پشت بند سنگون - سیاه سنگ (سیاسر)

امتیاز :   5   :   5
نام : پشت بند سنگون - سیاه سنگ (سیاسر)
استان : تهران
مدت زمان : 10 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3566
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قلل پشت بند سنگون و سیاه سنگ (سیاسر)
این برنامه در تاریخ 2 تیر 1401 به اتفاق همنورد خوبم حسین نیکخواه انجام شده است. ساعت 6.15 به راه بندی رسیدیم که بعد از امام زاده ایجاد شده و علی رقم اینکه در دفاعت قبل صعود هایمان در این منطقه (قلل کرکوه، پهنه سار،...) در صبح های زود راه باز بود این بار متاسفانه راه را مانند بسیاری مناطق دیگر بسته اند و ناچار قبل از راه بند ماشین رو پارک کردییم و نمی دانستیم که چه سرنوشتی در انتظار ماشین خواهد بود. با توجه به شیب کم جاده در بیشتر مسیر تا ابتدای یال صعود حدود 1 ساعت کشید تا به یال مورد نظرمان برسیم. با رسیدن به یال از همان ابتدا شیب زیادی را باید در مسیری که پاکوب ضعیفی دارد، طی نمود. ساعت 8.30 به قله فرعی بی نامی رسیدیم و صبحانه را همانجا تناول کردیم. پس از استراحتی کوتاه بسمت گردنه حرکت کردیم و با ادامه مسیر در ساعت 10.15 به قله پشت بند سنگون رسیدیم. میوه و تنقلاتی برای کسب انرژی از دست رفته صرف شد و 10.40 مجددا بسمت قله سیاه سنگ (سیاسر) حرکت کردیم، با توجه به شیب زیاد مسیر ترجیح دادیم که از جاده خاکی احداث شده برای دکل های فشار قوی ادامه مسیر بدهیم و ساعت 11.28 به قله ای رسیدیم که روی خط الراس اصلی توچال- منار قرار دارد و ارتفاع آن 3559 متر بود. استراحت کاملی کردیم و پس از گرفتن چند عکس یادگاری ساعت 12.25 خواستیم که بسمت پایین برگردیم که با تعجب قله ای را با فاصه حدود 310 متری در جنوب مشاهده کردیم که بنظر می رسید ارتفاعی کمی بلند تر از نقطه ای که ما روی آن بودیم، دارد. به همین دلیل بسمت آن حرکت کردیم و دیدیم بعله ارتفاعش حدود 7 متر بلند تر است و تابلو قله سیاه سنگ روی آن نصب شده و ارتفاع آن 3566 متر است که روی فایل با اسم "سیاه سنگ اصلی" ثبت شده است.پس از توقفی کوتاه بسمت پایین ادامه مسیر دادیم و تقریبا بدون توقف به سمت درخت هایی که در کنار جاده خاکی بودن حرکت کردیم تا ساعت 14.41 به محلی مناسب رسیدیم و نهار را در زیر سیاه ساردرخت ها تناول کردیم. ساعت 15.25 بسمت ماشین حرکت کردیم و ساعت 16.15 به ماشین رسیدیم. اما این بار علی رقم اینکه برنامه با سلامتی به پایان رسیده بود ولی دلمان خوش نبود. سارقین با تخریب درب ماشین من که ال 90 هست اقدام به سرقت وسایل داخل خودرو کرده بودند. درب سمت راننده به گونه ای له شده که نیاز به رنگ داره و بدتر از همه چیز اقلامی مثل دسته کلید های خانه خودم، پدرم و محل کارم رو با ریموت ها برده بود، همچنین آچارهای قفل رینگ را هم برده بود که برای بازکردنشان مصیبتی کشیدم.

نکات:
• در مسیر رسیدن به یال 2 چشمه در کنار جاده وجود دارد ولی در ادامه مسیر آب وجود ندارد.
• پس از چشمه دوم و رسیدن به پل رودخانه باید از پل رد شد و ادامه مسیر رو از سمت دیگر رودخانه ادامه داد.
• روی قله پشت بند سنگون آنتن دهی ضعیف همراه اول وجود داشت ولی روی قله سیاه سنگ آنتن دهی بهتر است. در کنار قله پشت بند سنگون دکل بزرگ فشار قوی وجود دارد که بهترین نشانه برای قله است.
• قله سیاه سنگ در برخی فایل های جی پی اس بنام سیاسر ثبت شده است، اما روی نقشه ها نام آن سیاه سنگ می باشد.
• با توجه به حادثه رخ داده هیچگاه کلیدهای منزل را در خودرو قرار ندهید و تا حد امکان خودرو را در محل هایی که پرت هستند قرار ندهید، چه بسا اگر ماشین را کمی پایین تر و جلو محوطه امامزاده پارک می کردیم این اتفاق رخ نمی داد و این خسارات وارد نمی شد.