کلاش ویا - از دره آزادبر

تاریخ ثبت در سایت : 1400/6/12
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله کلاش ویا از دره آزادبر
این برنامه در تاریخ 11 شهریور 1400 به همراهی همنورد عزیزم آقای سیاوش شهیدی انجام شده.
با بررسی فایل های موجود از مسیر قله کلاش ویا موفق به یافتن ترک جی پی اس از مسیر آزادبر نشدم هر چند گزارش های صعودی از مسیر وجود داشت اما ترک هایی که پیدا کردم از مسیر روستای تکیه سپهسالار بود. بهمین جهت با بررسی تصاویر ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی ترک مسیر مورد نظر رو طراحی کردم.
ساعت 6.13 پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی استارت برنامه زده شد، پس از گذر از رودخانه که در این فصل آب آن بشدت کم شده دامنه ای پر شیب را آهسته آهسته در تاریک روشن پگاه بالا رفتیم (مسیر فاقد پاکوب مشخص هست و گام برداری سخت تر از حالت معمول)، ساعت 8.10 بر بلندای اولین بخش مسیر ایستاده بودیم و در واقع بر روی یال اصلی صعود قرار گرفتیم. قصد خوردن صبحانه را داشتیم ولی با توجه به باد نسبتا شدید (حدود 45 کیلومتر بر ساعت) و خنکی نسبی هوا تصمیم گرفتیم کمی پیشتر برویم؛ کمی جلوتر به زین اسبی کوچکی رسیدیم که ظاهرا محل استراحت گوسفندان نیز هست، با توجه به آنکه پناه باد بودیم با فاصله ای مناسب از محل پشکل گوسفندان صبحانه را سریع صرف کردیم و پس از حدود نیم ساعت مجددا به راه افتادیم. روی این یال فراز و فرودهای ملایمی وجود دارد و برخی قسمت ها پاکوب های ضعیف یا شاید بزکوب وجود دارد، که در قسمت های فرو رفته محل آغل ها مشخص است.همچنان مسیر رو به سمت قله ادامه می دادیم و با توجه به وجود یک بخش سنگی از دور مردد بودم که ادامه صعود را از روی سنگ ها برویم و دست به سنگ شویم یا آنکه از زیر بخش سنگی گذر کنیم، در نهایت با در نظر گرفتن امکان ریسک بالا و عدم شناخت از قسمت انتهایی بخش سنگی تصمیم گرفتیم که از سمت خاوری این بخش سنگی گذر کنیم. در حین گذر از زیر بخش سنگی از پهنه ای پر از تیغ گذشتیم و مدام با خود می گفتم کاش گتر داشتم، با توجه به سختی زیاد گذر از این بخش، همچنین شیب زیاد و واریزه ای تصمیم گرفتیم که با خوردن میوه تجدید قوا کنیم و استراحتی به پاها بدهیم، پس از رسیدن به زیر بخش سنگی و ادامه مسیر صعود به گردنه آخر در زیر قله رسیدیم و با چند استراحت کوتاه نهایتا 11.36 به قله زیبای کلاش ویا رسیدیم.
با توجه به وجود اینترنت و پوشش همراه اول با تنی چند عزیزان و همنوردان تماس های تصویری گرفتیم و زادروز حسین نیکخواه عزیز را شادباش گفتیم. پس از استراحتی مبسوط و گرفتن عکس های یادگاری ساعت 13 به سمت پایین شروع به حرکت کردیم، روی گردنه که رسیدیم متوجه پاکوبی ضعیف شدیم و بهتر آن دیدیم که از آن برای ادامه فرود استفاده کنیم، هر چند بسیار پر شیب و لغزنده بود و گذر از آن نیاز به احتیاط دارد اما از مسیر تیغ هایی که بالا آمده بودیم بهتر بود، تا محل سنگ چین ادامه مسیر دادیم و مجددا برای تجدید قوا استراحتی کردیم، منظره زیبایی از قلل سر فراز البرز مرکزی دیده می شد و آزاد کوه بیش از دیگر قلل دلبری می کرد، با ادامه مسیر نهایتا ساعت 16.03 به محل پارک ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با دل خوش و تندرستی به پایان رسید.

نکات مهم:
مسیر فاقد پاکوب مشخص است و در بیشتر مسیر دامنه بسیار پر شیب است، لذا برای گروه های پر تعداد توصیه نمی شود.
مسیر برای صعود زمستانی مناسب نیست.
در کل مسیر چشمه آب قابل اطمینان وجود ندارد لذا حتما ذخیره مناسب از آب و مایعات همراه داشته باشید.
روی قله پوشش همراه اول و اینترنت موجود است.