کرچان- از مسیر روستای همه جا

تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات :
گزارش صعود قله کرچان از مسیر روستای همه جا 25-06-1400

این برنامه در تاریخ 25 شهریور 1400 به اتفاق همنوردان عزیزم آقایان احسان مینایی، رامین شریان دوست، سیاوش شهیدی، بهزاد فضلی و سرکار خانم شهین فرزانه انجام شده.
با بررسی ترک های موجود، بررسی تصاویر ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی مسیری را طراحی کردیم که نیمه آغازین مسیر متفاوت با ترک های موجود است اما جذاب تر و پر چالش تر. صبح روز 5 شنبه از طریق اتوبان تهران چالوس به روستای همه جا رفتیم و پس از تنظیم کوله ها و تعویض کفش ساعت 5.49 استارت برنامه زده شد. از کنار جاده پاکوبی باریک که مسیر دسترسی به باغ روی یال بود را پیش گرفتیم و پس از چند دقیقه به ابتدای یال مورد نظر رسیدیم. در سایه روشن پگاه و نور چراغ های روستای همه جا مسیر را ورانداز کردیم و دامنه پر شیب پیش رو را آهسته آهسته بالا رفتیم. ساعت 6.33 به شکافی رسیدیم و کمی دست به سنگ شدیم، با گذر از آن چند صد متر بالاتر به شکاف بزرگتر و پر شیب تری رسیدیم که درون دهلیزی پر شیب قرار داشت من و 2 تن دیگر از همنوردان از این مسیر دست به سنگ گذشتیه و 3 تن دیگر از همنوردان از سمت چپ هرم کوچک سنگی گذشتند که پس از گذر از یک دامنه واریزه ای در بالای دهلیز (نقطه Yal) به هم رسیدیم. مسیر را از روی یال اصلی ادامه دادیم و 7.44 به تیغه های زیبایی رسیدیم که گذر از آنها نیازمند دقت و احتیاط بیشتر است (خاطر نشان می شوم که بسیار از قسمت های این مسیر تا پیش از محل صبحانه نیاز به دست به سنگ شدن دارد) بالاخره ساعت 8.29 پس از عبور از مسیر چالشی طراحی شده به محلی مناسب برای صرف صبحانه رسیدیم. پس از استراحت و صبحانه حدود 35 دقیقه مجددا حرکت کردیم و با کم کردن چند ده متر ارتفاع ازگردنه ای رد شدیم و مجددا ارتفاع گرفتیم.ساعت 9.57 به پاکوبی رسیدیم (که اگر آنرا به سمت جنوب باختر ادامه دهیم به روستای کیاسر در جاده چالوس منتهی می شود)، شیب دامنه صعود کماکان زیاد و نفس گیر است. در نقطه 15 یکی از همنوردان که طی 2 ماه گذشته تمرین مناسبی نداشت از صعود انصراف داد و قرار شد تا بازگشت ما استراحت کند. در دره پایین دست این نقطه چندین چشمه نمایان است (در بازگشت متوجه شدیم اکثرا به دلیل خشک سالی آب مناسبی برای آشامیدن ندارند)، با توجه به شیب زیاد دامنه همانند دیگر ترک های موجود از مسیر از نقطه 15 به سمت شمال باختری تغییر مسیر دادیم و در پاکوب مشخصی که به سمت گردنه مابین قله کرچان و کلاش ویا می رود مسیر را ادامه دادیم، از نقطه 17 روی یال جنوب باختری قله کرچان قرار گرفتیم، در نقطه 18 استراحتی کوتاه کردیم (از نقطه 17 تا 18 بدلیل واریزه های زیاد پاکوب مشخصی وجود ندارد)، با توجه به کندی حرکت یکی دیگر از همراهان بعد از صعود قله فرعی در چند متری قله منتظر ماندیم تا همگی با هم بر فراز قله کرچان قدم بگذاریم و بالاخره ساعت 13.01 رخصت یافتیم تا بر این مکان زیبا قدم بگذاریم. از فراز این قله چکاد های زیبای کلاش ویا و هفت خان در باختر، ناز و کهار در جنوب باختر، خون کهار در جنوب، منار و شاهدژ در جنوب باختر، هزار در خاور، آزاد کوه و کمان کوه در شمال خاور رخ می نمایند. پس از صرف نسکافه و استراحت چند عکس به یادگار گرفتیم و 13.40 بسمت پایین حرکت کردیم. با گذر مجدد از کنار قله فرعی از دامنه ای پر شیب با خاک نرم با سرعت تا نقطه 19 پایین آمدیم و بسمت آغلی که همنوردمان به سمت آن رفته بود ادامه مسیر دادیم، پس از لختی استراحت و تقریبا در راستای ترک قبلی (که از کف دره می گذرد و چند چشمه در امتداد آن وجود دارد) ادامه مسیر دادیم، در نقطه ای به کانال آبی رسیدیم که از بالادست کنده شده بود، دست و صورتی شستیم و بسمت پایین ادامه مسیر دادیم تا اینکه ساعت 15.24 در پناه سایه صخره های سنگی نهار را صرف کردیم.ساعت 16.15 مجددا حرکت کردیم و کمی پایین تر به باغ گردو و چشمه ای بسیار کم آب رسیدیم، پس از آن نیز با گذر از آبشار تقربا خشکیده و کم آبی به کف رودخانه اصلی رسیدیم. در ادامه مسیر از کنار باغ بزرگ و سرسبزی بنام "چال او" گذشتیم و بعد از آن نیز از کنار درخت تنومندی از گونه سرو ادامه مسیر دادیم. ساعت 17.26 به جاده خاکی در انتهای روستا رسیدیم و با ادامه آن و سپس گذر از کوچه های روستا در ساعت17.39 با رسیدن به محل پارک ماشین ها برنامه ای دیگر با دلی خوش و تندرستی کامل گروه به پایان رسید.

نکات مهم:
بواسطه احتمال ریزش سنگ در مسیر رفت و دهلیزها، این مسیر به هیچ وجه مناسب گروه های پر تعداد نیست.
مسیر برای صعود زمستانه مناسب نیست.
در بیشتر مسیر صعود، روی قله و پیش از رسیدن به قسمت های عمیق دره آنتن دهی همراه اول وجود داشت.
با توجه به خشکسالی ها حتما بمیزان کافی آب همراه داشته باشید چون ممکن است آب چشمه ها مناسب آشامیدن نباشند.
زباله های خود را از منطقه خارج نمایید و زیبایی و تمیزی را برای آیندگان به ارمغان بگذاریم.

ثبت فایل از : علی  جلالی

سیاوش شهیدی

1400/6/27
سپاس از گزارش کاملی که ارائه کردید.