اودل- از سیرود

بیشترین ارتفاع : 3293
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله اودل از سیرود
این برنامه در تاریخ 8 اردیبهشت 1401 به اتفاق همنوردان خوبم سیاوش شهیدی و حسین نیکخواه انجام شد.
با توجه به تجربه پیشینی که در زمستان 1400 داشتیم ساعت 4 بامداد با یک دستگاه سواری از غرب تهران عازم منطقه شدیم و از خروجی اتوبان تهران – کرج بسمت کردان رفتیم. با گذر از مسیری پر از دست اندازهای اعصاب خرد کن به جاده فرعی رسیدیم که روی فایل به عنوان آسفالت اصلی مشخص شده. وارد جاده فرعی که شدیم (در ابتدا ترکیبی از آسفال و خاکی و پس از خروجی ولیان به سمت سیرود کاملا خاکی) مسیر ناهموار خاکی بطول 15 کیلومتر تا روستای سیرود پیش رو خواهید داشت. در مسیر این جاده فرعی پیش از رسیدن به روستای سفیداران به چشمه آبی می رسیم که بنظر می رسد آب دائمی دارد. با ادامه راه پس از روستای سفیداران به پل فلزی بزرگی می رسیم که نقطه شروع برنامه ما بود و روی فایل به عنوان Start- jalali از پیش مشخص کرده بودم. پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ساعت 6.10 استارت برنامه زده شد و از طریق پا کوب مشخصی که وجود داشت وارد دره شدیم اما خیلی زود به چالش گذر از رودخانه و گذر از سنگ های بشدت لغزنده حاشیه رودخانه مواجه شدیم که گذر از آنها نیازمند دقت زیادی بود. کمی بالاتر در ساحل غربی رودخانه به منبع بتونی بزرگی رسیدیم و با گذر از آن به دامنه ای با شیب زیاد رسیدیم که پس از رد شدن از آن به تک درخت گردوی بزرگی رسیدیم؛ با ادامه مسیر بسمت شمال به محل یال دوآب (Yal2Ab) رسیدیم و با توجه به ترک های پیشین شروع به بالا رفتن از یال کردیم کمی که بالا رفتیم یال سنگی- گرده ای شد و علی رقم ریزشی بودن از آن بالا رفتم که روی فایل به عنوان “درگیری” (Dargiri) مشخص شده، همنوردانم اما با دور زدن این قسمت های سنگی بالاتر به من ملحق شدند. با ادامه مسیر به سمت چکاد اودل به بخش سنگی دیگری رسیدیم و برای حفظ وقت از سمت چپ آنرا دور زدیم تا به نقطه 001 رسیدیم با ادامه یال که در قسمت هایی دارای پاکوب محوی بود به درخت اورس بزرگی رسیدیم، در ادامه یال از کنار لوله آب و مخزن فشار شکن گذشتیم، ساعت 8.26 یه محلی مناسب برای خوردن صبحانه رسیدیم و شروع کردیم به بارگیری که رگبار باران همراه با دانه های تگرگ سبب شد زودتر بساطمان را جمع کنیم و مجددا حرکت کنیم. با ادامه یال از زین اسبی و چال برفی کوچکی گذشتیم و ساعت 11.05 به قله اودل رسیدیم. قرارمان از پیش آن بود که پس اط صعود قله اودل از روی خط الراس بسمت خاور رفته قل شاه کرم باختری، میانی و خاوری رو هم صعود کنیم اما یکی از همراهان با بیان گرفتگی عضله سبب شد کمی برنامه را تغییر دهیم. در ابتدا تصمیم داشتم بصورت انفرادی بسمت شاه کرم باختری بروم و این قله سنگی زیبا رو صعود کنم اما با توجه به وزش باد و رگبارهای پراکنده صلاح ندانستم دوستانم رو برای مدت حداقل 3 ساعت روی قله در زیر رگبار و باد رها کنم بنا بر این برنامه رو عوض کردیم و قرار شد مسیر رفته را باز گردیم. با توجه به تغییر برنامه دیگر تعجیلی در ادامه مسیر نداشتیم لذا نزدیک به 1 ساعت روی قله ماندیم و از زیبایی های منطقه استفاده کردیم. پس از خوردن نسکافه و گرفتن عکس های یادگاری از طریق همان یال بسمت پایین شروع به برگشت کردیم با این تفاوت که پیش از محل درگیری 2 از دامنه ای پر شیب و واریزه ای بسمت دره رفتیم تا از درگیری با سنگ هایی که صبح صعودشان کرده بودم پرهیز کنیم. ساعت 15در کف دره به درخت گردوی با عظمتی رسیدیم که نهار را در زیر سایه آن صرف کردیم و حدود 15.50 مجددا از طریق پاکوب مشخصی که کنار باغ ها بود بسمت ابتدای دره و ماشین رفتیم. ساعت 16.30 به ماشین رسیدیم و بعد از تعویض کفش ها بسمت چشمه ای که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد رفتیم. در کنار چشمه دست و صورتی شستیم و بسمت تهران حرکت کردیم و بالاخره ساعت 19.30 حسین را به مترو ارم سبز رساندم.

نکات مهم:
در برخی قسمت های جاده خاکی، روی یال صعود و قله اودل آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
در مسیر جویبار ها و رودخانه های آبب وجود داشت لیکن چشمه ای که آب مناسب شرب باشه دیده نشد.
چالش های ابتدای مسیر برای گذر از رودخانه و عبور از سنگ های لغزان برای گروه های پر تعداد و افراد مسن به هیچ وجه مناسب نیست.
این مسیر برای صعود زمستانه اصلا مناسب نیست. در زمستان مسیر صعود قله اودل از روستای ولیان است.
چناچه قصد دارید از روی خط الراس بسمت قلل شاه کرم غربی، میانی و شرقی بروید به خاطر داشته باشید که قله شاه کرم غربی سنگی و گرده ای است، ضمن آنکه پس از گذر از شاه کرم خاوری باید از طریق دامنه ای پر شیب بسمت پلنگ دره فرود بروید و سپس از کنار رودخانه بسمت سیرود بیایید (این مسیر با توجه به فایل های جمع آوری شده با رنگ سبز در فایل اینجانب اضافه شده است).
دستگاه جی پی اس 64s من در موقع برگشت دچار اختلال دریافت سیگنال شد ولی دستگاه همنورد عزیزم سیاوش شهیدی که 64sx بود اختلالی در دریافت امواج نداشت.