بزم چال- میانرود- نور- لاسم

تاریخ ثبت در سایت : 1401/3/21
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قلل بزم چال، میانرود، نور و لاسم از خط الراس دوبرار
این برنامه در تاریخ 19 خرداد 1401 به اتفاق همنوردان عزیزم آقایان احسان مینایی و حسین نیکخواه انجام شد.
ساعت 5 بامداد از میدان نوبنیاد با یک دستگاه سواری بسمت پل مرغی واقع در جاده هراز بعد از امام زاده هاشم حرکت کردیم. ساعت شش و پنج دقیقه پس از تنظیم کوله پشتی ها و تعویض کفش ها استارت برنامه زده شد. با توجه به شیب مسیر که تقریبا پاکوب مشخصی هم ندارد و پر از بوته هایی با تیغ های گزنده هست آرام و پیوسته پیش می رفتیم. ساعت 8.15 روی خط الراس رسیدیم و به سمت باختر ادامه مسیر دادیم و 8.22 به قله بزم چال رسیدیم. منظره ای زیبا از رخ جنوبی دماوند سرفراز روبرویمان بود و صبحانه را همانجا خوردیم. با توجه به قرار قبلی بسمت خاور حرکت کردیم تا چند قله از خط الراس رو صعود کنیم، ساعت 9.10 به قله ای رسیدیم که شاید ارتفاع آن چند متری بیشتر از قله ای بود که تابلو روی آن نصب شده (نقطه005) بسمت شرق ادامه مسیر دادیم، فراز و فرودهای زیادی روی خط الراس پیش رویمان بود . ساعت 10.07 دقیقه به قله ای رسیدیم که روی نقشه ها نامش را "میانرود" ثبت کرده اند. 10.20 به کنار تابلویی فلزی و بزرگ رسیدیم که نوشته های آن محو شده ولی بنظر می رسد نوشته بودند "نظافت را رعایت فرمایید" هر چند دلیل نصب چنین تابلویی را نمی دانم ولی بعنوان نشانه ای در مسیر ثبتش کردم. ساعت 11.01 به قله ای بنام نور رسیدیم و با ادامه مسیر بسمت شرق ساعت 11.32 به چکاد لاسم رسیدیم. با توجه به اینکه چندین هفته از کوهستان و تمرین های ورزشی دور بودم علی رقم میل باطنی برای ادامه مسیر در هوای رویایی آن روز تا همان جا برنامه را کافی دانستیم و ضمن استراحتی طولانی از مناظر زیبای قلل البرز و رخ زیبای دماوند چشم ها را سیراب کردیم. در مسیر برگشت با قدری تغییر مسیر از دشتی کوچک که در برخی نقشه ها آنرا چمنزار نامیده اند رسیدیم که ظاهرا محلی برای گوسفندان هست و موقعیت آن برای برپایی چادر هم مناسب است. با ادامه مسیر بسمت غرب به محلی رسیدیم (ساعت13.33) که می خواستیم بسمت دره سرآزیر شویم. نهار را همانجا خوردیم و فرود رفتیم، مسیر پر از سنگلاخ و واریزه بود و کلافه کننده، در اواخر دره به دو چشمه کم آب رسیدیم و مشخص نیست آب دائم دارند یا در برخی فصول خشک می شوند! ساعت 15.25 به جاده ای خاکی ولی متروکه رسیدیم و با ادامه مسیر به سوله یا کارخانه ای رها شده رسیدیم و ساعت 15.52 به محل پارک ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و دل خوش به پایان رسید.
نکات مهم:
در بسیار از بخش های مسیر آنتن دهی همراه اول با قطع و وصل شدن وجود داشت.
در مسیر غیر از دو چشمه یاد شده منبع آبی قابل اعتمادی نیست، هر چند در مواقع ضرور می توان از برفآب ها در صورت وجود، بهرمند شد.