باریک بند- سنگ پل - شورچال

تاریخ ثبت در سایت : 1401/5/1
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قلل سنگ پل، باریک بند و شورچال (شیورچال) از منطقه گاجره
این برنامه در تاریخ 31 تیر ماه 1401 به همراه دوست خوبم حسین نیکخوه انجام شده است.
صبح جمعه از طریق فاز 1 آزادراه تهران- شمال و جاده فرعی منتهی به دیزین پیش از رسیدن به هتل بزرگ گاجره ماشین را متوقف کردیم. با توجه به تصاویر ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی مسیری را برای صعود قلل سنگ پل و باریک بند طراحی کرده بودم. ساعت 6 پس از تعویض کفش ها استارت برنامه زده شد. از همان ابتدا دامنه پر شیب مورد نظرمان را پیش گرفتیم و آرام آرام و تقریبا در جهت غرب، ارتفاع گرفتیم. با توجه به شیب زیاد مسیر استراحت های چند دقیقه ای برای نوشیدن آب و تازه کردن نفس داشتیم و ساعت 7.40 به قله سنگ پل رسیدیم. پس از استراحتی کوتاه و گرفتن عکس های یادگاری بسمت گردنه رفتیم و ارتفاعی نزدیک به 70 متر کم کردیم، پس از رسیدن به گردنه شیب ملایم تر شد و پاکوب های نیم بندی که وجود داشت بر سرعت گام هایمان افزود. ساعت 8.27 به محل مناسبی برای صرف صبحانه رسیدیم ، حدود نیم ساعت استراحت کردیم و مجددا به راه افتادیم. تا نقطه 012 شیب همچنان ملایم بود ولی از آنجا تا قله شیب تند و نفس گیر بود که باز هم با توقف های کوتاه و حرکت زیگزاگ بسلامت آنرا پشت سر گذاشتیم. ساعت 9.53 به قله باریک بند رسیدیم (ارتفاع ثبتی جی پی اس من 3413 متر و روی نقشه ها 3396 متر)، با توجه به زمانبندی که داشتیم پس از صرف میوه و بارگیری مختصر بسمت خاور (قله سیچال) حرکت کردیم تا پس از عبور از تیغه های باریک بند که چندین سال نقشه پیمایشش را در سر داشتیم ، قله شور چال را نیز صعود کنیم. با توجه به جذابیت های مسیر تیغه ها و منظر زیبا توقف های زیادی برای عکاسی داشتیم لذا مدت پیمایش ما بیش تر از حد نرمال شد و ساعت 12.33 به قله شور چال رسیدیم ((ارتفاع ثبتی جی پی اس من 3369 متر و روی نقشه ها 3335 متر)، به این نقطه که رسیدیم متوجه کاغذ سفیدی شدیم که لای سنگ ها قرار داشت، با حدس اینکه تابلوی قله هست چند قدم به عقب برگشتیم و کاغذی لمینیت شده را دیدیم که روی آن نوشته شده بود "قله شیورچال، ارتفاع 3395 متر" . خلاصه نفهمیدیم شور چال درسته یا شیور چال اما برای ما مهم نبود و بیشتر به نظاره قلل زیبای منطقه پرداختیم که بیشتر آنها را با حال خوش صعود کرده بودیم. پس از حدود 40 دقیقه استراحت بسمت پایین حرکت کردیم و بسمت چشمه و آغلی رسیدیم که درست زیر قله قرار داشت. آب خنک چشمه نیرویی تازه به ما داد و پس از خوش و بش کردنی کوتاه با چوپان ها بسمت ماشین حرکت کردیم. با رسیدن به یک تابلو فلزی با پایه بلند و قهوه ای رنگ که معلوم نبود برای چه آنجا نصب شده پاکوب نسبتا مشخصی هویدا شد و با ادامه آن به دره رسیدیم در اواخر دره مسافتی را در جاده خاکی مجوجو طی کردیم. با توجه به پیچ و خم های زیاد جاده تصمیم گرفتیم که پاکوب را به سمت جاده آسفالت ادامه دهیم که در بخش انتهایی پا کوب به باغی رسیدیم که صاحب آن با بی ادبی مانع ورودمان شد و می گفت برای چی از اینجا اومدین. خلاصه با چونه زدن بالاخره رخصت داد که بگذریم و به جاده خاکی رسیدیم. نهایتا ساعت 15.10 به ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی به پایان رسید.

نکات مهم:
در بیشتر مسیر آنتن دهی همراه اول و اینترنت موجود بود.
مسیر صعود قله هزار بند از این مسیر بسیار پر شیب و فاقد پاکوب است، لذا برای گروه های پر تعداد مناسب نیست. همچنین با توجه به قرار گیری در دامنه شمالی برای صعود زمستانه هم مناسب نمی باشد.
مسیر تیغه ها برای افرادی که با ارتفاع مشکل دارند مناسب نیست.
فقط در محل مشخص شده آب قابل شرب وجود دارد.