نقره سر - نقله سر

بیشترین ارتفاع : 2150
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله نقره سر / نقله سر
این برنامه در تاریخ 6 آبان 1400 به همراهی همنوردان عزیزم آقایان احسان مینایی و سیاوش شهیدی در هوایی بینظیر انجام شده است.
صبح 5 شنبه با توجه به خلوتی مسیر از شرق تهران با زمانی نزدیک به 2.15 به محل مناسب پارک در نزدیکی رستوران باغ صفا رسیدیم. پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها ساعت 6.20 استارت زدیم، باید از محل رستوران نزدیک به 200 متر در کنار جاده بسمت تهران برگردید و سپس از نقطه 1 وارد پاکوبی مشخص شوید. با پیچ و خم های زیاد شیب زیاد دامنه را متوجه نخواهید شد و آرام آرام ارتفاع می گیرید. ساعت 7.44 به آبراهه ای رسیدیم که هنوز آب کمی در آن جاری بود و با فاصله ای کم از آن آغل و سبزه زاری در کنار پاکوب قرار دارد، به مسیر ادامه دادیم و ساعت 8.10 توقفی کوتاه کردیم تا با خوردن شکلات و تنقلات انرژی را برای ادامه مسیر تا محل صبحانه تامین کنیم. ساعت 8.50 به دشت دوم رسیدیم که چمنزاری بزرگ با چند کلبه مخصوص نگهداری دام است رسیدیم (که در گویش محلی به آنها تلار می گویند)، زیبایی مسیر و چمنزار مسحور کننده است و برای لذت بیشتر از این منظره کمی بالاتر از دشت، (8.55) بر روی بلندی صبحانه را با منظره ای رویایی از مه رقیق، چمنزار و تلارهای زیبا صرف کردیم. پس از نزدیک به 40 دقیقه مجددا حرکت کردیم و با توجه به ترک جی پی اس که از قبل روی دستگاه ریخته بودیم به پیش رفتیم، دشتی دیگر و مناظری دیوانه کننده باز هم پیش رویمان بود، آرام آرام پیش می رفتیم و با توجه به زیبایی های منطقه توقف های زیادی برای عکاسی داشتیم. از اینجا به بعد با توجه به رطوبت بیشتر و شاید بارندگی های پراکنده مسیر گلی می شد که حرکت را در شیب سخت تر می کرد اما مناظر اغواگر هوش از سرمان برده بود طوریکه متوجه شیب زیاد مسیر نمی شدیم. بالاخره ساعت 10.59 به کلبه / تلارهای احداث شده روی یال اصلی رسیدیم، جائیکه اکثر گروه ها آنرا قله نقره سر / نقله سر می دانند و دلیل آن منظره ای رویایی و تمام قد از رخ شمال خاوری سرو بالابلند ایران زمین یعنی دماوند سرفراز است. چشم انداز بقدری زیبا و مسحور کننده است که همگان را در همان جا میخکوب می کند اما نقشه های توپوگرافی محلی با فاصله 650 متری در شرق این نقطه را به عنوان قله ثبت کرده اند که صحیح می باشد. با توجه به زیبایی منظره و رخ زیبای دلدار تصمیم گرفتیم که توقفی کوتاه داشته باشیم و ضمن دریافت انرژی از تنقلات و میوه عکس هایی به یادگار بگیریم. پس از نزدیک به 25 دقیقه استراحت مجددا حرکت کردیم و از کنار تلار بزرگی گذشتیم و ساعت 11.44 به قله زیبا و رویایی نقره سر (فاقد تابلو) رسیدیم. از فراز این قله در شمال قله الیمستان، در جنوب آن قله قلعه، در غرب جاده هراز قلل آخری و شیخ کوه، در جنوب باختری ناظر کوچک و بزرگ و قله کهون دیده می شود. با توجه به باد خنکی که می وزید عکسی به یادگار بر روی قله گرفتیم و چند ده متری پایین رفتیم تا از گزند باد در امان باشیم. ضمن صرف نسکافه و تنقلات با ولعی تمام ناشدنی زیبایی های منطقه را نگاه می کردیم، با توجه به ضد نور بودن موقعیت قله دماوند، عکس ها بگونه ای که دوست داشتیم در نمی آمد و ترجیح دادیم بیشتر از مناظر حض بصری ببریم. ساعت 12.40 بسمت تلارهای پایینی برگشتیم و مجددا در همان موقعیت عکس های بیشتری گرفتیم، هر چند دل کندن از این مناظر سخت بود اما ناچار ساعت 13 شروع به پایین رفتن کردیم، در کنار تلارهای دشت دوم نیز عکس های بیشتری گرفتیم و ادامه مسیر دادیم تا رسیدیم به نزدیک آبراهه ای که صبح دیده بودیم. ساعت 14.23 در دشت سرسبزی که بالا دست پاکوب بود نهار را خوردیم و بدون توقف اما آهسته به سمت ماشین رفتیم و نهایتا 15.47 به محل پارک ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و دل خوش به پایان رسید.
نکات مهم:
در محدوده تلارهای دشت دوم آنتن دهی ضعیف موبایل برای سیم کارت های قدیمی همراه اول وجود داشت اما برای سیم کارت های جدید این امکان وجود نداشت.
روی قله پوشش همراه اول وجود نداشت.
در مسیر صعود منبع آب قابل شرب وجود ندارد، آب کافی همراه داشته باشید.
امکان بارش و لغزنده شدن مسیر پیمایش زیاد است.
امکان مواجهه با حیوانات وحشی زیاد است به هیچ وجه تنها اقدام به صعود و گذر در این منطقه نکنید.
زیبایی مسیر را برای نسل های بعد حفظ کنید و از ریختن زباله خودداری کنید.
به هیچ وجه از مسیر جی پی اس و پاکوب اصلی خارج نشوید، در منطقه پاکوب های زیادی وجود دارد که ممکن است شما را منحرف نماید و گم شدن در مناطق جنگلی می تواند بسیار خطرناک باشد.

ثبت فایل از : علی  جلالی

احسان مینایی

1400/8/8

سیاوش شهیدی

1400/8/7
درود به شما. گزارش عالی بود. زنده باد و سپاس. بی شک یکی از زیبا ترین مناظر ایرانمان هست.