لوارک- دلستان

تاریخ ثبت در سایت : 1401/3/28
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قلل دلستان و لوارک از شهرستانک
این برنامه در تاریخ 26 خرداد 1401 به اتفاق همنوردان عزیزم آقایان احسان مینایی و سیاوش شهیدی انجام شد.
از تهران با یک دستگاه سواری عازم شهرستانک شدیم و ساعت 6.15 پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها به راه افتادیم. به ابتدای یال مورد نظر که برای صعود در نظر گرفته بودیم رسیدیم و با توجه به شیب زیاد گام ها را آهسته تر بر می داشتیم، ساعت 8.08 از کنار سنگ چین شاخصی گذشتیم و به شیب زیر قله دلستان رسیدیم که واقعا نفس گیر بود و با مارپیچ های متعدد سعی کردیم شیب را راحت تر طی کنیم. ساعت 8.55 به چکاد دلستان رسیدیم (ارتفاع3234 متر) و صبحانه را همانجا خوردیم و استراحتی طولانی کردیم. پس از نزدیک به 50 دقیقه توقف بر روی قله دلستان به سمت گردنه ما بین قلل دلستان و لوارک پیش رفتیم که ارتفاعی حدود 3108 متر داشت و بلافاصله شیب نفس گیر بسمت چکاد لوارک شروع شد. با توجه به توقفی کوتاه برای تجدید قوا در نقطه 07 بالاحره ساعت 11.36 موفق شدیم بر فراز قله لوارک با ارتفاع 3555 متر بایستیم.
لازمه که یادآوری کنم که قبلا 2 بار تلاش برای صعود قله لوارک از سمت روستای رندان داشتیم که هر دو بار صعودمان نافرجام بودو بالاخره رخصت یافتیم در سومین تلاش بر فراز این قله کم صعود بایستیم. در سمت خاور این قله چکاد محجوری بنام نودشتک قرار دارد که خیلی دوست داشتم در ادامه آنرا هم صعود کنیم ولی با توجه به تمایل دوستان برای عدم ادامه صعود منصرف شدیم و ترجیح دادیم با استراحتی طولانی بر فراز قله از مناظر مجموعه قلل زیبای البرز مرکزی و باختری که بسیاری از آنها را صعود کرده ایم لذت ببریم. ساعت 12.45 بسمت گردنه سرآزیر شدیم و برای عدم صعود مجدد قله دلستان از سمت باختر بصورت تراورس از آن گذشتیم و بسمت ابتدای یالی که صعودمان را انجام داده بودیم باز گشتیم. ساعت 15.17 به محل پارک ماشین در کنار رودخانه رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و دل خوش به پایان رسید. نهار را همانجا در کنار رودخانه خوردیم و حدود ساعت 16 بسمت تهران بازگشتیم.

نکات مهم:
• در مسیر هیچ منبع آب قابل اعتمادی وجود ندارد لذا در فصول گرم آب کافی همراه داشته باشید.
• در بیشتر طول مسیر و قلل صعود شده، آنتن دهی همراه اول وجود دارد.
• با توجه به قرار گیری مسیر در یال شمالی خط الراس توچال و علی رقم اینکه مسیر بطور عمده روی یال است بنظر می رسد برای صعود زمستانی مناسب نیست و در بخش هایی امکان مواجهه با بهمن وجود دارد.
• زیبای و پاکی مسیر را ارج نهیم و آنرا بدون آلایندگی به آیندگان بدهیم.