل مشخص شده به اسم "اول یال" نگهبانی دوم وجود دارد و ما با سرعتی ملایم شروع به پیمایش بسمت "قله ساروی" کردیم. در این بخش ها پاکوب نسبتا مشخصی وجود داشت و ساعت 8.30 برای صرف صبحانه توقف کردیم. پس از نزدیک به 30 دقیقه مجدد حرکت کردیم. با توجه به برف کمی که از ارتفاع 2700 به بالا روی دامنه نشسته بود برخی مواقع پاکوب محو می شد. پیش از رسیدن به نقطه 1 با فاصله ای نزدیک به 700 متر از شرق آغلی گذشتیم و با رسیدن به نقطه 1 شیب دامنه بیشتر شد، استراحت مختصری کردیم و برای صعود ناچار شدیم بصورت مارپیچی صعود را ادامه دهیم. ساعت 10.50 به قله ساروی رسیدیم که سنگ چین کوتاهی روی آن بود. روی قله مقداری میوه خوردیم و عکسی به یادگار گرفتیم و از روی خط الراس بسمت خاور ادامه مسیر دادیم. مسیر با فرود و فرازهایی همراه بود و ساعت 13 به قله پهنه با ارتفاع 3282 متر رسیدیم. پس از استراحت، صرف نسکافه و تنقلات ، عکس هایی به یادگار گرفتیم و حرکت کردیم. (نکته ای را باید متذکر شوم: در هنگام طراحی اولیه مسیر برای بازگشت یال جنوبی قله پهنه را در نظر گرفته بودم اما وقتی بر فراز قله پهنه قرار گرفتیم تصمیم گرفتم که با ادامه مسیر به سمت شرق تا انتهای خط الراس به پیش برویم و سپس از طریق پاکوب مشخصی که دیده می شد و از طریق یال دیگری به سمت ماشین برگردیم. دلیلم هم این بود که مسیر خط الراس شیب ملایم تری دارد). با توجه به هوای مساعد و توان خوبی که داشتم سریعتر و جلوتر از دیگر همنوردان حرکت می کردم تا میانه راه پیش رفته بودم که دیدم فاصله زیاد شده و منتظر رسیدن دوستان شدم. با رسیدن عزیزان اختلاف نظری درباره ادامه مسیر وجود داشت و عنوان شد به جای طی کردن ادامه خط الراس به سمت شرق بهتر است که از همان نقطه به سمت جنوب (دره) پایین برویم تا مسیر کوتاه تر شود. علی رقم میل باطنی به نظر همنوردان احترام گذاشتم و از همان جا به سمت پایین حرکت کردیم؛ مسیر پر شیب و گل آلود بود که اصلا ازش خوشم نیومد. با ادامه مسیر به کف دره رسیدیم. با توجه به تصاویر ماهواره ای و مسیری که از قبل مشخص کرده بودم نظرم این بود که دامنه شرقی رودخانه را به سمت بالا صعود کنیم و به روی یالی که از پیش تعیین شده بود برویم اما همنوردان با توجه به حرف چوپانی که قبل از قله پهنه دیده بودیم و گفته بود که: "دره هم راه داره" دوست داشتند که دره را ادامه ادامه دهند و ارتفاع نگیرند. باز هم بر خلاف میل با دیگر همنوردان دره را ادامه دادیم. از کنار آغل دیگری (Aghol2) گذشتیم. باز هم دوستان علاقه داشتند در مسیر آبراهه ادامه مسیر بدهند ، تا محلی که روی فایل با عنوان Dareh barik پیش رفتیم. در این مجل با توجه به تنگ شدن مسیر و شناختی که از عوارض زمین داشتم از دوستان خواستم که از سمت چپ آبراه به طرف یال برویم چون امکان برخورد با پرتگاه های بلند و آبشار دور از ذهن نبود اما باز هم دوستان اصرار به ادامه مسیر داشتند. در نتیجه باز هم در کنار آبراهه مسیر را ادامه دادیم ، از چند آبشار کوتان دست به سنگ شدیم و گذشتیم تا بالاخره به پرتگاه بلندی رسیدیم (Partgah) . با توجه به اینکه به غروب آفتاب نزدیک می شدیم از دوستان همنورد خواستم که سریعتر برگردیم و از محلی مناسب به سمت یال مورد نظرم پیش برویم. این رفت و برگشت نزدیک به 1 ساعت و 20 دقیقه وقتمان را گرفت و با رسیدن به محلی که قبلا عنوان کردم (Dareh barik) از دامنه ای با شیب تند زیر یال ، بصورت تراورس به سمت یال حرکت کردیم. با توجه به خستگی سرعت صعودمان کمتر از حالت عادی بود ولی بالاخره بر روی یال رسیدیم و بسمت ماشین ادامه مسیر دادیم . به نقطه khoroj az yal که رسیدیم از دره ای پر شیب که پاکوب نسبتا مشخصی داشت به سمت پایین حرکت کردیم. تمام هدفمان این بود پیش از رسیدن تاریکی از شیب خارج شده باشیم و به همین خاطر تقریبا بدون توقف به پیش جرکت می کردیم. در پایان دامنه به استخر آب کوچکی در کنار باغی خشکیده رسیدیم و با طی جاده ای خاکی ساعت 17.20 به کنار ماشین رسیدم و برنامه ای دیگر با تندرستی به پایان رسید.
نکات مهم:
در مسیر طی شده منبع آبی قابل اعتمادی وجود ندارد.
بر روی خط الراس و بخش هایی از یال صعود و فرود آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
همیشه الزاما کوتاه ترین مسیر، بهترین مسیر نیست و باید با توجه به بررسی نقشه ها و تصاویر ماهواره ای مسیر ها را انتخاب کرد اما بر اساس مشاهدات میدانی در مسیر می توان اصلاحاتی در نظر گرفت.
توجه به عوارض زمین شناختی، شیب لایه ها و جنس سنگ ها می تواند کمک زیادی به پرهیز از درگیری و مواجهه با پرتگاه ها داشته باشد.
مسیر طی شده برای گروه های پر تعداد مناسب نیست.
در صورت وجود برف زیاد در منطقه و با توجه به بهمن گیر بودن مسیر دره و تراورس طی شده به هیچ عنوان وارد دره نشوید و با ادامه خط الراس شرقی قله پهنه به روی یال فرود بروید.