قله قیط قلعه (قته قلا)

امتیاز :   امتیازی داده نشده   :   0
نام : قله قیط قلعه (قته قلا)
استان : کرمانشاه

در مسیر صعود چشمه آب وجود ندارد
آنتن دهی موبایل در بیشتر نقاط مسیر وجود ندارد
مسافت رفت و برگشت حدود ۸ کیلومتر
سطح برنامه به دلیل وجود شیب‌های بسیار تند و بافت ریزشی سنگ ها و دست به سنگ هایی مختصر در زیر قله، نیمه سنگین اما نیازمند احتیاط میباشد
در بازگشت به دلیل اینکه توی مسیر گِل نرم وجود داشت از دره ای با شیب تندتر استفاده شد که مسیر کوتاه‌تر شود و همچنین وجود گل نرم فشار کمتری به زانوها وارد می‌کرد

ترک جی پی اس فوق شامل مسیر رفت و برگشت هستش که چون برای اولین بار بدون راهنما اقدام به صعود کردیم نزدیک قله یه مقدار مسیر صعود دارای ایراد است اما مسیر برگشت از قله دقیق هستش

جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰
اینجانب اشکان اسفندیاری به همراه همنورد پرتوان جناب آقای سعید مرآتی در ساعت ۶ونیم بامداد خودروی شخصی را در انتهای جاده خاکی روستای تینمو (از توابع شهرستان صحنه) پارک کردیم و در ساعت ۶و۴۵ دقیقه صبح برنامه را در هوایی سرد و مه آلود آغاز نمودیم
با شروع پیمایش از مالرویی نه چندان مشخص وارد دره ای شدیم و از گرده ای با مسیر سنگلاخی صعود را ادامه دادیم رفته رفته شیب مسیر تندتر میشد و در برخی نقاط به ۷۰ درجه میرسید
در ساعت ۹و۴۵ دقیقه به بالای گرده رسیدیدیم که در آنجا منطقه ای نسبتا تخت وجود داشت و ظاهرا محل اتراق عشایر بود، صبحانه را صرف کردیم و سپس با حرکت در جهت شرق و شمال شرق و کمی کاهش و افزایش ارتفاع به گردنه ای رسیدیم که پایین ترین نقطه تلاقی خط الراس قیط قلعه به کل فرج هستش که از طرف جنوب شرق وارد دزدان دره و روستای کنگرشاه می‌شود و از طرف غرب وارد دره ای می‌شود که به تینمو می‌رسد
این مسیر مناسب صعودهای تابستانه و پاییزه هستش به دلیل اینکه شیب های بسیار تند آن در زمستان خطر ریزش بهمن را متصور می‌شود و حتما نیازمند کرامپون خواهد بود
با تراورس چند قله فرعی به زیر قله قیط قلعه رسیدیم و سنگ‌چین‌هایی که وجود داشت را دنبال کردیم. در برخی نقاط دست به سنگ های مختصری وحود داشت اما توجه بفرمایید سنگ ها بسیار ریزشی هستند و شیب مسیر بسیار تند است
در نهایت با صعود دست به سنگ اصلی زیر قله در ساعت ۱۱ ظهر قله از جبهه شمالی با موفقیت صعود شد
بر خود لازم می‌دانیم تشکر و قدردانی کنیم از جناب آقای حمزه یزدانفر از گروه شاودالان مهر ایران کرمانشاه، و گروه کوهنوردی کل‌و‌سر صحنه و جناب آقای حشمت میرزایی از پیشکسوت‌های کوهنوردی سنقر هستند که قبل از اجرای برنامه ما رو راهنمایی کردند