سچال، چال گردن، زرین چال و شیور- از دیزین

امتیاز :   5   :   5
نام : سچال، چال گردن، زرین چال و شیور- از دیزین
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : البرز
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 18.7 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : جاده چالوس- دیزین
بهترین زمان برای این منطقه : اواخر اردیبهشت تا اوایل آبان
ضریب خطر منطقه : ● بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1400/4/12
مدت زمان : 12 ساعت و 30 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3923
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : این برنامه در تاریخ 10 تیر 1400 به اتفاق همنوردان خوبم آقایان سیامک هاشمی و سیاوش شهیدی انجام شده است. با استفاده از فاز یک اتوبان تهران- چالوس و جاده فرعی منتهی به دیزین به پارکینگ پیست اسکی و هتل دیزین رسیدیم. ساعت 5.50 پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله پشتی ها در هوای خنک و مطبوع استارت برنامه زده شد با توجه به ترک های جی پی اس موجود و تصاویر ماهواره ای پیش می رفتیم. چند ده متر که از پارکینگ پشتی هتل دیزین جدا شدیم به تابلو منطقه نظامی با دربی بسته را پیش رو دیدیم، از کنار درب بزرگ آهنی که کاملا باز بود وارد جاده آسفالته ای شدیم که چندین تابلو ورود ممنوع هم داشت اما ترک GPS ما را به ادامه جاده آسفالت دعوت می کرد، چند صد متر و چند پیچ را که رد کردیم به ساختمانی رسیدیم که مشخص نبود چه کاربری دارد و با توجه به اینکه هیچ سرباز و نگهبانی در آن موقع از صبح نبود از بالادست ساختمان گذشتیم و گذر از شیبی تند به ابتدای یال صعود رسیدیم، نقطه 003 آخرین بخش منطقه نظامی بود و بعد از هنوز در اختیار منابع طبیعی هست. با ادامه مسیر بین نقاط 7 و 8 به گردنه ای رسیدیم، پیش از نقطه 9 به بخشی رسیدیم که حدود 15 متر دست به سنگ داره و نیازی هم به حمایت نداشت. ساعت 8.12 به محلی مناسب برای صرف صبخانه رسیدیم و پس از 50 دقیقه استراحت به ادامه مسیر پرداختیم، ساعت 9.56 به قله چال گردن رسیدیم، با گرفتن چند عکس به ادامه مسیر پرداختیم، حدود 10.8 به قله زرین چال رسیدیم (این نام روی نقشه ها نبود و از یکی از ترک های جی پی اس برداشت شده)، 10.18 به محلی رسیدیم که برای استراحت مناسب بود و حدود 25 دقیقه در این نقطه ماندیم. پس از رفع خستگی به سمت گردنه زرین چال سرازیر شدیم که حفره ای عمیق در کنار آن دیده می شود، از گردنه تا قله سچال حدود 420 متر باید ارتفاع گرفت که شیبی بسیار تند دارد و پاکوبی دارد که پر از سنگ ریزه است و بیشتر حالت شن اسکی دارد (بهتره برای صعود از بخش های سنگی کنار پاکوب استفاده کرد و برای فرود از پاکوب یاد شده استفاده کنید)، با توجه به شیب زیاد زیر قله در نقطه 16 استراحت مختصری کردیم و با تجدید قوا به سمت قله مجدد حرکت کردیم و ساعت 12.19 به قله سچال با ارتفاع 3923 متر بر روی خط الراس هرزه کوه رسیدیم (البته تابلو زیبای قله که سنگی است عدد 4000 را نشان می دهد که صحیح نیست)، از روی قله سچال قلل زیبای البرز مرکزی دیده می شود:
• از این قله با نگاه به خاور ادامه قلل خط الراس هرزه کوه دیده می شود که عبارتند از: شیور، گردنه شیور چال (یا نسوم بویدر)، شیورکش، نوسوم بویدر، دالکولی، بند دالکولی، فراخنو، خرسچال و هرزه کوه.
• از این قله با نگاه به جنوب خاور و بر روی خط الراس کلوم بستک به سرکچال قلل : سرکچال ها، کلوم بستک و کل خسون دیده می شود.
• از این قله با نگاه به جنوب دیزین قلل سیچال و محمودچال دیده می شود که در ادامه باختری آن به خط الراس باریک بند می رسیم و قلل باریک بند و سرنسا در جنوب باختری قرار دارند.
• در فاصله ای دورتر و در جهت جنوب باختری قلل هزاربند، کرچان، کلاشویا، هفت خان، کهار و ناز قرار دارد.
• در فاصله ای دور و در باختر قله سرسخت زرین کوه دیده می شود.
• در شمال باختر مجموعه قلل رفیع علم کوه قرار دارند. و در باختر قله سچال و در فاصله ای نزدیک قلل سرخاب و سکه نو نمایان هستند.
• در شمال این قله قلل سوتک ، خط الراس کمان کوه، یخچال و سرماهو جلوه ای دل انگیز دارند.

پس از حدود 1 ساعت استراحت و صرف نسکافه و تنقلات و گرفتن عکس یادگاری با توجه به شیب زیاد زیر قله و دسترسی آسان به قله شیور بر روی خط الراس هرزه کوه به سمت خاور ادامه مسیر دادیم. با توجه به تراکم ابرها و صاعقه هایی که به موازات ما در شمال و بر روی کمان کوه بوجود آمده بود ریتم حرکت را تند تر کردیم تا سریع تر ارتفاع کم کنیم. حدود 500 متر که به سمت شرق رفتیم به لکه برف کوچکی رسیدیم که می توان بخشی از آب لازم برای برنامه خط الراسی را از آن برداشت (البته ممکن است با توجه به گرمی هوا و کوچکی لکه برف در سال های کم بارش یا زمان دیرتر یعنی اواخر تیرماه دیگر این لکه وجود نداشته باشد)، ساعت 13.48 به قله شیور رسیدیم (نام این قله نیز روی نقشه ها نبود و از یکی از ترک های جی پی اس برداشت شده) با گرفتن عکس به مسیر ادامه دادیم و به گردنه شیورچال (یا نسوم بویدر) رسیدیم و از طریق پاکوبی که شیبی تند دارد و پر از سنگلاخ و واریزه با حالت شن اسکی به سمت دره دریوک فرود رفتیم. ساعت 14.50 به رودخانه جاری در کف دره رسیدیم که آبی بس زلال و خنک دارد. نهار را در همین محل در حالی که پای خسته ام را در آب خنک گذاشته بودم صرف کردیم و ساعت 16 با بستن کوله ها به سمت دیزین حرکت کردیم. پس از طی حدود 300 متر به آغل بزرگی رسیدیم که در بالای آن چشمه ای پر آب از دل کوه بیرون می زند و چناچه نیاز به تامین آب داشته باشید می توانید از آب آن در سرچشمه استفاده کنیدو با ادامه مسیر به آغل دوم رسیدیم که متعلق به خانواده ای مهربان بنام شمشکی بود، با تعارف و دعوت آنها برای صرف چای پاهایم سست شد و چند دقیقه ای در کنارشان نشستیم و گپ زدیم، واقعا که چای خوش طعم و بیاد ماندنی بود دستشان درد نکنه. با استفاده از پاکوب قدیمی و ادامه مسیر از دامنه شرقی رودخانه از تنگه ای زیبا گذشتیم، از کنار سنگی بزرگ در ساحل رودخانه و سنگ چینی گذر کردیم و به محلی رسیدیم که با یک تکه ایرانیت یک پل فلزی کوچک روی رودخانه ایجاد شده بود. با گذر از این پل به ساحل غربی رودخانه رفتیم و کم کم ارتفاع گرفتیم تا به همان منطقه نظامی یاد شده رسیدیم. این بار اما سربازی ما را به بیرون از منطقه نظامی هدایت کرد و پاکوبی که در کنار حصار وجود داشت را به ما نشان داد، ما نیز با کمال میل و برای عدم ایجاد حساسیت از همان پاکوب گذشتیم و به پایین ساختمان رویایی با گل کاری و آلاچیق های زیبا رفتیم، در نهایت ساعت 18.16 به محل پارک خودرو رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و لب خندان به پایان رسید.

نکات مهم:
• لطفا زباله هایتان را با خود برگردانید و در طبیعت بکر و زیبای منطقه رها نکنید.
• در بیشتر نقاط تا رسیدن به قله سچال آنتن دهی و اینترنت همراه اول وحود داشت.
• در طول مسیر به غیر از محل چشمه یاد شده منبع آب مناسبی وجود ندارد لذا آب کافی همراه داشته باشید.
• با توجه به شیب زیاد مسیر در برخی بخش ها این برنامه برای گروه هایی که توان فیزیکی همسان ندارند مناسب نیست.
• چناچه قصد پیمایش مسیر در زمان های برف گیر سال را دارید باید از توان بدنی بسیار بالایی برخوردار باشید.



تعداد دانلود : 68
تعداد نمایش : 797
ثبت فایل از : علی  جلالی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







سیاوش شهیدی

5

1400/4/13
درود و‌ سپاس ازگزارش جذاب و کامل