سوتک بزرگ- از دره خرسرک

تاریخ ثبت در سایت : 1401/4/11
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله سوتک بزرگ از مسیر دره سرخرک
این برنامه در تاریخ 10 تیرماه 1401 به اتفاق همنورد خوبم سیاوش شهیدی انجام شده است.
پس از تنظیم کوله پشتی ها و تعویض کفش ها ساعت 5.10 از کنار باغ رویایی و سرسبز انتهای روستای وارنگه رود استارت برنامه زده شد. از پا کوب مشخص با سرعتی متوسط حرکت می کردیم، ساعت 5.58 از کنار تابلو فلزی مربوط به محیطبانی سوتک که در ابتدای دره شیرکمر قرار دارد گذشتیم و دره اصلی وارنگه رود را از ساحل شمالی رودخانه، بسمت شرق ادامه دادیم. ساعت 6.32 به ابتدای دره سرخرک رسیدیم و پس توقفی کوتاه مجددا در جهت شمال- شمال خاوری، حرکت کرد. در ابتدای دره سرخرک پاکوب همچنان مشخص است، پس از حدود 20 دقیقه به یک گذر سنگی رسیدیم که روی فایل ثبت شده، ادامه مسیر را همچنان از ساحل غربی رودخانه ادامه می دادیم تا به محل آغلی رسیدیم، در شمال آغل از رودخانه گذشتیم و ادامه مسیر را تا آبشار از ساحل شرقی ادامه دادیم تا به محل دوآب رسیدیم (محلی که جویبار کوچکی از سمت شرق به رودخانه اضافه می شد)که زیبایی چشم نوازی داشت. با ادامه مسیر در بالای این نقطه مجبور شدیم مجددا به ساحل غربی رودخانه برویم. از اینجا به بعد پاکوب بسیار نامشخص و محو می شود، با توجه به ریزشی بودن مسیر اندکی از یکدیگر فاصله گرفتیم در نتیجه من از کمی بالاتر رد شدم (جائیکه روی فایل بعنوان Gozar2 مشخص شده و سیاوش از مسیری که روی فایل بعنوان گربه رو، مسیر گربه رو شکافی در میان صخره ها بود که با ادامه مسیر از مسیری گربه رو می گذرد). با ادامه مسیر از کنار سنگ بزرگی که کنار راه بود گذشتیم و در محلی که روی فایل بعنوان رودخانه ثبت شده و بسیار زیبا بود، چند ده متری را از داخل مسیر رودخانه گذشتیم تا بالاخره ساعت 8.52 به محلی مناسب برای صرف صبحانه رسیدیم. در سایه صخره ها صبحانه را خوردیم و کمی استراحت کردیم. ساعت 9.25 مجددا حرکت کردیم، ساعت 9.35 به ابتدای یال صعود رسیدیم، دامنه ای پر شیب و بدون پاکوب پیش رویمان بود، لذا سعی کردیم با حرکات زیگزاگ شیب را کمتر کنیم. ساعت 11 به محلی مناسب در پناه تخته سنگ ها رسیدیم تا کمی از شر باد شدیدی که می وزید در امان باشیم و کمی هم بارگیری کنیم. ساعت 11.30 حرکت کردم و 12.10 موفق شدم بر فراز چکاد سوتک بزرگ قرار بگیرم. با توجه به اینکه دوست عزیزم در ارتفاع 3800 مانده بود پس از چند دقیقه از همان مسیر برگشتم تا نسکافه و بقیه بارگیری را به اتفاق بر بدن بزنیم. از همان مسیر رفته شروع کردیم به بازگشت، ساعت 15.28 در نزدیکی محل گذر سنگی و در سایه صخره های سنگ نهارمان را در حالی خوردیم که پاهای خسته را در آب سرد رودخانه فرو کرده بودیم. ساعت 16.10 مجددا حرکت کردیم و در گرمای شدید هوا ساعت 17.39 به محل پارک ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با دل خوش و تندرستی به پایان رسید.
نکات مهم:
در مسیر غیر از چشمه مئجود در ابتدای دره شیرکمر چشمه آب مطمئنی وجود ندارد.
مسیر فاقد آنتن دهی همراه اول است.
مسیر مناسب گروه های پر تعداد نیست.
مسیر مناسب برنامه زمستانه نیست و بهمن خیز است.
گذر از رودخانه در فصول پر آب احتیاط بیشتری نیاز دارد.
متاسفانه افراد بی شعوری در محل پارکینگ مجاور باغ رویایی زباله هایشان را رها کرده بودند، مطمئنا این گونه رفتارها در آینده نزدیک باعث خواهد شد که همانند بسیاری از روستاها و مناطقی که صعودهایمان را از آنجا شروع می کنیم، مسیر روستا را مسدود کنند و اجازه عبور به دوستداران کوهستان و طبیعت را ندهند. پس لطفا در حفظ نظافت کلیه مسیرها کوشا باشیم.

ثبت فایل از : علی  جلالی

سیاوش شهیدی

1401/4/12
ممنون از گزارش کامل و نکاتی که اشاره کردید.