زرین کوه (طالقان)- صعود نافرجام

بیشترین ارتفاع : 3584
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود نافرجام قله زرین کوه – از روستای ناریان و توابع طالقان
این برنامه به اتفاق همنورد عزیزم سیاوش شهیدی در تاریخ 13 اردیبهشت 1401 انجام شده است.
ساعت 5 صبخ روز 3 شنبه 13 اردیبهشت از روستای جوستان و منزل دوست و همکار قدیمی بسمت روستای ناریان حرکت کردیم. با توجه به وجود چاله های زیاد، کنده کاری جاده بخاطر گاز رسانی و مه غلیظ نزدیک به 1 ساعت کشید تا به انتهای روستای ناریان رسیدیم و ماشین رو پارک کردیم. از طریق پاکوب مشخصی که در امتداد رودخانه و در مسیر باغ های زیبا و سرسبز بسمت شمال می رفت راهمان را بسمت پل چوبی بزرگ ادامه دادیم و ساعت 7 در کنار این پل (ارتفاع 2424 متر) صبحانه را صرف کردیم.از مهندس جعفریان جدا شدیم و بسمت چشمه بیدستان یا چاشت خوران حرکت کردیم و ساعت 8.30 از کنار این چشمه (2780 متر) گذشتیم. حدود 250 متر بعد از این چشمه به آبشار 3 طبقه ای زیبایی رسیدیم که شاید در تمام سال جریان نداشته باشد ولی بخت یار ما بود و این زیبایی طبیعت در خاطرمان ثبت شد. بعد از آبشار کماکان پاکوب هایی وجود دارد ولی شیب مسیر بیشتر شد، در نزدیکی محلی که بعنوان گردنه مشخص شده گوسفند سرایی وجود دارد که در این تاریخ هنوز خالی است و گله ها خوشبختانه به این منطقه هنوز وارد نشده اند. با ادامه یال پر شیب و عبور از چندین تراورس برفی و چاله ای بزرگ (ارتفاع 3330 متر) که در توضیحات دلیل تشکیل آنها را اشاره خواهم کرد به دامنه ای با شیب خیلی زیاد رسیدیم که پوشیده از برف قدیمی و جدید بود، این برف های آبدار و زمین های گل آلود پیش از آن سبب شد کفش های رده بک پکینگ یواش یواش خیس شوند، ضمنا ابرهایی که از بامداد بطور پراکنده از بالای سرمان در گذر بودند متراکم شده بود و در بالا دست ما غوغایی براه انداخته بودند. خلاصه ساعت 13 به ارتفاع 3584 متر رسیدیم و با توجه به شرایط جوی ، زمان نامناسب رسیدن به قله و همراه نداشتن وسایل حمایتی لازم تصمیم گرفتم سر تعظیم در برابر قدرت و شکوه کوهستان فرود بیاورم و از همانجا برگردیم. ساعت 15.10 مجددا کنار چشمه رسیدیم و نهار رو با منظره ای بی نظیر از قلل پر شکوه البرز باختری صرف کردیم. با ادامه مسیر و رسیدن به باغ های زیبایی که بامداد از کنارشان گذشته بودیم حیفمان آمد که از این همه زیبایی چشم بر بندیم و باقیمانده میوه هایمان را در حالی خوردیم که چکادهای رفیع زرین کوه، سیولز و ورزاکول را نظاره می کردیم و در نهایت ساعت 18 به محل پارک ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و خاطراتی بی نظیر به پایان رسید.

توضیحات:
• مسیر ترک ثبت شده از محل جوستان در بالا طالقان تا روستای ناریان و ادامه مسیر صعود قله زرین کوه است (البته تا سنگ های بالا دست چاله بزرگ).
• در مسیر برگشت برای لحظاتی با اختلال جی پی اس مواجه شدیم و دستگاه موقعیت ما را در فرودگاه مهرآباد نشان می داد، اما با تعویض باطری و تغییر سیستم دریافت سیگنال مجددا موقعیت صحیح نمایش داده شد. در صورتیکه مدت برنامه طولانی می شود حتما ا دستگاه جی پی اس بک آپ و اپلیکیشن های ناوبری روی گوشی های همراهتان داشته باشید.
• مسیر رفت و برگشت این قله مانند بسیاری دیگر از قلل بالای 4000 متری البرز باختری و بخصوص منطقه طالقان شیب زیادی دارد و زمان بیشتری را باید برای صعود آنها در نظر گرفت. با توجه به صعود ناموفق چند سال پیش ما به قله خرس چر یا خرس چال (ارتفاع 4071) که مسیر آن از روستای پراچان است و تا ارتفاع 3734 متری آنرا صعود کرده بودیم بهتر است برای صعود قله زرین کوه ساعت 4 بامداد از روستای ناریان حرکت کنید یا آنکه با شب مانی در کنار چشمه که محل مناسب برای 2-3 چادر دارد ساعت 6 صبح از آنجا برنامه صعود را انجام دهید تا به راحتی ساعت 12-13 بتوانید قله رو صعود کنید.
• در برخی گزارش ها ذکر شده که چاله های بزرگی که در ارتفاع 3300 متری مسیر صعود قله زرین کوه وجود دارد احتمالا حاصل برخورد شهاب سنگ بوده اما با توجه به تخصص زمین شناسی که دارم این فرضیه را کاملا مردود می دانم و 2 دلیل برای بوجود آمدن این حفره ها متصورم: احتمال قوی تر لغزش توده بزرگ خاک بسمت پایین و به اصطلاح لنداسلاید ؛ و احتمال دوم انحلال توده عظیم گچ موجود در میان رسوبات مارنی قرمز رنگ و ایجاد سینک هول . اگر روی نقشه ها نگاه کنید در فاصله ای اندک از این حفره ها و در سمت خاور به نام "گچ بزرگ" بر می خورید ، احتمال دارد ادامه این گچ ها در این قسمت نیز وجود داشته ولی در اثر انحلال و فرورفتن آب های جوی سبب ایجاد چاله بزرگ شده باشد.
• در مسیر رودخانه تا نزدیک پل چوبی آنتن دهی همراه اول وجود داشت اما در بقیه مسیر پیمایش شده توسط ما آنتن دهی وجود نداشت، اما در برخی گزارش ها اشاره شده نزدیک قله آنتن دهی وجود دارد.
• در حفظ و پاکیزگی طبیعت کوشا باشیم و زیبایی های طبیعت رو برای آیندگان نیز به میراث بگذاریم.
• با توجه به اقلیم منطقه بهتر است صعود به این قله بعد از 10 خرداد و آب شدن برف های دامنه جنوبی انجام شود.