بارو- چشمه شاهی - پهنه حصار (پهنه سار)

امتیاز :   5   :   5
نام : بارو- چشمه شاهی - پهنه حصار (پهنه سار)
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 15.5 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : انتهای اتوبان همت- روستای وردیج
بهترین زمان برای این منطقه : تمام سال
ضریب خطر منطقه : ● بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1400/9/8
مدت زمان : 9 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3372
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قلل بارو (چشمه شاهی اصلی)، چشمه شاهی جدید و پهنه حصار (پهنه سار)
این برنامه در تاریخ 5 آذر 1400 به اتفاق تنی چند از همنوردان قدیمی گروه کهبد و همنوردانی جدید انجام شد.
صبح روز جمعه از انتهای اتوان همت وارد جاده وردیج شدیم، پیش از رسیدن به پارکینگ روستا نگهبان با اخذ 10 هزار تومان و ارائه قبض شورا اجازه عبور داد، درست سمت چپ پارکینگ تابلویی قرار دارد که کوهنوردان را برای عدم گذر از داخل روستا راهنمایی می کند (JADEH FAREE) و جاده ای از حاشیه باختری روستا گذر می کند که تا آب بندهای بتونی بالادست روستا نزدیک به 2.8 کیلومتر راه پیش رو هست (البته برخی مواقع با انداختن زنجیر این مسیر بسته می شود و نمی توان با ماشین از آن گذر کرد). با توجه به باز بودن زنجیر جمع ما با ماشین های سواری این مسیر رو طی کرد (هرچند در قسمتی دست اندازها زیاد شده بود و برخی ماشین ها دچار مشکل شدند). ساعت 6.15 به پارکینگ رسیدیم و بعد از تنظیم کوله ها و تعویض کفش گروه شروع به حرکت کرد، با استفاده از نردبان فلزی که هنوز سرجایش بود از تنگه گذشتیم و با ادامه پاکوب مشخص و تراورس مسیر به محل گردنه و یا اصلی صعود رسیدیم. پس از صرف صبحانه و استراحتی کوتاه در این محل حوالی ساعت 9.10 مجددا حرکت کردیم و ساعت 10 به قله اول (قله بارو جدید و چشمه شاهی قدیم) رسیدیم. جا داره که توضیحی اجمالی درباره این موضوع ارائه کنم (پانوشت 1).
روی قله بیش از حد شلوغ بود، لذا گروه ما نیز خیلی سریع عکسی به یادگار گرفت و با خداحافظی دو تن از همنوردان جدید و برگشت آنها به سمت پایین بقیه اعضاء گروه به سرعت بسمت امام زاده حرکت کردیم، از قله بارو به سمت امام زاده حجم برف بیشتر بود و به حدود 20 سانت می رسید که البته برف کوبی شده بود و 10.38 به ساختمان امام زاده رسیدیم. نکته مهم این که در نزدیکی ساختمان چشمه آب دارای آب روان و مناسب شرب داشت و احتمالا چشمه دائمی هست. در این محل استراحتی کردیم و میوه صرف شد و ساعت 11.10 مجدد حرکت کردیم. با توجه به مسیری که برف کوبی انجام شده بود پیش رفتیم (که ظاهرا با پاکوب اصلی تفاوت دارد ولی مسیری بی خطر است)؛ ساعت 11.53 به قله ای رسیدیم که بر فراز آن تابلو قله چشمه شاهی نصب شده بود ولی روی نقشه های آنلاین نامی برای آن درج نشده است. پس از گرفتن عکس یادگاری به سرعت سمت قله پهنه حصار حرکت کردیم و ساعت 12.05 به پهنه حصار رسیدیم.
پس از گرفتن عکس های یادگاری، صرف نسکافه و تنقلات حوالی ساعت 13 با انرژی تازه بسمت پایین حرکت کردیم، در محل مشخص شده با عنوان 3 راهی با توجه به حجم کم برف و گذشتن مدت بیش از 72 ساعت از آخرین بارش برف تصمیم گرفتیم که از مسیر تابستانه و تراورس به سمت گردنه ای که صبح روی آن صبحانه خورده بودیم ادامه مسیر دهیم، ساعت 14.17 به محل گردنه رسیدیم و با توجه به بادی که در منطقه می وزید تصمیم گرفتیم برای صرف نهار تا محل درخت های دره ادامه مسیر بدهیم، بدون مشکل خاصی از تنگه و نردبان فلزی گذشتیم و ساعت 15.19 به محل درخت ها رسیدیم و نهار را صرف کردیم. ساعت 16 مجددا بسمت ماشین ها حرکت کردیم و نهایتا 16.19 به محل پارک ماشین ها در انتهای جاده خاکی رسیدیم و برنامه ای دیگر با دل خوش و تندرستی به پایان رسید.

پانوشت 1:در سال های گذشته این قله بین برخی کوهنوردان به عنوان قله چشمه شاهی شناخته می شد و تابلو قله چشمه شاهی نیز نصب شده بود بطوریکه در صعود سال گذشته ام به همراه تنی چند از همنوردان در این محل با تبلو قله "چشمه شاهی" عکس گرفتیم ولی در صعود 5 آذر با تعجب دیدیم که تبلو به قله بارو تغییر پیدا کرده است، با تفحص روی نقشه های آنلاین موجود نیز مشخص شد که نام قله بارو برای این محل ثبت شده است.
نکات مهم:
به غیر از چشمه ای که در نزدیکی امام زاده گزارش شد در نزدیک محل نهار و درختان نیز چشمه های آب وجود دارد.
مسیر دارای پاکوب مشخص است.
مسیر برگشت ما در صورت بارش زیاد و جدید به هیچوجه مناسب گذر در زمستان نیست.
پیش از رسیدن به تنگه آنتن همراه اول قطع می شود ولی در قسمت هایی از مسیر آنتن دهی ضعیف وجود دارد.



تعداد دانلود : 166
تعداد نمایش : 781
ثبت فایل از : علی  جلالی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







سیاوش شهیدی

5

1400/9/8
سپاس از گزارش کاملی که ارائه کردید.