هزارلا

تاریخ ثبت در سایت : 1400/7/10
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش برنامه صعود قله هزارلا

این برنامه در تاریخ 9/7/1400 به اتفاق همنورد توانمندم آقای احسان مینایی انجام شد.

صبح جمعه از طریق فاز اول اتوبان تهران- شمال به سمت روستای وارنگه رود رفتیم و در انتهای روستا در کنار باغ رویایی و سرسبز ماشین را پارک کردیم، پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها ساعت 6.20 استارت برنامه زده شد. با توجه به اینکه ترک هایی که از منطقه داشتیم به این قله منتهی نمیشد ضمن بررسی تصاویر ماهواره ای،نقشه های توپوگرافی و شناختی که از منطقه داشتیم مسیری از روی یال طراحی کرده بودیم ولی کمی پس از حرکت تصمیم گرفتیم که مسیر را تغییر دهیم لذا دامنه شمالی یال منتهی به قله هزارلا به سمت خاور رفتیم، از کنار چشمه ای گذشتیم که در این فصل آب آن مناسب آشامیدن نبود با ادامه مسیر به سمت شرق به یال فرعی رسیدیم که از ابتدا هدفمان بود و با تغییر مسیر بسمت جنوب دامنه پر شیب یال فرعی را ادامه دادیم تا به روی یال اصلی رسیدیم. روی یال اصلی بسمت قله آرام و پیوسته گام بر می داشتیم تا اینکه ساعت 8.21 به سنگ هایی رسیدیم که کمی ما را از باد تندی که می وزید مصون نگه می داشت و تصمیم گرفتیم که صبحانه را همان جا صرف کنیم. پس از استراحت و صرف صبحانه ساعت 9.05 مجددا حرکت کردیم و ساعت 9.39 به قله هزارلا رسیدیم. در فاصله 100 متری جنوب این نقطه قله دیگری نیز وجود دارد که هم ارتفاع با نقطه تعیین شده بعنوان قله اصلی هست اما با توجه به اینکه روی نقشه توپوگرافی اپلیکیشن Gaia gps نقطه اول را بعنوان قله اصلی تعین کرده اند ما نیز همان قله اول را بعنوان محل قله اصلی هزارلا با ارتفاع 3585 متر جانمایی کردیم. از این محل قلل زیبای منطقه وارنگه رود در البرز مرکزی و قلل زیبای البرز باختری رخنمایی می کنند. پس از صرف نسکافه و گرفتن عکس های یادگاری قصد بازگشت بسمت ماشین را داشتیم. از پیش قرارمان این بود که از مسیر دره ای که بین یال هزارلا و سکه نو قرار دارد بسمت ماشین برگردیم اما تصمیمان را عوض کردیم و تصمیم گرفتیم مسیربرگشت مان را کوتاهتر کنیم لذا از روی یال بخشی از مسیر صعود را برگشتیم و پیش از رسیدن به محل صبحانه با انحراف به سمت شمال به دره شمالی یال هزارلا رفتیم و اینبار بسمت باختر ادامه مسیر دادیم. ساعت 11.39 به پاکوبی بسیار مشخص رسیدیم که در نزدیک آن آغل و جویباری آب دار قرار دارد با ادامه مسیر از یال فرعی منتهی به قله هزارلا گذر کردیم و نهایتا ساعت 12 به محل پارک خودرو رسیدیم تا برنامه ای دیگر با دل خوش و تندرستی به اتمام برسد.
نکات مهم:
در منطقه آنتن دهی موبایل بسیار ضعیف است و تقریبا وجود ندارد.
مسیر صعود و فرود به غیر از برخی قسمت های کوتاه فاقد پاکوب مشخص است.
مسیر برگشت مناسب برنامه زمستانه نیست و احتمال ریزش بهمن زیاد است.