آسمان کوه

تجهیزات یا تخصصها : باتوم، هد لامپ، پانچو، طناب انفرادی

توضیحات : گزارش برنامه صعود به آسمان کوه از مسیر گرمابدر:
درود به همه دوستان و همنوردان عزیزم مخصوصا برو بچه های خوب گروه کوهنوردی کهبد
بعد از روزها جستجو و تفحص درباره مسیر دسترسی به آسمان کوه از دوستان و پیشکسوتان و رایزنی با اعضا با تجربه تر گروه تصمیم گرفتیم که برنامه پیشنهادی صعود به قله آسمان کوه رو اجرا کنیم. قبلا فایل مسیر جی پی اس رو از سایت http://www.irangpstracks.com/ گرفته بودم و مسیری که یکی از گروه های کوهنوردی قبلا طی کرده بود رو بارها روی نرم افزار گوگل ارت دیده بودم. مسیر طولانی و پر شیب بود و به همین دلیل در اعلام برنامه نوع برنامه را سنگین اعلام کردیم.
ساعت 4 بامداد روز جمعه 6 تیر ماه 1393 میدان نوبنیاد قرارمان بود. و 4.20 به سمت فشم و سپس گرمابدر حرکت کردیم. پاسگاه محیط بانی زنجیر را نیانداخته بود به همین دلیل امکان یافتیم تا به سمت تنگه لار ادامه مسیر بدهیم. جاده خاکی ولی نسبتا خوبی بود ، فقط در برخی جاها به دلیل آب شستگی حرکت را برای ماشین های سواری کمی دشوار مقدور می ساخت. مقارن ساعت 6 به محل تنگه لار رسیدیم و ماشین ها امکان ادامه مسیر به سمت شمال را نداشتند. ماشین ها رو پارک کردیم و به اتفاق یاران به سمت چشمه دوبرار (جائیکه قرار بود صبحانه رو صرف کنیم حرکت کردیم) . نزدیک به 5 کیلومتر حرکت کردیم تا به محل چشمه های پرآب دوبرار رسیدیم. چشمه هایی با آب زلال و بسیار خنک و با دبی بالای آب. پس از صرف صبحانه گروهی 6 نفره از سایرین جدا شدیم و به سمت مقصد اصلی یعنی آسمان کوه حرکت کردیم. حدود ساعت 9 به ابتدای یالی رسیدیم که قرار بود از آن صعود رو آغاز کنیم. مسیر سربالا و پر شیب رو آرام آرام طی کردیم و در میانه های مسیر با مسیری دشوار روبرو شدیم، مسیری که دست به سنگ زیادی داشت عبور رو با سختی توام می کرد. مقارن ساعت 1 به قله رسیدیم. منظره ای زیبا از دشت لار در جنوب آسمان کوه و منظره ای رویایی از دماوند سرفراز ، قبله کوهنوردان، در سمت شرق- شمال شرق، من و همراهانم رو به خود جذب می کرد.
روی قله عکس هایی به یادگار گرفتیم و پس از صرف چای و تنقلات قصد برگشت رو داشتیم. از چند نفر شکارچی این دشمنان طبیعت ایران زمین مسیری بهتر برای بازگشت رو سوال کردیم و آنها یال شمالی ، از کنار لکه برف بجا مانده از زمستان رو پیشنهاد کردن. مسیری کوتاه ولی بسیار پر شیب. بنا به پیشنهاد شکارچیان از دامنه شمالی به سمت پایین حرکت کردیم ولی پس از حدود 40 دقیقه پایین رفتن ادامه مسیر رو صلاح ندونستیم و به ناچار گروه 2 قسمت شد ، سه نفر همان دامنه شمالی رو ادامه دادند و سه نفر هم به سمت خط الراس برگشتیم تا با حرکت به سمت باختر و یافتی مسیری مطمئن تر و کم شیب تر به پایین برویم. قرارملاقات دوگروه هم چشمه دوبرار تعیین کردیم.
پس از اینکه به خط الراس آسمان کوه برگشتیم به سمت باختر ادامه مسیر دادیم. به دلیل شیب زیاد اکثر دره های پیش رو صعب العبور می نمود و چون دوستان بنده رو سرپرست گروه تعیین کرده بودن صلاح دونستم که با کم کردن ارتفاع روی خط الراس و یافتن مسیری بازتر و مشخص تر به سمت پایین حرکت کنیم. بههمین دلیل علارقم اینکه خط الراس بسیار صعب العبور بود و مسیر دست به سنگ زیاد داشت به حرکتمان به سمت باختر ادامه دادیم. حدود 1 کیلومتر و 300 متر که از قله به سمت غرب آمدیم به مسیری به نسبت خوب رسیدیم و با صلاحدید دو تن دیگر از همنوردان عزیز قرار شد همون مسیر رو به پایین بریم. تا نیمه های دامنه مسیر تغریبا خوب ولی پر شیب بود ولی در نقطه 9 به دلیل شیب بیش از حد ادامه مسیر به سمت پایین ریسک و خطر بالایی داشت به مین دلیل از روی دامنه به سمت باختر حرکت کردیم تا نقطه 11 و سپس با مشقت از این نقطه به پایین ادامه مسیر دادیم. در همین مسیر به پرتگاه آبشاری کوتاهی و برخوردیم و سپس به دامنه ای به ظاهر شن اسکی رسیدیم که در واقع متشکل از سنگ های سخت و نوک تیز و درشت آهکی بود به همین دلیل امکان حرکت سریع روی آنها مقدور نبود و در واقع گام برداشتن روی این گونه زمین ها بسیار سخت و دشوار است.
ساعت 18.34 به دشت لار رسیدیم و پس از طی 800 متر به چشمه دوبرار رسیدیم. اثری از دوستانمان نبود و کمی دلهره داشتیم. چای خوردیم و کمی تنقلات و نهار نخورده به سمت ماشین ها حرکت کردیم. قرار گذاشتیم اگر در بین راه ماشین عبوری دیدم ازشون بخوایم تا ما رو به تنگه لار برسونن. در محل آغل قلعه نو از صاحب آغل که پاترول دودر داشت خواهش کردیم تا ما رو برسونه به تنگه و او نیز با گشاده رویی پذیرفت. حدود 4 کیلومتر نیز با ماشین به سمت تنگه حرکت کردیم. وقتی پیاده شدیم هوا کاملا تاریک بود و با کمک هد لامپها مسیر رو به سمت ماشین ها ادامه دادیم. نزدیک ماشین ها که رسیدیم نور چراغ قوه دوستانمان انرژی تازه ای به ما داد و خیالمان راحت شد که آنه نیز سالمند. در کنار ماشین ها چای نوشیدیم و تجدید قوا کردیم. مسیر خاکی به سمت گرمابدر رو طی کردیم و به فشم رسیدیم. و ترافیک بسیار سنگین جاده . بی خوابی شب گذشته و کوهنوردی سنگینی که داشتیم سبب شد ترافیک جاده بسیار خسته کننده تر از معمول باشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در گوشه ای توقف کنیم و تا خلوت شدن جاده در ماشین استراحت کنیم. ساعت 2.30 بامدا شنبه 7 تیر ماه جاده تقریبا خلوت شد و به سمت تهران حرکت کردیم. بالاخره ساعت 3 بامداد پس از 24 ساعت به منزل رسیدم.
نتیجه گیری:
مسیر آسمان کوه جزء مسیرهای مشکل کوهنوردی طبقه بندی می شود.
شیب زیاد و مسیر دست به سنگ برای افراد کم تجربه مناسب نیست.
در مسیر صعود به قله چشمه آب وجود ندارد لذا آب به همراه داشته باشید.
از پیش تصاویر منطقه را بررسی کنید تا در هنگام صعود و فرود کمتر با مشکل مواجه شوید.

پیشنهاد: برای فرود بهتر است روی یال به سمت خاور حرکت کرد و از انتهای خط الراس شرقی به دشت لار بازگشت.
با سپاس از همه دوستان حاضر در برنامه آقایان: سعید کیوانیان، خسرو قررتی، سیامک هاشمی، مسعود برازنده و سرکار خانم سهیلا فقیهی و بنده حقیر علی جلالی.