رستم چال- قبله

تاریخ ثبت در سایت : 1401/4/17
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله رستم چال از روستای ناحیه
این برنامه در تاریخ 16 تیر ماه 1401 به اتفاق همنورد دیرین وعزیزم احسان مینایی انجام شده است.
با توجه به بعد مسافت و احتمال ترافیک جاده چالوس ساعت 15.20 دقیقه از غرب تهران حرکت کردیم، در اواخر فار اول آزادراه تهران-چالوس با ترافیک سنگینی مواجه شدیم که تا گچسر ادامه داشت. از سه راه دیزین به بعد با توجه به باز بودن تونل فاز دوم آزادراه ترافیک روانتر بود اما در انتهای تونل مجددا به ترافیک سنگین جاده برخوردیم. خوشبختانه تابلوی کوچک یوش و بلده را دیدیم و از ادامه ترافیک راهایی یافتیم و با ادامه مسیر ساعت 8 به روستای ناحیه رسیدیم. با توجه به گزارش برنامه ای که آقای مجید ملک محمدی نوشته بود می دانستیم که در کنار امام زاده محمود اتاق برای شب مانی کرایه می دهند، پس از یافتن آقای درویش که مسئول نگهداری از ساختمان امام زاده بودند اتاقی را با قیمت شبی 50000 تومن اجاره کردیم. بسرعت وسایل را جابجا کردیم و شام را خوردیم. کوله ها رو آماده کردیم و ساعت 10 خوابیدیم.
ساعت 4.15 بیدار شدیم و پس از انجام کارهای معمول وسایل را به ماشین انتقال دادیم و ساعت 5.10 استارت برنامه رو زدیم. هر چند جهت حرکتمان درست بود و به موازات رودخانه بسمت جنوب حرکت می کردیم اما با توجه به تاریکی هوا، مشخص نبودن پاکوب های قابل اعتماد چندین و چند بار مجبور به گذر از رودخانه شدیم، بعلاوه با توجه به پوشش بسیار زیاد گیاهان و علوفه و همچنین گذر زیاد چهارپایان مرتب مجبور به عوض کردن پاکوب می شدیم، نهایتا از تنگه عبور کردیم و در نقطه شماره 003 از یالی شروع به بالا رفتن کردیم. یالی که منتهی به یال صعود می شود و شیبی تمام ناشدنی، زیاد و بدون پاکوب داره (این یال در قسمت هایی سنگی می شود که هم می توان بصورت دست به سنگ های کوتاه از آن گذشت و یا بیشتر آنها را دور زد). با توجه به شیب زیاد و طولانی تصمیم گرفتیم صبحانه را روی خط الراس اصلی بخوریم به همین جهت در میانه یال صعود(نقطه rest) کمی تنقلات خوردیم تا جانی تازه برای ادامه صعود داشته باشیم. بالاتر از نقطه 007 با تراورس در مسیری پر شیب و مقارن ساعت 10 بامداد بالاخره به خط الراس اصلی رسیدیم (اگر روی خط الراس به سمت شرق حرکت کنید در فاصله ای نزدیک به 2 کیلومتر به قله اسبی او خواهید رسید که ارتفاعی نزدیک به 3898 متر دارد) و کمی بسمت غرب در پناه صخره ها و به جهت در امان ماندن از باد شدیدی که از صبح از جنوب غرب می وزید نشستیم (ساعت 10.05) تا صبحانه دیرهنگام مان را صرف کنیم. با توجه به مسیری که روی خط الراس می دیدیم ساعت 10.30 حرکت کردیم و مسیر را که در برخی قسمت ها تیغه ای و شاخکی می شد بسمت غرب ادامه دادیم. با توجه به اینکه مسیر بسیار کم تردد هست پاکوب های قابل تعقیبی حتی روی خط الراس وجود ندارد و دائم باید بدنبال بهترین مسیر گذر باشیم. خلاصه ساعت 11.48 به قله قبله رسیدیم که تابلویی ندارد و در یکی از معدود ترک های موجود این قله را به عنوان قله رستم چال ثبت کرده بودند. ارتفاع این قله روی نقشه ها 4066 متر و روی GPS من 4072 متر ثبت شده است. برای رسیدن به قله رستم چال لازم بود ارتفاعی نزدیک به 30 متر را کم کنیم و مجددا بالا برویم تا پس از حدود 600 متر به قله رستم چال برسیم. با توجه به اینکه از ادامه مسیر بسمت نرگس شرقی منصرف شده بودیم، و فاصله کم میان این دو قله قبله و رستم چال وجود دارد و همچنین دید مستقیمی که داشتیم، تصمیم گرفتیم این بخش کوتاه را بدون کوله ها طی کنیم لذا پس از بررسی مجدد 2 ترک جی پی اس منطقه، بدون کوله ها بسمت قله رستم چال حرکت کردیم و موفق شدیم ساعت 12.20 پس از 7 ساعت و 10 دقیقه، بر چکاد سرسخت رستم چال با ارتفاع 4085 متر بایستیم. پس از گرفتن عکس های یادگاری بسمت قله قبله برگشتیم و نسکافه و تنقلات رو اونجا صرف کردیم. پس از حدود نیم ساعت استراحت، 13.20 بسمت محل صبحانه حرکت کردیم و حدود ساعت 14 به یال پرشیبی که صبح از آن صعود کرده بودیم رسیدیم با دو توقف کوتاه برای استراحت، ساعت 16.33 به نقطه 011 در کنار رودخانه رسیدیم. با ادامه مسیر بسمت روستا ساعت 17 به محلی مناسب برای صرف نهار رسیدیم. پاهای خسته را در آب خنک قرار دادم و نهار را خیلی سریعتر از معمول به پایاین رساندیم و حرکت کردیم. راس ساعت 18 به امامزاده رسیدیم و برنامه ای دیگر با دل خوش و تندرستی به پایان رسید. پس از تعویض لباس ها و نظافت طالبی خنکی که در یخدان قرار داده بودیم را صرف کردیم و ساعت 19 بسمت تهران حرکت کردیم. هر چند در راه بند جاده چالوس حدود نیم ساعت گیر کردیم ولی خوشبختانه ساع 22.30 به خانه رسیدم.
نکات مهم:
• در روستای ناحیه، بخش هایی از خط الراس اصلی (بین قلل رستم چال تا اسبی او) آنتن دهی و اینترنت همراه اول وجود داشت.
• مسیر صعود این قله ها بسیار نفس گیر و پر شیب است و در واقع ماراتنی بی پایان از دامنه های پر شیب و نفس گیر است. بدون شک برای اجرای این برنامه نیاز به آمادگی جسمی بالا، گروه کم تعداد و همگن از لحاظ قدرت بدنی می باشد.
• از روستا تا نقطه 003 مسیر در کنار رودخانه قرار دارد که قابل آشامیدن نیست و بعد از آن هیچ آبی وجود ندارد، پس حتما آب کافی همراه داشته باشید.
• علارقم این که بخش عمده مسیر این ترک جی پی اس از روی یال گذر می کند ولی به هیچ وجه مناسب صعود های زمستانه نیست و احتمال وقوع بهمن در بخش های تراورسی وجود دارد.
• برنامه ما صعود قلل قبله، رستم چال و نرگس شرقی بود ولی با توجه به خستگی از صعود قله نرگس شرقی انصراف دادیم. لازم است در برنامه ها واقع نگر بود و برای پرهیز از حوادث کوهستان برنامه ها را با توجه به توان نفرات انجام داد.
• در حفظ نظافت طبیعت و کوهستان، همچنین احترام به عقاید روستائیان کوشا باشیم.