ساکا

مدت زمان : ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع :
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : این قله ها در شمال روستای افجه و در فاصله تقریبی 22 کیلومتری شمال خاوری تهران واقع شده اند. قله ساکا با ارتفاع تقریبی 3280 متر در شمال شرق منطقه لواسانات تهران واقع شده است .
شاید هیبت همسایه های شمالی آن , آتشکوه , و زیبایی برج ریزان , باعث کمرنگ تر شدن حضور قله ساکا در این منطقه شده باشد ولی نزدیکتر بودن قله آن به روستای افجه که در دامنه جنوبی این کوه و در پای یال های سنگی آن واقع شده است , دسترسی به قله ساکا را ( حداقل در نگاه اول ) ساده تر کرده است. قله های مهرچال (3920 متر) , آتشکوه (3730 متر) , ریزان (3650 متر) و پرسون (3100 متر) قله های اطراف آن هستند که از این میان , تنها آتشکوه از طریق گردنه شمالی ساکا و یال جنوبی آتشکوه به آن متصل است.
در شرق قله ساکا, دشت کوچک و زیبای گرچال موسوم به دشت هویج قرار دارد که مسیر عادی صعود به قله های ریزان , آتشکوه , پرسون و سیاه چال از آن می گذرد. با 1-1.5 ساعت پیاده روی از روستای افجه و در جهت شمال (در امتداد رودخانه و در مسیر جاده خاکی) ما را به این دشت زیبا و مرتفع می رساند. روز جمعه 2/5/1394 ساعت 5 اعضاء اصلی گروه گرد هم آمدند و ساعت 5.20 از جاده قدیم عازم لواسان و سپس روستای افجه شدیم. مقارن 6.25 بامداد پس از پارک خودروها (2100متر) در مسیر جاده خاکی موجود و از میان باغ ها حرکت گروه آغاز شد. در میانه راه شیر آبی موجود است که برای تامین آب مصرفی می توان از آن بهره جست ، کمی بالاتر از این محل از مسیر جاده خاکی خارج شدیم و در مسیر پاکوب مشخص به سمت شمال ادامه مسیر دادیم. پس از گذر از بستر رودخانه که در این تاریخ آب کمی در آن جاری بود، کمی به سمت شمال باختری ادامه مسیر دادیم . ساعت 8.10 به محل درختان گردو رسیدیم 2750 متر( در روبروی آین محل آبشار سوستک قرار دارد )و صبحانه را صرف کردیم. پس از آن ساعت 9 از طریق پاکوب سمت چپ منطقه حرکت گروه مجددا شروع شد. جهت حرکت انحراف بیشتری به سوی شمال باختری – باختر دارد و . ساعت 10.50 قله فرعی رسیدیم، پس از صرف میوه و طالبی گروه به سوی جنوب باختری حرکت کرد. ساعت 11.25 به قله این کوه با ارتفاع 3269 متر رسیدیم و پس از گرفتن عکس با تروارس کردن یک دامنه بدون گذر مجدد از قله فرعی به سوی درختان گردو باز گشتیم. حوالی ساعت 13 مجدد در زیر درختان تنومند نهار را صرف کردیم و بعد از استراحتی کوتاه به سمت ماشین ها برگشتیم. در میانه راه در قهوه خانه ای کوچک چای صرف شد و ساعت 16.20 به محل پارک خودرو ها رسیدیم. علی رقم اینکه در اوایل مرداد این صعود انجام شد ولی هوای بسیار مطبوعی در سرتاسر روز صعودی لذت بخش را برایمان رقم زد.
اطلاعات جانبی: میزان ارتفاع پیموده شده: 1180 متر، میزان مسافت رفت و برگشت 14 کیلومتر
در صورت پیمایش این مسیر در زمستان باید به خطر بهمن بعد از محل درختان گردو تا گردنه دقت شود. در بهمن 1393 در حادثه سقوط بهمن متاسفانه 1 نفر کشته شده است.